Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Efter 10.5.1 ballade ljudet ur. Pls hjälp mig!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2007-11-17 19:49

Där får man för att man är kaxig. Jag har aldrig drabbats av några problem vid uppgradering till nytt system (och vi snackar sedan OS 8). Vilket jag naturligtvis inte haft problem att berätta för alla som velat (eller inte) höra...

Men nu jädrar..

Efter att jag installerade 10.5.1 så ballade ljudet ur. Ibland funkar det, oftast inte. Mitt i en låt blir det bara tyst. Sätter jag på en film funkar ljudet i 5 sekunder.. Eller så...

Den inbyggda mikrofonen funkar inte alls. Totalt stentyst.

Inställningarna (Systeminställningar -> Ljud) är korrekta. Jag har startat om ett par gånger, jag har kört Reparera rättigheter (vilket är ett kapitel för sig. Va fanken händer egentligen?), jag laddade ner nya Cocktail och körde två gånger.
Inget hjälpte.

Snälla, snälla, with sugar on top, hjälp mig att få tillbaka ljudet i min burk!

/Bosse

[PB G4 - 867="867" MHz 1="1" GB Leopard]

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-18 13:29

Har du kollat vd som står i Ljudinställningar? Glapp någonstans? Smuts?(Det hade jag in instickskontakten för hörlurar)

Prova att avinstallera 10.5.1 . Om jag minns rätt finns den möjlighteten i installationsfilen.

Jag hoppas detta hjälper dig att hitta lösningen.

Senast redigerat 2007-11-18 13:42
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-18 13:42

Har samma problem även om jag inte prövat ljud in än. I inställningar kan jag inte välja inbyggda högtalare eller något annat. Jag kan heller inte ändra ljudvolymen via F4 eller F5, då dyker bara en "förbjudet att parkera" symbol upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-18 14:10
Ursprungligen av ylipaa:

Har samma problem även om jag inte prövat ljud in än. I inställningar kan jag inte välja inbyggda högtalare eller något annat. Jag kan heller inte ändra ljudvolymen via F4 eller F5, då dyker bara en "förbjudet att parkera" symbol upp.

Vad har du för dator? Är det en bärbar så kan det vara så att piggen som känner av om något är insatt i i ljudut-gången som fastnat. Ett omvänt glapp skulle man kunna säga. En rund tandpetare brukar hjälpa. Ett bevis på detta är att det lyser rött inuti uttaget.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-18 14:12

Sitter med en PB G4, kan inte se något rött ljus.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-18 14:30
Ursprungligen av ylipaa:

Sitter med en PB G4, kan inte se något rött ljus.

Ok, de sista PB hade optisk/analog ljud så det kan vara det. Annars kan det faktiskt fungera att nollställa PRAM-minnet då det finns ljudinställningar där i.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=2238

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-18 14:37

Jag prövade en omstart av datorn igen. Nu verkar det fungera utan problem. Tack för tipsen dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-18 14:01
Ursprungligen av rose:

Prova att avinstallera 10.5.1 . Om jag minns rätt finns den möjlighteten i installationsfilen.

Menar du med hjälp av Time Machine då eller? För mig veterligt så finns det inget sätt att ångra en programinstallation.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2007-11-18 13:39

Hade tänkt att vänta ett tag med denna "fix" för att kolla så att det verkligen funkar i långa loppet:
För nån timme sedan installerade jag den stora versionen av 10.5.1. Ingen skillnad bara av installationen. Men så startade jag om coreaudiod. Och, peppar peppar, ta i trä och allt det där, nu har ljudet funkat sedan dess.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-18 13:42

Härligt då löste det sig!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-18 13:51

Löste du det eller löste det sig? Om du löste det, hur löste du det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-18 13:53

Hoppsan, jag missade ett inlägg.

1
Bevaka tråden