Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows på Mac: Parallells eller Fusion?

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-11-18 23:09

Hej,

Kan någon råda mig angående valet mellan Parallells och Fusion? Eller länka till en sida där de jämförs?

Vilket är att föredra och varför? Funktionalitet? Resurskrävande...?

Jag älskade Parallels tills dess VMware Fusion kom ut och jag bytte. Därefter har jag nog inte startat Parallels en enda gång.

Det känns som om VMware är mycket mer genomarbetad. På min MacBook kan jag ha VMware igång med XP och Ubuntu i var sin screen utan att det över huvud taget märks på datorns prestanda.

Jag vet inte om det stämmer för er andra eller är en fnurp i just min dator, men VMware Fusion går både lugnare och snabbare när den arbetar mot en virtuell maskin på min dator än mot Bootcamp. Någon annan som märkt skillnad?

(Disclaimer: Jag arbetar mycket med VMware i jobbet på serversidan och äger även aktier i VMware, så jag är väl en VMW-fanboi, om det nu finns några sådana...)

Ursprungligen av Claes Magnusson:

Jag älskade Parallels tills dess VMware Fusion kom ut och jag bytte. Därefter har jag nog inte startat Parallels en enda gång.

Det känns som om VMware är mycket mer genomarbetad. På min MacBook kan jag ha VMware igång med XP och Ubuntu i var sin screen utan att det över huvud taget märks på datorns prestanda.

Jag vet inte om det stämmer för er andra eller är en fnurp i just min dator, men VMware Fusion går både lugnare och snabbare när den arbetar mot en virtuell maskin på min dator än mot Bootcamp. Någon annan som märkt skillnad?

(Disclaimer: Jag arbetar mycket med VMware i jobbet på serversidan och äger även aktier i VMware, så jag är väl en VMW-fanboi, om det nu finns några sådana...)

Hur är det med ljudet claes i VMware? Fungerar allt? jag vill använda mig mycket av min inbyggd mic.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-18 23:26

VMware alla gånger. Precis som Claes säger, mer genomarbetad. Även om jag har fått den att krascha några gånger är det inget jag bryr mig om (man måste ju trots allt ha i åtanke vad den virtualiserar...)

Hur är det med kompabiliteten i de olika programmen, är det någonting som inte alls fungerar i någon av de två?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-18 23:46

Jag vet att det inte går att surfa via t.ex. 3G-USB-modem i Parallels. Vill man göra det måste man koppla över USB-modemet till Windows, och följdakligen kan man inte surfa i Macen och Windows samtidigt. Kanske låter som något som man kan behöva en gång på tusen, men om man sitter med ett fjärruppkopplat SPCS i Windows och vill läsa mail i macen, ja... Har inte testat i VMware, men misstänker att det funkar där eftersom VMware inte behöver några extra nätverksinterface installerade i macen (vilket är fallet med Parallels).
Annars vet jag inte så mycket, jag kollar mest att webbsajter jag bygger funkar i IE...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-19 02:59
Ursprungligen av mbp:

Jag vet att det inte går att surfa via t.ex. 3G-USB-modem i Parallels. Vill man göra det måste man koppla över USB-modemet till Windows, och följdakligen kan man inte surfa i Macen och Windows samtidigt. Kanske låter som något som man kan behöva en gång på tusen, men om man sitter med ett fjärruppkopplat SPCS i Windows och vill läsa mail i macen, ja... Har inte testat i VMware, men misstänker att det funkar där eftersom VMware inte behöver några extra nätverksinterface installerade i macen (vilket är fallet med Parallels).

Nu nattsvamlar jag bara, men går det inte att koppla upp modemet i MacOS och sedan dela ut uppkopplingen under Systeminställningar->Fildelning->Internet ? Eller det är kanske så du gör (eller snarare inte gör).

  • Medlem
  • 2007-11-19 00:06

MacWorld hyllar Parallels utan att ens nämna VMWare i senaste numret... Stabilt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-19 00:46

Hmm.. finns det något enkelt sätt att föra över data/programfiler från Parallells Windows XP till Fusion utan att behöva ominstallera allt och flytta över filerna manuellt?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-19 08:45
Ursprungligen av hkim:

Hmm.. finns det något enkelt sätt att föra över data/programfiler från Parallells Windows XP till Fusion utan att behöva ominstallera allt och flytta över filerna manuellt?

På Fusions hemsida finns det ett verktyg att ladda ner som hjälper dej konvertera.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-11-20 23:12

Tack..

...alla för bra svar!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-19 03:26

Du det var en bra fråga. Har inte testat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-20 23:18
Ursprungligen av mbp:

Du det var en bra fråga. Har inte testat.

Återkom gärna!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-20 23:20

Har inte möjlighet till det tyvärr. Modemet är återlämnat

Måste hålla med. Har kört parallels ett tag och tyckt att det fungerat bra.

Ansluter rätt ofta min Tomtom GPS och Nokia N95. har väl fungerat bra. Lite småbuggar eller irritation med USB-anslutningar. I veckan installerade jag vmware fusion och konvertera mina parallels-filer och det gick bra.

Nu har jag provat lite USB-anslutningar osv och jag tycker överlag att fusion är bättre än parallels. Kör XP och Vista nu via fusion. Planer på att installera Ubuntu snart. får se hur de går

  • Medlem
  • 2007-12-22 15:38

Rätta mig om jag har fel. Men i Parallels behöver man inte partitionera upp HDD:n som ska användas till Windows? Har testat både Parallels och VMware. Är kluven till vilken jag ska använda, Fusion funkar bättre överlag, men då måste man "reservera" utrymme för enbart Windows.
Vad tycker ni? Har iof 260 GB ledigt. Så det spelar inte så stor roll.

Ursprungligen av Dalle:

Rätta mig om jag har fel. Men i Parallels behöver man inte partitionera upp HDD:n som ska användas till Windows? Har testat både Parallels och VMware. Är kluven till vilken jag ska använda, Fusion funkar bättre överlag, men då måste man "reservera" utrymme för enbart Windows.
Vad tycker ni? Har iof 260 GB ledigt. Så det spelar inte så stor roll.

Va?

Du behöver inte partionera ngt om du inte vill. Du kan skapa en "image" på din disk för att kör a parallels eller vmware. Men detta görs per automatik när du installera os via Parallels eller Fusion.

Du kan ju köra bootcamp, då måste du partionera så du har en partion för tex. win.
Du kan senare om du inte vill boota från den partionen starta den via parallels eller vmware.

Hoppas jag uppfattat din fråga rätt.

Ursprungligen av Dalle:

Rätta mig om jag har fel. Men i Parallels behöver man inte partitionera upp HDD:n som ska användas till Windows? Har testat både Parallels och VMware. Är kluven till vilken jag ska använda, Fusion funkar bättre överlag, men då måste man "reservera" utrymme för enbart Windows.
Vad tycker ni? Har iof 260 GB ledigt. Så det spelar inte så stor roll.

Varken parallels eller fusion kräver att du partionerar upp hårddisken för den del som ska användas till Windows, tror du tänker på bootcamp när det gäller partiotinering.

Har du hela 250 Gig ledigt då skulle jag partionera upp en partition och köra bootcamp på och sen komplementera den partitionen med parallels eller fusion.

  • Medlem
  • 2007-12-22 15:55

Hur gör man för att inte behöva partitionera i VMware? Jämt när jag ska installera Windows så är det ett steg i processen. Hur går jag runt det? Är inte intresserad av Boot Camp för övrigt. Vill kunna köra båda systemen samtidigt.

Ursprungligen av Dalle:

Hur gör man för att inte behöva partitionera i VMware? Jämt när jag ska installera Windows så är det ett steg i processen. Hur går jag runt det? Är inte intresserad av Boot Camp för övrigt. Vill kunna köra båda systemen samtidigt.

Nu var det ett tag sedan jag installerade fusion, men tänker du inte på momentet när du formaterar den virtuella partiton som du skapat för och installera windows på? För något val att partionera fick jag aldrig när jag installerade windows i fusion.

Kolla in wmvare och deras easy install guide för installation, jag följde den själv och allt fungerade klockrent:
http://mylearn.vmware.com/register.cfm?course=9740

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2007-12-22 18:28

Har samma funderingar dvs skall man använda VMWare eller Parallels eller kanske Virtualbox?

  • Medlem
  • 2007-12-22 21:36
Ursprungligen av Mikael E:

Kolla in wmvare och deras easy install guide för installation, jag följde den själv och allt fungerade klockrent:
http://mylearn.vmware.com/register.cfm?course=9740

Bra länk!

Det beror väl på vad du vill göra och vilket system du eg. vill köra.

Jag har kört både parallels och fusion. jag tycker fusion är stabilare och på ngt sätt tycker jag den ser smidigare ut också.

Du kan ju prova

Edit:

Fusion är dessutom billigare.

Jag har inte testat Fusion än, testar Parallels nu. Men det verkar inte gå att emulera cd- och dvd-läsare (som med Daemon Tools eller Alcohol) med Parallels?! Jag lyckas ta mig tusan inte! Stämmer det?

Är det något ni lyckats med tillsammans med Fusion?

  • Medlem
  • Boston
  • 2008-04-11 13:39

Jag har inte kört Parallells men har kört Fusion i nå't halvår och tycker det funkar extremt väl. Har en XP och Server 3003 installation och i XP funkar precis allt som det ska, ljud, DVD-enheter, USB, nätverksstöd etc. I 2003:an har jag haft lite strul med ljudstöd men annars lugnt.

Visst det suger lite minne och min MacBook Pro med 2gig RAM börjar swappa lite när man har har CS-sviten igång i MacOS och kör servertillämpningar i Windows men det kan man ju förvänta sig när man virtualiserar.

Jag har faktiskt båda. VMwares Fusion är OK men tycker av någon anledning bättre om Parallels. Fördelen med att kunna utnyttja båda processorkärnorna är emellertid bra i Fusion.

Ett problem är att det inte verkar gå att ha båda virtualiseringslösningarna installerade samtidigt - då får datorn "Kernel panic" (åtminstone min).

Har inte testat Parallels. Valde Fusion för att de har ett bra konverteringsverktyg, som gjorde att jag kunde fortsätta använda den Windows-diskimage som jag tidigare använde i Virtual PC 7.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-09-08 10:38
Ursprungligen av henkebarn:

Jag har inte testat Fusion än, testar Parallels nu. Men det verkar inte gå att emulera cd- och dvd-läsare (som med Daemon Tools eller Alcohol) med Parallels?! Jag lyckas ta mig tusan inte! Stämmer det?

Är det något ni lyckats med tillsammans med Fusion?

Det fungerar alldeles utmärkt med Daemon Tools Lite i Parallels.

Har endast testat Fusion lite men jag gillar Parallels bättre.

Oj vad många åsikter det finns i denna tråd

Provade Parallells ett tag, men gick över till fusion och har fastnat.
Innan ni avinstallerar parallells från macen se till att avinstallera tillägget i windows.

/manne

Bevaka tråden