Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget ljud ur högtalarna

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-09-20 19:07

ännu ett problem med min macbook.
Nu har ljud ut slutat fungera. Det funkar om jag kopplar in en kontakt i hörlursuttaget men datorns högtalare finns inte... de går inte att välja, vare sig på System/ljud eller Verktygsprogram/ljudinställningar...

Någon som haft detta problem och har lösningen?

Det har varit en del som har fixat ljudet genom att öppna Garage Band och sedan stänga det. Faktiskt sant! Fast i detta fall vet jag inte.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-25 16:42

Man kan också öppna "Aktivitets kontrollen" -> Alla processer -> sök på coreaudio ->Avsluta process -> skriv in lösen.

Då starta ljudet om, samma grej som görs i garageband.

Jag har samma problem nu, fick du det att fungera?

För mig fungerar det inte att starta om ljudet som det står beskrivet här.

Ni har kollat så det inte lyser rött i hörlursutgången?
Jag har haft problem med att när jag plockar ut hörlurarna (eller optisk sladd) så "släpper" inte sensorn som kollar om en kontakt sitter i, och då skickar den ut optiskt signal (dvs att det lyser rött ur uttaget) varpå inget ljud kommer ur högtalarna.
Läste lite om det på nätet, och det var tydligen inte helt ovanligt att den kontakten blev lite trög på MB.
För mig funkade det då med att stoppa i mina hörlurar, "rucka" lite försiktigt och sedan dra ut dem igen.

Ja, det lyser rött när man dragit ut hörlurarna. Försökt rucka lite men verkar inte hjälpa.

Då är det illa... Från det jag hittat om detta problem är det antingen lyckas rucka loss kontakten eller lämna in den på lagning...
Har kontakten hängt sig rejält måste de tyvärr öppna datorn och fixa den.

Var tydligen en liten switch där inne som fastnat, men den gick att komma åt med en tandpetare, så nu är det löst.

(För andra med samma problem så sitter switchen precis på mitten av höger sida rätt långt in).

  • Oregistrerad
  • 2007-11-05 07:18
Ursprungligen av tellece:

Var tydligen en liten switch där inne som fastnat, men den gick att komma åt med en tandpetare, så nu är det löst.

(För andra med samma problem så sitter switchen precis på mitten av höger sida rätt långt in).

Gode gud, tack! Jag fick precis det här problemet imorse, tyvärr sitter jag i Sydney, Australien, så jag har ingen macwenn här att fråga...

  • Medlem
  • 2007-11-15 11:04

Konstigt, samma sak har inträffat på min MBP. Men min ljudutgång lyser inte rött.

Har faktiskt inte testat leka med switchen. Testade även att starta om coreaudio, men inget hjälpte...

Vad ska man göra?

  • Medlem
  • 2007-11-15 19:18

Nej men det var det där med switchen. Pillade på den med en tandpetare och vips så var problemet ur världen...
Puh! Får vara försiktigare med 3,5 mms kontakten...

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2007-11-17 20:54

Vilken switch? Har samma problem, men vet inte vad ni snackar om. Snälla, berätta hur jag ska göra.

/Bosse

[PB G4 - 867="867" MHz 1="1" GB Leopard]

Sitter en liten switch inne i hörlursutaget. Är nog svår att se, men den sitter där. Så vissa pillar på den med en tandpetare, så den lossnar ifall den har hakat upp sig.

Går nog inte att ge så mycket nogrannare instruktioner tyvärr. Är inte raketforskning, handlar mer om lite pillande och lite tur.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2007-11-18 10:42

Oki. Tack!

  • Medlem
  • 2008-03-22 19:49

Åfysasenisatanshelvete vilket bra tips! Den lösningen hade man aldrig ens kunnat gissa sig till.

Dessvärre hjälper inget av tipsen mig
Hittar inte ens processen coreaudio. Startat om garageband, men no luck. Vad mer kan hjälpa?

Värt att notera är att jag inte använt lurar på flera månader. Denna har uppkommit efter att jag använt AirTunes. Har provat en omstart.

Kan ge mig fasen på att AirTunes kapar ljudet på tämligen låg nivå...

Kan du inte läsa i AirTunes hjälpfiler om hur man avinstallerar eller får ordning på det. De borde ju ha en faq....

Alltså, det kommer inget ljud ur högtalarna i datorn! Vare sig jag har AirTunes igång eller ej. Och det gäller verkligen ALLT ljud. Allt från Football Manager, till iTunes och VLC, till systemljud.

Ursprungligen av henkebarn:

Alltså, det kommer inget ljud ur högtalarna i datorn! Vare sig jag har AirTunes igång eller ej. Och det gäller verkligen ALLT ljud. Allt från Football Manager, till iTunes och VLC, till systemljud.

Oh du har kollat att du inte har ljudutgången låst till digitalljud ut?

(kolla inställningar/ljud ut, sår det "digitalt ljud ". bla bla men du har en analog kontakt i så har den antagligen hängt sig i "digitalläget".
Läs högre upp iu tråden och fram med tandpetaren.

kolla under skrivbordet - får högtalarna ström?
Hör det om du använder inbyggda högtalaren/arna ?

Ursprungligen av Goflorp:

Oh du har kollat att du inte har ljudutgången låst till digitalljud ut?

kolla inställningar/ljud ut, sår det "digitalt ljud "

Fan där satt den!!
Tack som in i tusan Goflorp!

Jag har provat med tandpetare, det var det första jag gjorde när jag hittade tråden.
Jag har kollat med hörlurar utan resultat. De interna högtalarna funkar bara när jag startar datorn och får startljudet, men det är väl inte ens samma högtalare?
När jag försöker streama med AirTunes eller AirFoil får jag felmeddelande... Förmodligen något mjukvarufel i datorn.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-12-07 01:32

Lyser lampan i hörlursutången? Jag felsökte en Macbook i går med det felet men lyckades inte pilla till switchen, ibland går det ibland inte. Beställde ny logik på den.

Gött att det löste sig.

Det håller jag med om. Jag tyckte att jag kollade noggrant under "ljud", men hittade sen att den var inställd på en av de digitala lösningarna för ljud. Av någon konstig anledning.

Skönt att jag slapp lämna in den för service

Thanks again, Jeremiah!

Jag har för mig att för att kunna ens välja digital ut måste den lilla pinnen inne i kontakten slå till. Troligen byter den då automatiskt över till Digitalt.

Sedan blir väl grejorna lite "osams" när den digitala flärpen släpper och på ngt sätt missas det att ställa tillbaka till analogt i inställningen.

Jag tycker att med så mkt problem så kunde de ha två portar... men då hade väl folk HAMRAT in den digitala (som är längre) i den analoga... med trasiga moderkort som följd... Man skall aldrig underskatta "folks" uppfinningsrikedom när det kommer till dårskap.

Citat:

Var tydligen en liten switch där inne som fastnat, men den gick att komma åt med en tandpetare, så nu är det löst.

(För andra med samma problem så sitter switchen precis på mitten av höger sida rätt långt in).

Fick problemet idag.
Var inne på Macsupport och frågade men alla såg ut som frågetecken.
Tur att jag efter 10 minuter här kan lösa problemet på egen hand. Tusen tack för hjälpen.

Måste berätta att jag själv nyss haft ett problem med min ena högtalare i snart ett halvår, de satt i en PC och jag tog ur den ena högtalaren när jag bytte till Mac. Problemet var att ljudkortet var trasigt, vilket jag märkte nu när jag satte in nya högtalare till PC'n, så se till att testa om ljudkortet funkar :)! (inte så jävla kul att få köra mono när man lägger flera tusen på högtalare).

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-02-20 01:11

drabbades också av detta idag och så klart bävar man inför tanken på att lämna in sin älskling på service. så gud vad underbart det kan vara med forum som löser problemen åt en! lycka till hitta svaret på apples hemsida. nåväl, tackar och bockar för tipsen. försiktigt peta med hårnål visade sig vara bästa lösningen..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-02-20 09:30

Själv köpte jag ett billigt USB-ljudkort och vips fick jag Mic-in med på köpet.
USB-ljudkort för headset, 159:-

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-20 10:33

Jag hanterar allt ljud som inte är de interna högtalarna eller interna mic'en via USB. Känns tryggare på något sätt.

Bevaka tråden