Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mitt katt spinner på högvarv :(

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Gjorde en uppdatering av min tiger till leopard för någon vecka sedan, vilket har resulterat att min katt spinner lite för mycket. dvs om datorn är på så arbetar den mellan 5-20% av dess cpu kraft, Adium tar ca 10% till, stänger jag av detta o kör igång safari så arbetar cpun på mellan 80 & 100 %. jag bör ej ens tala om hur det är att öppna fler flickar mm mm.

Min fråga är finns det något sätt o lösa det på har en imac g5a "isight" med 2gig ram, 2.1 ghz ppc. Har varit i kontakt med mac butiken i götet som sålde mig exemplaret o de hänvisade mig att så skall den ej bete sig.

Har någon annan råkat ut för samma missöde o om så hur löste ni det hela?
MVh nisse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-18 21:17

Starta programmet Aktivitetskontroll. Visa "alla processer". Vad är det som drar CPU-kraft? Safari? När du surfar mot vadå?

Jag upplever inte samma sak som du gör. Har Powerbook G4 1,5GHz, 1,25 GB RAM. Däremot spinner katten igång ordentligt t.ex. om den skall indexera om Spotlight, men det framgår ju av Aktivitetskontroll...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-11-18 23:40

Det låter som något jag också råkade ut för. Nu kommer jag inte ihåg var jag hittade tipset, men det kan ha varit här på forumet.

För mig var det "syslogd" som spårade ur och körde på högvarv trots att jag startat om datorn. Verkligen jätteskumt. Lösningen blev att bocka av brandväggsloggen (Systeminställningar -> Säkerhet -> Brandvägg -> Avancerat) och därefter döda syslogd i Aktivitetskontroll. Först skulle jag rekommendera att du gör som pesc skriver och kolla först vad det är som drar CPU-kraft. Är det syslogd så testa det som jag gjorde. Lycka till!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-11-19 10:18

Jag misstänker Spotlight. För så länge den indexerar så upplevde jag min Macbook seg som sirap. Fläkten blåste på som attans också. Men så fort indexeringen var klar så återgick allt till det normala igen. Nej, Leopard upplevs som snabbare än Tiger.

Tryck på förstoringsglaset längst upp till höger. Står det att "Spotlight indexerar..." så vänta tills det är klart.

1
Bevaka tråden