Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bli av med den genomskinliga menyraden!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-11-16 16:09

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20071115135215262

Skriv bara detta i terminalen och du blir av med den! Obs. krävs omstart.

sudo defaults write /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.WindowServer 'EnvironmentVariables' -dict 'CI_NO_BACKGROUND_IMAGE' 0

Man kan byta ut 0:an i slutet mot 1 eller t.ex 0.62.. närmare 0 desto mörkare och 1 är så ljust det kan bli.

Nu måste jag bara få dock:en att se ut som i Tiger också så är man nöjd. Bör vara lätt att fixa om man ändrar till 2D-docken och sen byter ut bilderna med de i Tigers egna Dock.app (jag har dock inte denna filen så jag väntar på någon som gör grovjobbet).

Senast redigerat 2007-11-16 21:13

Vad ska man skriva om man vill ha menyraden i samma färg som övriga fönster?
Exempelvis Safaris gråa färg.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-11-16 20:45

Skulle chansa på att 0 är mest likt färgen på ett aktivt fönster. Dock blir det ett svart streck längst ner och det stöter man inte på om man kör på t.ex 0.62 som är mer likt ett fönster ur fokus. Det är bara att testa dig fram och skriv rätt annars kan säker lätt gå åt pipan!

Jag skulle iaf rekommendera 0.62 eller en närliggande siffra för det blir bäst resultat.

Tackar för tipset.

Woho! Har visserligen en enfärgad, grå, bakgrund - men ändå.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-16 22:51

Personligen tycker jag det är coolt med den genomskinliga menyraden. Smaken är som baken, delad!

  • Medlem
  • 2007-11-17 00:03
Ursprungligen av Reisan:

Personligen tycker jag det är coolt med den genomskinliga menyraden. Smaken är som baken, delad!

Håller med.

Den transparenta menyraden var något som mac-communityn mer eller mindre på förhand bestämt sig för att såga rakt av, "för så har det aldrig varit förut". Personligen tycker jag att transparensen hjälper till med att sätta fokus på det fönster man de facto arbetar med för stunden, vilket förmodligen var apples tanke.

Me like.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-11-17 00:25

Grejen är ju den att det ser inte bra ut med vissa bakgrundsbilder och det blir otydligt. Med tanke på att det inte uppfyller någon funktion och har vissa nackdelar tycker jag detta borde vara mycket lättare att stänga av. Men med detta löser det sig så jag är nöjd ändå.

Att behöva fixa till bakgrundsbilden eller ha nåt litet program igång för att slippa det är ingen höjdare tycker jag. Detta är helt klart bästa lösningen.

  • Medlem
  • 2007-11-17 12:35
Ursprungligen av twiggz:

Med tanke på att det inte uppfyller någon funktion och har vissa nackdelar

Funktionen är väl att sätta fokus på fönstret man arbetar med, vilket ska jämföras med nackdelen "att det ser dåligt ut med vissa bakgrundsbilder" som du skrev.

Personligen tycker jag att transparensen är bra. Det är väl smakfrågan. Men eftersom det rör sig om en sådan pass liten detalj håller jag med dig om att det borde vara lättare för användare att justera och/eller stänga av.

jag förstår inte riktigt hur en menyrad som går i purpur-rosa 'sätter fokus' på något annat än just menyraden. men om man tycker det ska man väl kunna ha det så, och om inte - kunna välja bort.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-11-17 17:22

Nu när jag ändrat till solid färg på menyraden så har jag kommit på att det var ganska nice med transparent bakgrund ändå... Hur gör man för att återställa till originalinställningarna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-17 17:36

För mig finns bara ett alternativ i ett gränssnitt med text nämligen att texten ska gå att läsa...

Så transparens går bort hur mycket som helst. Jag vill ha svart text på vit bakgrund. Dockan har jag gjort 2d, tagit bort den förbannade speglingen och ljusat upp den ordentligt så man kan se ikonerna tydligt.

Nu ska jag bara fixa den extremt irriterade skuggan på alla fönster med så börjar det likna något.

Ursprungligen av marf:

Dockan har jag gjort 2d, tagit bort den förbannade speglingen och ljusat upp den ordentligt så man kan se ikonerna tydligt.

har du lyckats ändra färg på 2d-docken?
hur går det till om man får fråga...?

Ursprungligen av marf:

Nu ska jag bara fixa den extremt irriterade skuggan på alla fönster med så börjar det likna något.

Skriv gärna om du löser det! Då skulle även min dock se bra ut.

Dagens bästa tips! Så jäkla skönt att bli av med genomskinligheten!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-17 22:55
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Dagens bästa tips! Så jäkla skönt att bli av med genomskinligheten!

Håller med. Bästa tipset för Leopard. Hatade den genomskinlinga menyraden från första början när jag såg första bilderna från Leopard. Det var en usel ide i Vista och ännu värre i Leopard. Som tur är kan man fixa det utan att köra någon mysko program.

För dom som vill ta bort hacket igen är det lite knepigt. Det bästa vore att föst skapa en kopia av com.apple.WindowServer filen innan man kör kommandot i Terminalen. Om man nu inte har en kopia av filen ska man göra så här. Öppna /System/Library/LaunchDaemon/ mappen.

Om man har developer tools installerat.
Öppna com.apple.WindowServer filen med Property List Editor. Öppna root fliken och välj EnvironmentVariables. Klicka på delete knappen och spara filen. Starta om datorn.

Om man inte har developer tools.
Öppna terminal och skriv

sudo plutil -convert xml1 /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.WindowServer.plist

sudo pico /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.WindowServer.plist

I pico eller annan editor ta bort följande rader.

<key>EnvironmentVariables</key>
        <dict>
                <key>CI_NO_BACKGROUND_IMAGE</key>
                <string>0.62</string>
        </dict>

Spara filen i pico med control+x och enter.

Starta om datorn och menyn ska vara genomskinlig igen.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Starta om datorn och menyn ska vara genomskinlig igen.

//Rob

Tack - men nej tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-18 14:34

Hittade Leopaque som gör det enklare att aktivera och deaktivera genomskinliga menyn. För de som inte vågar använda terminalen.
//Rob

1
Bevaka tråden