Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så här fixar du "nästan" Reparera Skivbehörigheter

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Senaste uppdateringen 10.5.1 som kom i Programuppdatering ska ni undvika.
Installerar ni den så riskerar ni att få 8 st nya varningsmeddelande i Reparera Skivbehörighet.

Hämta istället ner den från ifrån Apples nerladdningssida
http://www.apple.com/support/downloads/macosx1051update.html

Då bibehåller ni det ursprungliga felet med ARDAagentxxxxxbla bla Repareras ej.

Har ni redan installerat från Programuppdatering och fått 9 st Varningsmeddelande så kan ni ändå tanka ner ovanstående och uppdatera över den föregående..

Kör ni sedan Reparera Skivbehörighet..som tar en kvart...så finns bara en varningsfil kvar..varför den nu gör det vet bara Apple...

Filen som kom i Programuppdatering hos mig var på 39.8 MB
Den som ligger på Apples nedladdningssida är på 110 MB

En viss skillnad...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-17 13:22
Ursprungligen av Pocahontas:

Filen som kom i Programuppdatering hos mig var på 39.8 MB
Den som ligger på Apples nedladdningssida är på 110 MB

En viss skillnad...

Så är det ju alltid. Filen du laddar ner är ju till för båda intel och ppc och innehåller ofta även äldre uppdateringar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-17 13:21

Tack för tipset. Har uppdaterat via Programuppdateringen. Ska hämta hem den från Apple och uppdatera igen.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-11-17 14:51

Jag har uppdaterat båda.

Har en partition på en extern hårddisk där jag installerat Leopard.
Utöver den så har jag tre andra program, Diskwarrior, Tech Tool Pro och Eye TV, inga fler program

När jag uppdaterade till 10.5.1, med den större uppdateringen, så körs Reparera Skivbehörighet på drygt en minut.
Naturligtvis ligger den förra Varningen kvar, ARDA som vi kan kalla den..

Men att skivverktyget jobbar så snabbt? Det är lite märkligt..
Kör jag den på min Mac Minidisk, med allt vad den innehåller så tar det närmare 10-15 minuter för Skivverktyg..

  • Medlem
  • 2007-11-17 21:39

Men alltså...även om man får flera meddelanden efter online-uppdateringen som lär väl knappast filer eller annat fungera sämre än innan uppdateringen. Det har jag jättesvårt att tro. Det kommer la en uppdatering till snart...

/Fredrik

en till...
skulle gissa på 10.5.15 innan denna katten är fullvuxen...
många duster väntar oss

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-18 15:19
Ursprungligen av Pocahontas:

många duster väntar oss

Vilka duster har du råkat ut för pga dessa felmeddelanden du får i Skivverktyg?

Ursprungligen av acke:

Vilka duster har du råkat ut för pga dessa felmeddelanden du får i Skivverktyg?

Inte i Skivverktyg speciellt, Leopard i allmänhet..för inte fan är det ett färdigt program, vi som köpt den får ju vara Apples testare framöver.. räcker väl att läsa om de problem som många

Skivverktyg och Reparera behörighet är ett viktigt verktyg när en del filer tappar sina behörigheter, och användar får de mest knepiga fel..

Nu har jag Macaroni som kör Reparera skivbehörighet automatiskt, så jag har inga bekymmer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-18 15:45
Ursprungligen av Pocahontas:

Inte i Skivverktyg speciellt, Leopard i allmänhet..för inte fan är det ett färdigt program, vi som köpt den får ju vara Apples testare framöver.. räcker väl att läsa om de problem som många

Skivverktyg och Reparera behörighet är ett viktigt verktyg när en del filer tappar sina behörigheter, och användar får de mest knepiga fel..

Nu har jag Macaroni som kör Reparera skivbehörighet automatiskt, så jag har inga bekymmer

Visst finns det buggar i Mac OS X 10.5. Men jag tror att det största orsaken till problemen är installerade haxxies, uppgraderade installationer av Mac OS X osv (visst ska man kunna välja uppgradera när den funktionen finns där och det ska fungera lika bra men det är en annan diskussion).

Jag har bara löst kanske ett eller två problem genom att Reparera Skivbehörigheter. Har inte heller upplevt att filer tappar sina behörigheter eller att de löser mest knepiga problemen.

Så du menar att de eventuella problemen med Mac OS X 10.5 kan lösas med automatiskt reparera behörigheterna?

Lustigt att två personers datorupplevelser är så olika.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-19 02:14
Ursprungligen av Pocahontas:

Skivverktyg och Reparera behörighet är ett viktigt verktyg när en del filer tappar sina behörigheter, och användar får de mest knepiga fel..

Tappar behörigheter??¿¿?? Filer går väl inte omkring och tappar sina behörigheter heller? Det är ju bara om man ändrar dem själv, och då har man ju koll. Det är ju dessutom sällan man är inne och pillar manuellt i såna filer det finns paketkvitto på. Men om man ändrat så skapar ju "reparera" bara problem när den återställer till originalet. Det sägs att vissa installerare och dylikt kan okynnesändra, men såna problem har jag aldrig haft (eller hört annat än rykten om).

Jag skulle aldrig släppa lös "reparera behörigheter" på min hårddisk. Jag lät den scanna nu, och då hittade den ett "fel", inga problem av det dock.

Huruvida det ställer till problem kan jag inte svara på, men det är ett problem om skivverktyg ska ta en kvart på sig för att reparera, för det verkar stjäla en hel del processorkraft..badbollen kommer upp för många..

Apple gick ju ut med att man skulle ignorera den första Varningen..
Ska det nu plötsligt ligga 9 varningar i fönstret och skapa en viss oro hos en del..
Vi får väl se vad Apple kommer med för besked närmsta dagarna

En del har automatiska körningar av Reparera Skivbehörighet, och det är inte kul att få simma i sirap en kvart...

.. man har väl Core 2 Duo? En processor är alltid ledig!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-18 08:19

Poca, jag har gjort det men efter 9 minuter får jag följande;

Reparerar behörigheter för ”TT-Disk”
Varning: SUID-fil ”System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent” har ändrats och kommer inte att repareras.
Fel användare på ”System/Library/Frameworks/JavaVM.framework/Versions/1.5.0/Home/lib/jvm.cfg”, ska vara 0, användaren är 95.
Fel användare på ”System/Library/Frameworks/JavaVM.framework/Versions/1.5.0/Libraries/classlist”, ska vara 0, användaren är 95.

Behörighetsreparation slutförd

Yes!!

De sista är ju rätt vanliga, kör du en gång till så finns bara ARDAgent kvar

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-18 11:09

Ja, det stämmer. Men det tar fortfarande en jäkla tid.
Core2Duo MacBook

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-18 15:16

Denna nästan maniska besatthet runt reparera behörigheter. Är det något som folk gör regelbundet? Pratade med en Unix-kille om det här och han bara skrattade och sa: "Ja, Apple människor och deras små rutiner. I 85% av fallen är det inget att bry sig om, 10% så fixar det inte ditt problem i alla fall. Men det är väl en trygghet för GUI-människor."

Sedan sa han massor om mac-människors tekniska nivå osv men det kan vi strunta i för det var så trist. Men jag tror verkligen på det kärnan i hans resonemang. Lite Bygga om Skrivbordet & zappa PRAM:et-nivå på det hela.

Ursprungligen av acke:

Denna nästan maniska besatthet runt reparera behörigheter. Är det något som folk gör regelbundet?.

Av erfarenhet från Macworld forum så vet jag att Pocahontas är närmast manisk i sin besatthet att reparera behörigheter. Det är universalsvaret till alla "HJÄÄÄÄÄÄLLLLLP"-trådar.

Jag har bara hållt på med Mac sedan 91..så jag vet inte så mycket...:p

Var bättre på Mac OS 7 tid när det räckte att bygga om skrivbordet när nån ikon försvann..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-18 16:58
Ursprungligen av Pocahontas:

Jag har bara hållt på med Mac sedan 91..så jag vet inte så mycket...:p

Var bättre på Mac OS 7 tid när det räckte att bygga om skrivbordet när nån ikon försvann..

Min mamma har haft mac sedan -87 men kan inte ens lägga till en skrivare så tiden man använt Mac är i mina ögon oviktigt.

Visst hade Mac OS några få små fördelar men vilket berg av nackdelar och idiotiska brister det hade. Mac OS var på många sätt ett skämt.

Men åter till ämnet, vilka fel som du haft i Mac OS X 10.5 har lösts med Reparera Skivbehörigheter och vilka fel motar du bort när du reparerar Skivbehörigheter automatiskt?

Gå inte ner på för låg nivå i diskussionen.

I 10.3 så har vi haft en del fel t ex med att det inte går att skriva ut. Detta fixas med reparera behörigheter. Även en del andra småsaker.
Men sedan Tiger har jag inte haft någonting som lösts den vägen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-18 17:30
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Gå inte ner på för låg nivå i diskussionen.

I 10.3 så har vi haft en del fel t ex med att det inte går att skriva ut. Detta fixas med reparera behörigheter. Även en del andra småsaker.
Men sedan Tiger har jag inte haft någonting som lösts den vägen.

Om du menar min mamma-grejen är det bara ett konkret exempel på att tid för mig inte spelar någon roll.
Jag är inte ute efter att jävlas, jag är nyfiken.

I 10.5 har jag inte haft några fel som "botats med Reparera Skivbehörigheter, så långt.. Men det är ju inget som säger att det inte spökar något i morgon..

Just nu spökar skivverktyget själv, för så här lång tid är inte normalt...

Gjorde som en del andra, dvs. plockade hem den fristående uppdateraren till 10.5.1 efter att dumt nog ha installerat på vanligt sätt. Min PowerMac G5 hade fått en clean install och hade dessa 6- eller 7 SUID-meddelanden. Efter nya uppdateringen återstod bara EN. En märklig sak som jag noterar på iMacen som fick en vanlig uppgradering från Tiger och till 10.5 ( uppdaterad via nätet följt av fristående extra uppdatering av 10.5.1 ) var att där fortsätter ett annat fel där det står:

ACL hittades men väntades inte på "private/var/root/Library/Preferences".
ACL hittades men väntades inte på "private/var/root/Library".
ACL hittades men väntades inte på "private/var/root".

Kommentar: OK, vad förvånad operativsystemet måste vara av inte ha förväntat sig detta - suck!

Tog drygt en timma att reparera på min MDD..kanske Leoparden får spel att det ligger 9.2.2 på samma partition:D

Har inte märkt någon skillnad efter uppdateringen. Allt funkar finfint.

MacBook Core Duo 2.0 GHz

Ursprungligen av Pocahontas:

Senaste uppdateringen 10.5.1 som kom i Programuppdatering ska ni undvika.
Installerar ni den så riskerar ni att få 8 st nya varningsmeddelande i Reparera Skivbehörighet.

Hämta istället ner den från ifrån Apples nerladdningssida
http://www.apple.com/support/downloads/macosx1051update.html

Då bibehåller ni det ursprungliga felet med ARDAagentxxxxxbla bla Repareras ej.

Har ni redan installerat från Programuppdatering och fått 9 st Varningsmeddelande så kan ni ändå tanka ner ovanstående och uppdatera över den föregående..

Kör ni sedan Reparera Skivbehörighet..som tar en kvart...så finns bara en varningsfil kvar..varför den nu gör det vet bara Apple...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-19 00:56
Ursprungligen av attila:

Har inte märkt någon skillnad efter uppdateringen. Allt funkar finfint.

Det som är lite av grejen. Ingen kan sätta fingret på något fel som dessa meddelandena skulle orsakar eller vad man undviker genom att maniskt jaga efter dem. Folk använder det mest för att hålla sin dator "ren och fin", ofta samma människor som använde Norton Ulilities, Byggde om Skrivbordet hela tiden.
Samma folk som idag surar över att hela minnet är fullt under Mac OS X. Dvs, att så lite av minnet är ledigt. Vad de inte förstår är att Mac OS X låter saker ligga cachade i minnet så länge som möjligt istället för Mac OS pinsamma minneshantering.

Struliga skivbehörigheter kunde vara ett problem när man hade datorer som kunde startas i Mac OS 9 som struntar i rättigheterna som Mac OS X använder sig av. Det och dåliga installationsprogram som numera blivit uppdaterade. De företag som fortfarande använder andra Installerare än Apples egna alltså.

Värt att tänka på är att man inte behöver reparera skivbehörigheter innan du installerar tex en Mac OS X uppdatering. Varför? För att Installeraren som installerar uppdateringen har tillåtelse att skriva över vilka filer som helst.

Dessutom så hjälper det inte mot saker som ligger i din hemmamapp, tex iPhoto library, saker som ligger på andra interna eller externa hårddiskar eller program som inte installerats av Apples Installerare.

Ursprungligen av acke:

Struliga skivbehörigheter kunde vara ett problem när man hade datorer som kunde startas i Mac OS 9 som struntar i rättigheterna som Mac OS X använder sig av. Det och dåliga installationsprogram som numera blivit uppdaterade. De företag som fortfarande använder andra Installerare än Apples egna alltså.

Acke har nog rätt, de problem jag kommer ihåg som löstes med att reparera behörigheter var från tiden då man fortfarande körde en del program i classic mode.
Värst var det gamla ekonomisystemet, det går ju inte att byta över en natt heller, men nu är det borta.

Tydligen har ingen dragit ner en uppdatering för iTunes och efter det kört Reparera Skivbehörigheter i i 10.3, och 10.4 och sett den digra lista med behörighetsfel.

Tänker dock inte diskutera om detta, min tanke med inlägget var mest att om något ville slippa se en lista med 9 "oroväckande" varningar, och istället bara få se en..

Leopard är dock så jäkla dåligt nu så jag funderar på att gå tillbaka till Tigern.
Finns inget i Leopard som jag anser mig vara värt 1195:-
Schemalagda backup har jag kört i flera år så Time Machine kan jag leva utan.

Bevaka tråden