Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra att behålla OS 9 för framtiden?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-17 22:33

Har funderingar på att formatera om den andra hårddisken (den med OS 9 på) i min Powermac. Men eftersom jag inte har några skivor för OS 9 så kommer jag inte kunna installera om det sen.

Finns det fortfarande någon efterfrågan på datorer med OS 9 installerade eller ser det bättre ut ur köpar-synpunkt om det finns en tom hårddisk i datorn om jag skulle sälja den om 3 år t.ex?

Att någon skulle efterfråga Mac OS 9 är idag ytterst sällsynt. Pratar vi dessutom om tre år så torde det vara näst intill obefintlig efterfrågan. Om du inte har behov av det så finns det ingen egentlig anledning att ha kvar det. Men vill du kan du förstås bränna ut OS 9:s systemmappen och programmapp på en skiva att ha kvar. Det brukar inte vara många hundra MB så en vanlig CD-R borde räcka.

Skulle någon ändå vilja ha OS 9 brukar begagnade skivor inte vara särskilt dyra. Letar man lite kan man få tag på dem kostnadsfritt.

Det kan vara bra att ha en dator med OS9 när man upptäcker att man inte längre kan öppna filer som är gjorda med äldre program.
Då kvittar det hur mycket backup man än har!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-17 23:11

Så om jag kopierar över systemmappen och programmmappen på en skiva, så går det att lägga tillbaka det sen igen och det fungerar som det gör nu, eller har jag förstått fel?

Anledningen till att jag tvekar med att ta bort det är om nästa eventuella ägare kommer vilja ha det (och det höjer priset markant), för jag finner inget behov av att ha det då jag är ny med mac och dess program och därför inte ens vet vad kan man göra i OS 9.

Ursprungligen av oddtouch:

Så om jag kopierar över systemmappen och programmmappen på en skiva, så går det att lägga tillbaka det sen igen och det fungerar som det gör nu, eller har jag förstått fel?

Ja, det går. Systemmappen i Mac OS 9 och tidigare är väldigt flexibel och gick till och med att flytta omkring även då man startade från den. Den ska gå att kopiera till och från skivor och ändå gå att starta från.

Ursprungligen av oddtouch:

Anledningen till att jag tvekar med att ta bort det är om nästa eventuella ägare kommer vilja ha det (och det höjer priset markant), för jag finner inget behov av att ha det då jag är ny med mac och dess program och därför inte ens vet vad kan man göra i OS 9.

Varför höjer det priset markant? Jag tycker att det låter som en ordentlig överdrift. Jag skulle snarare påstå att det inte påverkar priset alls.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-18 11:07
Ursprungligen av Marcus K:

Varför höjer det priset markant? Jag tycker att det låter som en ordentlig överdrift. Jag skulle snarare påstå att det inte påverkar priset alls.

Jag vet inte jag, har noll koll på efterfrågan för gamla operativsystem och därför säkert också fel i det jag antar, så jag ville bara ta det säkra före det osäkra.

Men från vad ni har skrivit så låter det som att OS 9 nästan är utdött och jag ha ju inget behov av det så det får försvinna. En extra hårddisk är ju alltid välkommen

Tack för alla svaren!

Till och med dom mest fanatiska OS 9-anhängarna jag känner, har i dagsläget gått över till Tiger eller Leopard. Det är sjukt länge att hålla sig kvar på 1900-talet som det är, men ändå.

Programmässigt kan jag inte komma på något program som ännu inte släppts för OS X, som därmed MÅSTE ha en gammal OS 9-maskin. Skulle det dessutom finnas någon programtillverkare som tog ner skylten och inte utvecklade vidare för OS X brukar det för det mesta gå att hitta ett annat likvärdigt program för OS X.

Med detta sagt vill jag påstå att suget efter OS 9 idag är så gott som obefintligt. Skulle det mot all förmodan vara så att du hitta någon gammal anhängare som absolut måste har OS 9 på just en sådan Power Mac du har, kan du ändå inte räkna med några dramatiska priser.

Om inte jag minns helt fel var Power Mac G4 MDD den sista datorn som klarade av att boota OS 9. Alltså är den "nyaste" datorn som klarar av OS 9 en "vindtunnel" från år 2002. En dator som jag personligen inte skulle ge en tusenlapp för idag. Med andra ord finns det inga "jättepengar" att leka med.

Bränn ut systemet om du vill ha kvar av nostalgiska orsaker. Annars är det bara blåsa disken.

För den som fortfarande lirar Starcraft så är ju Mac OS 9 ett måste

Ursprungligen av Redglittercoffin:

För den som fortfarande lirar Starcraft så är ju Mac OS 9 ett måste

Åh fan, har inte Blizzard släppt en Carbon-uppdatering till Starcraft, precis som dom gjorde med Diablo 2?

Jag lirar ju Diablo 2 för fullt under Leopard här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-18 11:13

Men bränn den på en CD, det kan vara en raritet om än oanvändbar om 10 år

1
Bevaka tråden