Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mighty Mouse får ryck och "hoppar" iväg!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, som rubriken lyder. Har en Mighty Mouse , ej sladdlös.
Har även nya Leopard , med senaste uppdateringen 10.5.1
och precis som jag skrev i rubriken, så får MM alltså nå form
av ryck och kan plötsligt "hoppa" iväg till nån utav kanterna
och alltid nån utav dom vänstra kanterna av skärmen.
Visst kan jag leva med detta, men skulle vara skönt att bli
av med det. Nån som har någon hum?

edit :

Glömde ju säga att jag inte har exposé aktiverat.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-19 03:29

Skulle kunna bero på underlaget (dålig/obefintlig musmatta), skräp på sensorn/musmattan, eller på felkalibrerad/trasig sensor (jo jag har sett såna möss också.)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-19 06:21

Kan vara som mbp antar. Prova att blåsa lite på undersidan av din MM. Och kolla även underlaget. Prova även att koppla ur/in från USB-kontakten. Använder du någon mjukvara för att ställa in/anpassa din MM? Typ SteerMouse eller liknande. Kan behövas ställas in igen i så fall, efter uppgraderingen till Leo.

Ursprungligen av Reisan:

Kan vara som mbp antar. Prova att blåsa lite på undersidan av din MM. Och kolla även underlaget. Prova även att koppla ur/in från USB-kontakten. Använder du någon mjukvara för att ställa in/anpassa din MM? Typ SteerMouse eller liknande. Kan behövas ställas in igen i så fall, efter uppgraderingen till Leo.

Tack ska testa det. Och nej, använder ingen mjukvara för att anpassa MM.

Jag upplever exakt samma problem . Har en Mac Pro 2.66Ghz Xeon med Mighty Mouse (ej trådlös) ... även min eject knapp för Superdrive fungerar ej (white Apple Keybord)

Ursprungligen av Tussen69:

Jag upplever exakt samma problem . Har en Mac Pro 2.66Ghz Xeon med Mighty Mouse (ej trådlös) ... även min eject knapp för Superdrive fungerar ej (white Apple Keybord)

Testat hålla in ejectknappen i typ 1 sek?
I.o.m. 10.4.6 (tror jag) la Apple in en fördröjning på eject eftersom folk kom åt den av misstag.

Ursprungligen av OfficeStore:

Testat hålla in ejectknappen i typ 1 sek?
I.o.m. 10.4.6 (tror jag) la Apple in en fördröjning på eject eftersom folk kom åt den av misstag.

Tack OfficeStore MEN nej nej nej . detta hjälper inte ...

Har skrivit om detta tidigare och för att sammanfatta det kort ..

Köpte ny HDD .. installera Tiger 10.4.1 . eject fungerade perfekt . Uppgraderade till 10.4.10 . eject kanppen sluta fungera . 0.5 sek 1 sek 10 sek inget hjälpte ... dock fungera CTRL + Eject för att visa "Är du säker på att du vill stänga av datorn" dialogen .. indikation på att Eject kanppen inte är trasig och att felet är mjukvaru relaterat .. SuperDrive Eject fungerar via termiinal eller mjukvaru kommandon men INTE Eject knappen enbart ...

installera 10.5 . Felet består fortfarande ..

Ja, jag tror definitivt att det är underlaget som spökar. Jag höll på att bli vansinnig på dessa skutt med flera olika musmattor, flera exemplar av både "gamla" Pro Mouse och den nya Mighty (USB) och under flera versioner av OSX; trodde det var en envis bugg.

Men så provade jag ett vanligt vitt kontorsskirivarpapper - och vips var det slut på skutten! Det var lite för fladdrigt som musmatta, så jag tejpade fast ett ark matt fotopapper (Epson Enhanced Matte) i format A3 (ja, Du läste rätt, jag har en 30" Cinema Display och vill ha en matta som "täcker" hela skärmen med bra precision).

Jag har aldrig förr haft en så bra musmatta: gott om plats, lagom friktion och INTE ETT ENDA LITET SKUTT över huvud taget på den dryga månad jag haft det så. Och tämligen billigt också...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-19 20:04

Jag har också erfarenheten att en musmatta med stora kontrastrika mönster kan få muspekaren att hoppa omkring helt omotiverat. Det har alltid varit optiska ("laser") möss.

Jag har testat att blåsa inunder MM , men problemet kvarstår.
Dock så har jag ingen musmatta till den, utan har den direkt på
mitt bord. Kanske är det det? Men det är inget smuts inunder.
Nån som har tips på en bra musmatta? Om man ändå ska köpa
en , så vill i af. jag ha en ordentlig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-21 16:19
Ursprungligen av elinpelin:

Jag har testat att blåsa inunder MM , men problemet kvarstår.
Dock så har jag ingen musmatta till den, utan har den direkt på
mitt bord. Kanske är det det? Men det är inget smuts inunder.
Nån som har tips på en bra musmatta? Om man ändå ska köpa
en , så vill i af. jag ha en ordentlig.

om bordet reflekterar ljuset så kan den bete sig så, angående musmatta så är det väll mest bara att handla en som passar med allt annat

1
Bevaka tråden