Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewiredisk borta efter krasch

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-17 14:20

Mitt Finder och iTunes kraschade när jag skulle ställa normalnivåer för volymen hos brända plattor (en tämligen långsam process om man har ett bibliotek på 70 GB+). Annan programvara fungerade, men det gick varken att tvångsavsluta iTunes eller starta om Finder. Det gick således ej heller att stänga av eller boota om datorn normalt.

Mitt itunesbibliotek ligger på en partition på min externa Maxtor OneTouch III, 750 GB, tillsammans med min Time Machine-mapp. Av utrymmesskäl har jag således ingen backup av mitt itunesbibliotek, (utom av den musik som är inköpt i iTunes Music Store, övrig musik står i bokhyllan).
Övrigt förlorade jag en klon av min gamla preleopardinstallation.

När jag startade datorn idag, dök inte mina maxtorpartitioner upp, varken i Finder eller i Skivverktyg. I Systeminformation såg det ut enligt bifogad bild. Jag kan tillägga att maxtorskivan ej dök upp på min gamla PB G4, 400MHz, OS X.4.10 heller.

Luktar det korrupt data eller hårdvarufel?

Vänligen, Ylan

Prova det vanliga - 1. att starta datorn med FW inkopplat ELLER 2. starta datorn först och sedan peta in FW-pluggen. 3. Stäng av och starta om datorn (inte bara omstart). 4. Låt FW-disken vila sig en liten stund och svalna. 5. Koppla in med USB2 om det finns. 6. Prova med en annan FW-kabel (jo, dessa slits och kan ge upphov till många skumma fel).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-17 15:20
Ursprungligen av johan_tanying:

Prova det vanliga - 1. att starta datorn med FW inkopplat ELLER 2. starta datorn först och sedan peta in FW-pluggen. 3. Stäng av och starta om datorn (inte bara omstart). 4. Låt FW-disken vila sig en liten stund och svalna. 5. Koppla in med USB2 om det finns. 6. Prova med en annan FW-kabel (jo, dessa slits och kan ge upphov till många skumma fel).

Tack för snabbt svar. Har testat ovanstående utan framgång. Skall se om jag hittar en bättre USB-kabel.

Frågan är om det är lönt att införskaffa något räddningsprogram såsom Disk Warrior, eller om det är ett rent hårdvarufel. Eftersom skivan är helt ny, kommer frågan om det är värt det att plocka ut skivan ur lådan och köra SpinRite. Dock försvinner garantin då!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-17 15:22

Hur fungerar förresten skivräddningsprogram om systemet knappt ser skivan? Jag kan ju inte ens radera eller formattera skivan!

Vänligen, Ylan

Ryckte ut fel USB kable under pågående kopiering och pajade en ny 320 GB skiva, skivverktyg hänger sig om man försöker skanna igenom skivorna.

Räddningen blev en PC med den kunde jag formattera om skrivan så att den funkar igen, fast 200 GB filer (inte nödvändiga) gick i putten...

Har du Airport extreme kan du ju prova med att plugga in den där. Ngt som ploppade upp i skallen efter DrBoars inlägg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-17 16:49

Fick en misstanke om att det kan ha att göra med iTunes. iTunes hängde sig igen nu när jag försökte rippa en skiva som trilskades. Det tog lååång tid att tvångsavsluta iTunes.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-17 18:05

Litet ironiskt är det att jag skaffade en back up disk för några veckor sedan. Av utrymmesskäl har jag inte mitt bibliotek på min interna 250 GB hårddisk, utan på min externa hårddisk. Så just nu har jag inget itunesbibliotek, och endast de backupper jag brände innan jag installerade Leopard och min Maxtor OneTouch III, samt kalender, adressbok och iwebsidor på .mac.

Men nu skall jag gå på fest och skita i mina data!

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden