Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fastnar i uppstarten (!)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hammarö
  • 2007-11-17 00:14

Hjälp!

Jag skulle starta om min Mbp efter att ha misslyckats med senaste tiger-uppdateringen, men då frös den i helt i läget "precis innan skärmen slocknar" (blå skärm och muspekare), så jag höll inne on/off-knappen för att få av den. Hade även lite krångel med Firefox som blev tvångsavslutat i samma veva som avstängningen.

Nu när jag försöker starta den så fastnar den i uppstartaten, får upp apple-loggan med ljusgrå bakgrund och en loadingprocess som aldrig tar slut.

Support etc. är utgått.

Såååå, någon där ute som vet vad jag ska ta mig till?!

Mvh
Niklas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-17 00:17

Starta om i felsäkert läge, så kan det släppa.
Annars blir det ytterligare grejer

Så här startar du datorn i felsäkert läge:

Stäng av datorn genom att hålla strömbrytaren nertryckt.
Starta om datorn. Så fort du hör startljudet trycker du på och håller ner skifttangenten. (Håll inte ner skifttangenten innan startljudet hörs.) Släpp skifttangenten när du ser den grå Apple-symbolen och förloppsindikatorn.

- Starta om

Återkom om det inte funkar

/Tangen

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2007-11-17 00:46

Det fungerar tyvärr inte, blir samma sak.
Finns det ytterligare metoder för detta problem?

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2007-11-19 19:55

Ingen som vet vad man kan göra?! seriöst ...det här kan ju inte vara slutet för min mac?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-11-19 20:18

Du kan ominstallera hela ditt os?

Hade samma problem, tillslut dog disken. Lägg örat mot nedre vänstra kanten och lyssna på hur disken låter när den står och laddar vid den grå skärmen.

Jag kopplar på denna tråd. Har en 2 och ett halvt år gammal Powerbook 12" 1,5 Ghz med 1,25GB RAM.

Stänger väldigt sällan av datorn utan fäller bara ihop den.
Men de gånger jag har stängt av den på senaste tiden så vid uppstarten senare så fastnar den vid den grå rutan med apple-loggan, Innan progress-snurran hunnit komma upp. Jag får då starta om den 2-3 gånger och sen går den igång som vanligt.

Kör Leopard just nu men hade samma problem med Tiger innan.

Så länge den väl går igång så är detta inget problem jag har brytt mig om, men om man skulle vilja sälja datorn nån gång till nån som verkligen stänger av den efter varje användning så blir det ju betydligt krångligare.

Nån som har haft samma problem och som löst det?
Vad kan det bero på?
Observera att den aldrig hänger sig när jag gör en omstart utan bara när den varit avstängd.

1
Bevaka tråden