Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.5.1 nu ute

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-11-15 19:41

Uppdateringen 10.5.1 rekommenderas för alla användare av Mac OS X Leopard. Den innehåller allmänna korrigeringar i operativsystemet med förbättringar inom stabilitet, kompatibilitet och säkerhet för din Mac.

För mer information om den här uppdateringen, gå till http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306907-sv.
För mer information om säkerhetsuppdateringar, gå till http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=61798-sv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-15 20:32

Och Skivverktyg är lika kass som tidigare!

Att reparera Skivbehörighet är lika långsamt som tidigare eller t.o.m värre. Enda skillnaden är att den roterande polkagrisen försvinner direkt och övergår till en stapel, men sedan händer ingenting. Stapeln har nu stått still i 30 minuter när jag sänder iväg detta inlägg.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-15 20:33
Ursprungligen av Joniels:

En newbie fråga, laddas patcharna ner automatiskt eller krävs det någon av mig som användare?

Standard inställningen är att Software updater kollar en gång i veckan eften nya versioner och laddar ner nya versioner automatiskt. Men du måste installera patchen själv. Du kan välja att den ska kolla varje dag men installera måste du alltid göra själv.

//Rob

Exposé och Spaces flyter mycket bättre efter uppdateringen!
Jippi!

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-15 21:33

Dockan som laggade ner lite (om man har förstoring vid mouseover) när man öppna dashboard flyter nu fint.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-16 00:59

Plus att det är en trevlig början på en tråd tycker jag. Lite mer info än en kryptisk länk.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2007-11-16 07:42

Börjar det bli "tryggt" att uppgradera till Leopard nu?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-11-16 17:21

10.5.1 här

Första uppdateringen av Leopard, 10.5.1 har kommit. Någon som har testat?

Finns redan en tråd angående 10.5.1, http://www.99.se/nyhetstips-mac/229551-10-5-1-nu-ute.html En sökning kanske inte hade skadat.

Kör 10.5.1 på min MacBook och har inget anmärka på, dock tappar OS X fortfarande den trådlösa funktionen av och till när jag väcker den ur vila, men det skyller jag på min Netgear.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-11-16 17:37
Ursprungligen av Mikael E:

Finns redan en tråd angående 10.5.1, http://www.99.se/nyhetstips-mac/229551-10-5-1-nu-ute.html En sökning kanske inte hade skadat.

Kör 10.5.1 på min MacBook och har inget anmärka på, dock tappar OS X fortfarande den trådlösa funktionen av och till när jag väcker den ur vila, men det skyller jag på min Netgear.

En något sur kommentar. Jag tycker nog att en fråga om erfarenheter av uppgraderingen hör hemma under MacOS X-forumet.

Ursprungligen av marta:

En något sur kommentar. Jag tycker nog att en fråga om erfarenheter av uppgraderingen hör hemma under MacOS X-forumet.

Ja, det kan kanske finnas motiv för att ha två trådar, men då ska ju inte rubrikerna vara så lika ("10.5.1 ute nu" och "10.5.1 här"). Det måste ju synas att den nya tråden handlar om något annat än den första, annars vet man ju inte var man ska lägga sina inlägg.

Slog samman två trådar om 10.5.1

Ursprungligen av marta:

Jag tycker nog att en fråga om erfarenheter av uppgraderingen hör hemma under MacOS X-forumet.

Jag förstår hur du tänker, men vi föredrar ändå en tråd för att inte förvirra folk, även om den ligger i nyhetstips och inte Mac OS X-forumet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-16 18:51
Ursprungligen av Mikael E:

Kör 10.5.1 på min MacBook och har inget anmärka på, dock tappar OS X fortfarande den trådlösa funktionen av och till när jag väcker den ur vila, men det skyller jag på min Netgear.

Men är det inte den gamla Tiger (10.4) buggen som det finns en support-artikel om hos Apple? Givetvis lyckas jag inte hitta den, men kommer ihåg att det gick ut på att rensa hela listan med nätverk som datorn ska automat-sluta till. Efter det får man börja om på ny kula, men denna gång fungerar det.

Jag har råkat ut för det på Tiger-tiden, och gjorde enligt instruktion. Och det fungerar fortfarande som man kan förvänta sig (=felfritt).

Ursprungligen av frazze:

Men är det inte den gamla Tiger (10.4) buggen som det finns en support-artikel om hos Apple? Givetvis lyckas jag inte hitta den, men kommer ihåg att det gick ut på att rensa hela listan med nätverk som datorn ska automat-sluta till. Efter det får man börja om på ny kula, men denna gång fungerar det.

Jag har råkat ut för det på Tiger-tiden, och gjorde enligt instruktion. Och det fungerar fortfarande som man kan förvänta sig (=felfritt).

Tack för att du nämner det, ska se om jag kan finna den på Apple och läsa vidare. Känns dock tveksamt om det kommer att hjälpa mig eftersom jag endast har två nätverk i listan som datorn ska automatansluta till. Men det kan ju vara värt ett försök ändå.

Sur får stå för dig!

Jag vet inte om du läst tråden jag länkar till, men sist jag läste den fanns flertalet inlägg med användares erfarenheter av 10.5.1 Som jag ser det så ser jag inga problem att ta upp erfarenhet av 10.5.1 i den tråden.

  • Medlem
  • 2007-11-16 17:53

Min USB-disk som är kopplad till Airport Extreme syntes i Finder's sidebar men inget innehåll på disken kunde ses i huvudfönstret.

Om jag slänger com.apple.sidebarlists.plist, loggar ut och sedan in igen så fungerar det emellertid fint.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-16 17:56

Undrar om "skivverktygsproblemet" och Boot Camps oförmögenhet att formattera Windowspartitionen korrekt kan ha med samma buggiga process att göra...?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-11-16 18:50

Uppdaterade först min MacBook till 10.5.1 - feg är man ju inte....! När det gick utan problem så uppdaterade jag iMacen. Efter updateringen så började datorn badbolla, lät den stå över natten. På morgonen stod den fortfarande och badbollade. Startade då om den hårda vägen och kom till inloggningsförfarandet som kommer vid nyinstallation. Skit tänkte jag och körde igenom det, när allt var ifyllt kom jag återigen till inloggningförfarandet vid nyinstallation!!!!!!
Dubbekskit.....
I med startskivan för att kolla och hittar då Time Machine. Vilken lycka att bara välja den tid då datorn sist rullade på som vanligt och kunna återställa.

Och eftersom jag inte är feg så uppdaterade jag då igen, men med lyckat resultat denna gången.
Time Machine är GULD! Jag tyckte den nya findern var nog anledning att uppgradera, men nu känner jag att jag hade kunnat betala 5 tusen för uppdateringen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-16 20:48
Ursprungligen av tobbehj:

... Time Machine är GULD! Jag tyckte den nya findern var nog anledning att uppgradera, men nu känner jag att jag hade kunnat betala 5 tusen för uppdateringen!

Inte för att ifrågasätta din upplevelse av lättnad men inte är väl Time Machine en så revolutionerande nyhet så att man ska behöva betala 5 laxar för en uppdatering? Tänk om Apple ser ditt inlägg och får för sig saker? ;

Fläkten vrålkörde efter att ha uppdaterat till 10.5.1 - dvs. direkt efter att jag reparerat behörigheterna två gånger på raken... vad ska man säga om följande svar som upprepades?

Kontrollera behörigheter för ”VELOCIRAPTOR”
Varning: SUID-fil ”usr/libexec/load_hdi” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/DiskManagement.framework/Versions/A/Resources/DiskManagementTool” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/DesktopServicesPriv.framework/Versions/A/Resources/Locum” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/Install.framework/Versions/A/Resources/runner” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/Admin.framework/Versions/A/Resources/readconfig” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/Admin.framework/Versions/A/Resources/writeconfig” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”usr/libexec/authopen” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/Resources/OwnerGroupTool” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent” har ändrats och kommer inte att repareras.

Min disk har ett så knäppt namn pg.a att det är en Raptordisk ( 10.000rpm ), ska man nu acceptera att det är en drös med filer som aldrig kommer att repareras ??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-17 00:04

Reparerar behörigheter för ”Macintosh HD”
Varning: SUID-fil ”usr/libexec/load_hdi” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/DiskManagement.framework/Versions/A/Resources/DiskManagementTool” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/DesktopServicesPriv.framework/Versions/A/Resources/Locum” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/Install.framework/Versions/A/Resources/runner” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/Admin.framework/Versions/A/Resources/readconfig” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/Admin.framework/Versions/A/Resources/writeconfig” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”usr/libexec/authopen” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/Resources/OwnerGroupTool” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent” har ändrats och kommer inte att repareras.

Behörighetsreparation slutförd

Samma för mig som för dig Olle

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-17 00:05

inte samma disk dock.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-17 00:11

Jag får liknande felmeddelanden. Dessutom en massa "ACL hittades men väntades på inte på..." Vad betyder detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-17 00:16

ACL är väl rättstavningsfiler, eller språkfiler av något slag, kolla om det står vilka språk den knusslar om?

/Tangen

ACL står för "Access Control Lists", dvs ett mer finjusterbart sätt att bestämma behörigheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-17 00:24

Jag har gjort en liten sökning och det tycks vara ett ganska vanligt problem efter uppdateringen. Frågan är om informationen är lite onödig som "Varning: SUID-fil ”usr/libexec/load_hdi” har ändrats och kommer inte att repareras" eller om ACL-varningen faktiskt innebär att någonting är fel. Någon som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-17 00:26

Får upp detta i Spotlight, vad är det då?
verkar höra till Word?

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-17 00:56
Ursprungligen av Tangen:

Får upp detta i Spotlight, vad är det då?
verkar höra till Word?

/Tangen

Från terminalen

Citat:

ACL(3) BSD Library Functions Manual ACL(3)

NAME
acl -- introduction to the POSIX.1e ACL security API

LIBRARY
Standard C Library (libc, -lc)

SYNOPSIS
#include <sys/types.h>
#include <sys/acl.h>

DESCRIPTION
The system permits file systems to export Access Control Lists via the
VFS, and provides a library for userland access to and manipulation of
these ACLs. Not all file systems provide support for ACLs, and some may
require that ACL support be explicitly enabled by the administrator. The
library calls include routines to allocate, duplicate, retrieve, set, and
validate ACLs associated with file objects.

This implementation of the POSIX.1e library differs from the standard in
a number of non-portable ways in order to support the MacOS/Darwin ACL
semantic. Where possible, these differences are implemented using the
mechanisms provided in the standard for such extensions. Where routines
are non-standard, they are suffixed with _np to indicate that they are
not portable.

POSIX.1e describes a set of ACL manipulation routines to manage the con-
tents of ACLs, as well as their relationships with files; almost all of
these support routines are implemented.

Available functions, sorted by behavior, include:

acl_add_perm()
This function is described in acl_add_perm(3), and may be used to
add permissions to a permission set.

acl_clear_perms()
This function is described in acl_clear_perms(3), and may be used
to clear all permissions from a permission set.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-17 00:35

Jag tycker att uppdateringen känns lite halvdan. Ställer till en hel del problem som Apple gott kunde ha åtgärdat innan de släppt uppdateringen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-17 00:41

Usch, jag är direkt missnöjd med 10.5.1.
Innan uppdateringen fungerade det mesta smärtfritt, tom Adium. Nu efteråt verkar allt spöka.
- Uppstarten tar MYCKET längre tid (när väl OS X har dragit igång så visas badbollen längelänge)
- Kan inte kontrollera skivbehörigheter. Datorn låser sig helt och hållet, behöver startas om the hard way.
- Allt känns segare, ur ingenstans kan tex badbollen börja komma fram osv.

Nej, Apple - skärpning!

Bevaka tråden