Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Viloläge har slutat fungera

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har haft min Powermac med 10.3.9 i fyra år och alltid haft viloläge inställt, dvs att datorn inklusive fläkt sätter sig i vila efter fem minuters inaktivitet. Det fungerar inte längre, av någon anledning. Har två partitioner och på den andra har jag 10.4.3 men inte heller där fungerar vilan med automatik. Hårddisken går i vila men inte fläkten.

Den fungerar om jag väljer vila från menyn men jag vill kunna lämna en pågående process och återkomma långt senare då datorn satt sig i vila utan att jag behövt hjälpa till.
Vad kan ha hänt?

Prova att zappa PRAM

stäng av datorn..starta om och håll samtidigt ner alt, cmd p och r
låt startljudet plinga två ggr, släpp upp

Hjälpte inte.
Misstänker att det är någon process som blockerar vilofunktionen men det finns ju hur många som helst att misstänka i Activitymonitor. Vad ska jag titta efter där som kan vara anmärkningsvärt?
Eller har någon en annan idé?

Lägg upp en lista på de processer som visas i Aktivitetskontroll

Här kommer listan, i två bitar.

hmm... inga direkta konstigheter som jag spontant kan se. Det finns en process som har med iChat och iSight att göra som ev. skulle vara intressant att avsluta, men troligen är det inte den

Jag varken chattar eller "sightar" så...men visst...jag kan ju prova.

Hjälpte inte.

Vet inte alls om det är tillämpligt i Ditt fall, men på min nya MacPro (10.4.10 o 11) hade stora sömnproblem av samma sort som Du beskriver.

Jag upptäckte att det var vissa anslutna USB-prylar som blockerade sömnfunktionen, i mitt fall en kortläsare och en Wacom ritplatta. Drar jag ut dem när de inte behövs, fungerar sömnen fint, men så fort jag glömmer någon av dem inkopplad, förblir burken vaken och går inte ens att söva med knapptryckningar; den vaknar direkt igen.

Kan ju vara värt att prova...

Jo, jag har märkt sömnproblem med min nya kortläsare men använder den inte längre.
Då tog det c:a tre minuter innan datorn sattes i vila när jag valde Vila från menyn. Först trodde jag inte den alls skulle vila men av en slump upptäckte jag den underliga födröjningen.
Men nu har jag alltså inga USB-prylar inkopplade.
Det enda som är nytt i med min dator sedan det fungerade är att jag köpt en iPod Nano. Kan dess aktivitet i datorn påverka på något sätt?

Hej, elgenper
Installerade 10.4.11 på en annan partition och får samma problem som du.
Nu har jag inte ens några andra USB-prylar än min wifi-adapter inkopplade på USBn och det är helt omöjligt att få båda interna diskarna att somna. Den ena somnar direkt men den andra aldrig...
Anyone?

Kollat inställningspanelen för strömsparare?

jag är osäker på vilken .plist-fil som hanterar det här... men att hysta iväg någon com.apple.sleep.plist (eller vad den nu kan heta).

Kanske har vi ngn som kan detta bättre online?

Fortsatta problem här. Någon plist hittar jag inte.

Häromdagen köpte jag en ny (större) intern HD varpå jag installerade Tiger. Har kvar min andra lite större hårddisk internt också och på den ligger också Tiger.

Det innebär nu att när jag helt lämnat Panther så kan jag aldrig få fläkten att spinna ner i vila längre. Jag måste stänga av datorn vilket ju är näst intill värdelöst.
Båda diskarna verkar spinna ned men fläkten fortsätter. Eftersom Tiger nu är helt nyinstallerat på en helt ny disk, kan det ju inte ha hunnit hända något skumt under resans gång, Så frågan är om ingen annan har samma problem och vad jag kan göra för att fläkten ska ge sig.

Jag har kopplat ur alla externa enheter. Det enda jag inte provat att göra är att plocka ut det internat TV-kortet (PCI). Det har aldrig haft några sömnproblem med Panther men kanske är tigern mer ilsk? Har reparerat skivrättigheter också.

Vad är t.ex orsaken till att fläkten är i gång? Vilka komponenters aktivitet orsakar att den spinner?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-02-06 07:59

Jag hade liknande problem. Kunde inte logga ur datorn. Hur som helst så raderade jag (eller rättare sagt döpte om den så att jag kunde backa tillbaka) en fil som hette någonting i stil med finder....plist.

Någon mer lite mer kunnande kanske vet vad jag pratar om.

Logga ut går. Allt annat går. Men fläkten stannar aldrig förutom när jag stänger av datorn. Dessutom är ju systemet helt nyinstallerat så några konstigheter bör väl inte hunnit uppkomma innan man ens installerat några program?

1
Bevaka tråden