Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa Word-fil via högerklick som i Windows

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min flickvän fick sin macbook precis och blir helt galen på att hon inte kan högerklicka i en valfri mapp, skapa en wordfil, som hon sen startar och jobbar ifrån.

Finns det nått sätt att lägga till den funktionen i högerklicksmenyn i Leoparden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-18 13:45

Det lär gå att göra ett applescript som fixar detta, men vill man inte lägga ner energi på det antar jag att det bara är en av de många småsaker i OS X där man måste ändra sitt tänk jämfört med Windows.

Men jag måste bara ifrågasätta hur ofta man egentligen startar ett nytt worddokument? Det låter lite som Wordmissbruk (att word är "det man skriver i").

Jepp det går. Man kan skapa ett Automator-script som i sin tur kör ett Applescript och detta går att ha i contextual menu (kontext meny):

http://www.faqintosh.com/risorse/en/guides/as/guide/findermenu/
http://bbs.applescript.net/viewtopic.php?id=23126

(Problemet som är kvar att lösa för att få det att fungera exakt som beskrivs ovan är att först läsa av sökvägen till den mapp man klickat, och sedan tala om för Word att när användaren sedan bestämmer sig för att spara, så skall man spara i just den mappen. )

Senast redigerat 2007-11-18 16:33

Skapa nytt Word-dokument? - det är ju bara att dra igång Word så frågar ju programmet om det skall skapa ett nytt dokument eller öppna ett gammalt. Förr eller senare måste man ju ändå starta Word.

En quick-and-dirty-automator-plugin:

Lägg den i mappen /Users/ditt användarnamn/Library/Workflows/Applications/Finder/

Nu minns jag inte exakt hur det funkar på Windows, men den här funkar så att om du högerklickar på ett Finder-fönster så läggs filen i det fönstret och får dagens datum som namn (för att undvika namnkonflikter/skriva över filer)

Om inget fönster är öppet och du högerklickar på skrivbordet så läggs filen där.

Det finns en liten "bugg" som jag inte orkar bry mig om, och det är om du högerklickar på skrivbordet medans andra fönster är öppna så läggs filen i det översta fönstret.

Det låter som om du refererar till en bifogad fil i ditt inlägg, som inte är med?

Hmm... ett litet förbiseende, här kommer filen

absolut enklaste sättet, men lite "quick & dirty" är ett applescript med...

do shell script "touch /Users/DITT_Username_Här/Desktop/Untitled.doc"

Lägger en tom fil på skrivbordet med namnet Untitled.doc.
Finns filen där skriver den inte över.

1
Bevaka tråden