Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PM G4 Quicksilver kan inte läsa Leopardskivan

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker installera Leopard på min quicksilver 867mhz, 768mb ram, men den vägrar läsa skivan??
Jag har en superdrive i maskinen, så den borde väl klara av att läsa dvd också, men oavsett hur jag bär mig åt (flashat pram/of) så bootar den ändå inte skivan?

den läggs heller inte på skrivbordet utan den tuggar nån minut o sen matar ut skivan..

Spelaren är 3 år gammal så den borde ju inte vara kaputt redan väl?

..nu löser jag det med att skapa skiv-avbild på en annan dator o "återskapa" den till en annan hårdisk, men det är ju ändå jäkligt frustrerande..

Är det nån som har nåt tips?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-16 20:36
Ursprungligen av hordur:

Jag försöker installera Leopard på min quicksilver 867mhz, 768mb ram, men den vägrar läsa skivan??
Jag har en superdrive i maskinen, så den borde väl klara av att läsa dvd också, men oavsett hur jag bär mig åt (flashat pram/of) så bootar den ändå inte skivan?

den läggs heller inte på skrivbordet utan den tuggar nån minut o sen matar ut skivan..

Spelaren är 3 år gammal så den borde ju inte vara kaputt redan väl?

..nu löser jag det med att skapa skiv-avbild på en annan dator o "återskapa" den till en annan hårdisk, men det är ju ändå jäkligt frustrerande..

Är det nån som har nåt tips?

Din superdrive måste läsa dual layer DVD.. dvs.. DVD skivor upp till 8.5 gig..

Leopard är en Dual Layer DVD. Om din läsare är 3 år gammal så funkar den tyvärr inte.

Ursprungligen av CUBEIS:

Din superdrive måste läsa dual layer DVD.. dvs.. DVD skivor upp till 8.5 gig..

Leopard är en Dual Layer DVD. Om din läsare är 3 år gammal så funkar den tyvärr inte.

Eh.... Va? Klart att en DVD-läsare kan läsa Dual Layer-skivor, även om den är mer än tre år gammal. Min PowerBook G3 från år 2000 läser min Leopard-skiva, även om det naturligtvis inte går att installera Leopard på den datorn eftersom den inte motsvarar kraven. Alla DVD-filmer ligger ju på Dual-skivor och dessa går att spela upp i DVD-videos och datorer som är äldre än tre år.

fasen...:/ nåja, då vet jag iaf varför..

..konstigt att apple inte nämner det lite tydligare, dom säger ju att g4or äldre än min grejjar det så länge dom har dvd-spelare...

de allra flesta DVD-spelare ska kunna läsa (vanliga tryckta) skivor med dubbla lager. i själva verket är det så att en dvd-spelare måste kunna klara av det för att få kallas just 'dvd-spelare'.

det kan dock vara så att spelaren i fråga är i så dåligt skick att den klarar av att läsa alla skivor.

spelaren är knappt använd o läser/bränner single-layer dvd utan problem.

hela problematiken känns absurd, spelaren fungerar, skivan fungerar men likt förbannat sitter jag är o surar.. :/

sen har jag självklart enorma problem att få över installations-filerna via en annan dator, carbon copy cloner grejjar inte nätverksvolymer och disk utility skapar "dåliga" img-filer som inte fungerar att återskapa till volym med under 10.4 (kör 10.5 på rip-datorn)

Nu körde jag cp -R i terminalen på quicksilvern från nätverksmonterad install-cd och jag väntar i skrivande stund på att datorn ska starta upp.. men den har stått på äpplet i dryga 5 min redan så det känns meningslöst att hoppas längre..

jag fick ju in 10.5 beta utan några som helst problem??

..vilket betyder att min dvd-spelare är trasig o inte gammal?

Leoparden kan läsas av en Sawtooth G4/400 från 1999, det kan vara att läsaren hååler på att krokna. VI har två Lamp shade iMacar och på den ena har läsaren pajat helt och på den andra läser den CD men inte DVD!

  • Medlem
  • göteborg
  • 2008-04-13 21:46

kan man installera nya systemet Leopard på en powerbook g4

Lösningar

Ursprungligen av swag:

kan man installera nya systemet Leopard på en powerbook g4

Japp det går utmärkt.

Till Hordur har jag ett förslag. Har du tillgång till någon bärbar maskin? Då kan du ju starta den i Targetmode och använda dess DVD-spelare som installationsenhet. Har själv använt det när jag skulle installera på e maskin som hade trasig CD/DVD-enhet.

Hur man gör?
1. Stäng av den bärbara
2. Koppla en Firewirekabel mellan den bärbara och G4:an
3. Starta den och håll ner T-tangenten under uppstart ända tills skärmen blir blå med en gul Firewiresymbol
Efter några sekunder kommer din bärbara maskins hårddisk och CD (om den är laddad att tyka upp som mappade enheter på skrivbordet på G4:an.
Voila!

Ursprungligen av swag:

kan man installera nya systemet Leopard på en powerbook g4

Det beror på vilken PowerBook G4 vi pratar om.

Enligt den här sidan: http://www.apple.com/macosx/techspecs/

...så krävs det minst 867MHz G4, så om du har en riktigt gammal PowerBook G4, som är långsammare än det, så går det inte (åtminstone inte officiellt...)

1
Bevaka tråden