Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nyckelhanteraren frågar ej om att spara vbulletin lösen?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå,

Har precis switchat och efter lite frågor som jag ställt annanstedes så har jag förstått att nyckehanteraren är kompentent nog åt mina behov.

Dock så frågar den inte om jag vill spara lösenord när jag loggar in på vBulletin forum så som här på 99.se, men också på voodoofilm och viandraforaldrar.

Vad behövs göras för att inloggningen ska ske per automatik som alla andra sidor.

Vidare ett litet spörsmål till,

Om det är tre fält som ska sparas, så som till kontrollpanelen till oderland. Så fastnar bara två fält, den enda som kunde spara det mig veteligen på windows var opera, så det var ett bekymmer även där. finns det en smidig lösning?

Tack för all hjälp man får i starten

/jon

Det beror ofta hur webbsidorna är skrivna och hur bra webbläsaren är på att hitta rätt fält. Firefox har generellt varit bättre på att hitta rätt fält (i alla fall jämfört med Safari 2). Vissa typer av fält där formulären sparas med javascript (istället för att "submittas" på vanligt sätt) brukar fungera extra dåligt.

Ett webbhotell jag använder, Binero (före detta Aleborg), skulle göra om sina sidor till flashiga nya sidor och tyvärr gick dom över till en javascriptlösning som gör att varken Safari eller Firefox klarar av att förstå att det är lösenordsfält dom använder i deras kundinloggning. Typiskt exempel på när någon lägger till flashiga grejer utan att tänka på användarupplevelsen.

Jag kör camino som då bygger på firefoxmotorn, det verkar ligga i keychain... problemet alltså.

Någon som vet lösning? vBulletin ser ju inte ut att vara speciellt flashiga i inloggningsfälten. Men det gör däremot joost och det fungerar bra.

Tack så länge

/j

Ursprungligen av Jonkanon:

Jag kör camino som då bygger på firefoxmotorn, det verkar ligga i keychain... problemet alltså.

Camino har nog en tredje lösning skulle jag gissa, även om den kör samma renderingsmotor som Firefox så gissar jag att den har sin egen lösning för lösenord (just att Camino använder nyckelringar medan Firefox har egen lagring tyder ju på det). Jag tror inte nyckelringshanteringen i Mac OS X har någon påverkan på hur bra webbläsarna är på att gissa sig till ett lösenordsfält.

Ursprungligen av Jonkanon:

Någon som vet lösning? vBulletin ser ju inte ut att vara speciellt flashiga i inloggningsfälten. Men det gör däremot joost och det fungerar bra.

Har inget förslag för Camino. När jag ska administrera 99.se växlar jag över till Firefox just för att den webbläsaren kan spara lösenorden för adminsidorna, något Safari inte kan.

Hittade ett svar här http://www.vbulletin.com/forum/showthread.php?t=156064&highlight=apple+keychain

Tydligen gör keychain helt korrekt, och faktiskt de program som lagrar det följer inte reglerna. vBulletin raderar på något vis vid inloggningen för att förhindra diverse fulerier.

Vansinnigt irriterande dock, finns det någon plugin till camino eller keychain som fixar detta?

Finns det någon som har en lösning på hur man kan kringgå detta? Finns det något i keychain som gör att man ignorerar vbulletins utkick??

/j

Det är inte nyckelringshanteringen som styr det så vitt jag vet, det är webbläsaren. Så din fråga är snarare "Finns det något sätt att få Camino att kringgå detta?" Det är upp till webbläsaren att skicka vidare det till nyckelringshanteringen i Mac OS X. Men Camino känner inte av att det är ett sådant fällt eftersom det aldrig skickas som ett lösenord pga av vB:s säkerhetsåtgärd.

Men firefox klarar ju detta galant, i alla fall på pc. Har inte provat firefox till mac, gillar camino

Ursprungligen av Jonkanon:

Men firefox klarar ju detta galant, i alla fall på pc. Har inte provat firefox till mac, gillar camino

Jo, jag skrev ju att jag själv måste använda Firefox (på Mac) för att spara lösenord för vB-inloggningen till 99.se:s adminsidor. Men Firefox använder andra metoder.

1
Bevaka tråden