Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Facebook och Microsoft

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För någon vecka sedan så intreserade jag mig för Facebook och skaffade mig ett konto utan att veta riktig vad man skulle ha det till, men i morrse när jag hörde Ekot så surnade jag till på dom. Facebook sålde sig till Microsoft för ca: 1,5 miljard - tror det handlade om att MS får reklamplats hos dom. Ekots webbsida skrev: "...Det amerikanska mjukvaruföretaget Microsoft köper in sig i den populära webbsajten Facebook. För drygt 1,5 miljarder kronor får företaget ensamrätt på ett sälja annonser på Facebook utanför USA...."

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1677045

Viktig läsning om facebook gjorde i alla fall att JAG omedelbart deaktiverade mitt konto:

http://www.metro.se/se/article/2007/10/25/06/3910-45/index.xml

Metro skrev bl.a: "...Samtliga 400 000 svenskar som registrerat sig på Facebook har skrivit över rättigheterna till sina bilder och hemligheter på det amerikanska företaget – för all evighet..."

Är det här något som gör att du har synpunkter på Facebook så låt höra argumenten... ja dom är säkert skiftande.

Olle@mac

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-10-25 10:11

Jag deaktiverade också mitt konto direkt jag såg nyheten. Skrev det som anledning till dom också.

Jag har aldrig besökt den sajten. Är den bra?

Hatten av för Olle som medger sitt avhopp. Microsoft är redan tillräcklig stora.. Ska Facebook nu bli en del av MSN (eller tvärtom kanske?)

Tillhör själv skaran som är mycket kritiskt inställd till dylika applikationer som Facebook. Personlig integritet, vad är det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-25 11:16

Håller till viss del med men samtidigt är man ju inte tvingad att lägga ut varken bilder eller hemligheter utan kan ju se det som ett sätt att hålla/få tillbaka kontakten med vänner.

/thomas

Facebook är ett enormt kraftfullt kommunikationsverktyg, men det är det på sina användares bekostnad. Men om du är beredd att ge bort personlig information gratis och inte är så intresserad av integritet och säkerhet så varsågod. Med andra ord det är en avvägning. Själv slits jag mellan flyktinstinkt och nyfikenhet och har ännu inte "dragit ur proppen". Men precis som Olle vet jag inte riktigt vad jag ska med Facebook till. Anledningen att jag registrerade mig från början, var pur nyfikenhet.

Sen att det är segt och buggigt och mest liknar ett lunarstorm för vuxna och unga vuxna är mest en personlig åsikt.

Sen så måste jag nog tyvärr meddela både Olle och MatsOlov att det knappast hjälper att avsluta kontot, då uppgifterna ni redan lagt upp är Facebooks egendom och sparas i deras databas även efter ni avslutat kontot. Rätten att hindra dem från att använda den gav ni upp när ni registrerade er.

Så till den som funderar på att skaffa eller redan har, ta en rejäl funderare och läs igenom ordentligt vad det är ni "skriver under" när ni registrerar er.

Ursprungligen av Olle@mac:

Viktig läsning om facebook gjorde i alla fall att JAG omedelbart deaktiverade mitt konto:

http://www.metro.se/se/article/2007/10/25/06/3910-45/index.xml

Metro skrev bl.a: "...Samtliga 400 000 svenskar som registrerat sig på Facebook har skrivit över rättigheterna till sina bilder och hemligheter på det amerikanska företaget – för all evighet..."

Är det här något som gör att du har synpunkter på Facebook så låt höra argumenten... ja dom är säkert skiftande.

Det är ett av skälen till att man faktiskt bör läsa de avtal man godkänner

Men visst, det känns ju inte helt bra. Diskussionen om Facebooks TOS har pågått ett tag, några axplock:

Juli:
Attention Facebook users -- what are you giving away?
Augusti:
Eight reasons why Facebook owns your ass
Even More On Facebook’s TOS: They Own All Your Bases (*ALL* of Them).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-25 11:59

"If you can't beat them, buy them…"

- T

Jag får ta tillbaka mitt påstående om att information sparas efter att man avregistrerat, även om det finns vissa oklarheter i TOU och Privacy Policyn.

TOU:
"If you choose to remove your User Content, the license granted above will automatically expire, however you acknowledge that the Company may retain archived copies of your User Content."

PP:
"Individuals who wish to deactivate their Facebook account may do so on the My Account page. Removed information may persist in backup copies for a reasonable period of time but will not be generally available to members of Facebook."

Här ett par andra godbitar ur TOU och PP:

PP:
"Facebook may also collect information about you from other sources, such as newspapers, blogs, instant messaging services, and other users of the Facebook service through the operation of the service (e.g., photo tags) in order to provide you with more useful information and a more personalized experience."

PP:
"Where you make use of the communication features of the service to share information with other individuals on Facebook, however, (e.g., sending a personal message to another Facebook user) you generally cannot remove such communications. "

TOU:
"When you post User Content to the Site, you authorize and direct us to make such copies thereof as we deem necessary in order to facilitate the posting and storage of the User Content on the Site. By posting User Content to any part of the Site, you automatically grant, and you represent and warrant that you have the right to grant, to the Company an irrevocable, perpetual, non-exclusive, transferable, fully paid, worldwide license (with the right to sublicense) to use, copy, publicly perform, publicly display, reformat, translate, excerpt (in whole or in part) and distribute such User Content for any purpose on or in connection with the Site or the promotion thereof, to prepare derivative works of, or incorporate into other works, such User Content, and to grant and authorize sublicenses of the foregoing. You may remove your User Content from the Site at any time. If you choose to remove your User Content, the license granted above will automatically expire, however you acknowledge that the Company may retain archived copies of your User Content."

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-25 12:11

Hallå där. Är den där sensationsjournalistiken nåt att höja på ögonbrynen för egentligen? Ja, de bilder du laddar upp på Facebook tillfaller Facebook och de kan göra vad de vill med dem. När du raderar ditt konto så kan arkiverade (backupade) kopior finnas kvar, helt enkelt för att de använder backup, precis som alla andra tjänster.

Precis lika är det ju/väl på alla andra sajter där du laddar upp bilder och information? Kanske bäst ni tar bort era bilder och användarkonton på alla andra sajter med då?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-25 12:17

Mattias, hur kommer det sig att du inte också lät följande stycke stå i fetstilt?

"You may remove your User Content from the Site at any time. If you choose to remove your User Content, the license granted above will automatically expire, however you acknowledge that the Company may retain archived copies of your User Content."

Det betyder ju i praktiken att Facebook förlorar sin rättighet att göra någonting alls med ditt innehåll förutom att låta det ligga kvar i sina backuper.

Ursprungligen av Jogin:

Mattias, hur kommer det sig att du inte också lät följande stycke stå i fetstilt?

"You may remove your User Content from the Site at any time. If you choose to remove your User Content, the license granted above will automatically expire, however you acknowledge that the Company may retain archived copies of your User Content."

Det betyder ju i praktiken att Facebook förlorar sin rättighet att göra någonting alls med ditt innehåll förutom att låta det ligga kvar i sina backuper.

Fast det står inte hur länge, i vilken form och i vilket syfte det arkiveras. Eller vem som har tillgång till dessa arkiverade kopior. Licensen upphör ja, men vad sker med informationen rent faktiskt? Jag hade varit nöjdare om de hade skrivit ut att de faktiskt raderade den inom rimlig tid.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-25 12:38
Ursprungligen av Mattias H:

Fast det står inte hur länge, i vilken form och i vilket syfte det arkiveras. Eller vem som har tillgång till dessa arkiverade kopior. Licensen upphör ja, men vad sker med informationen rent faktiskt? Jag hade varit nöjdare om de hade skrivit ut att de faktiskt raderade den inom rimlig tid.

Om detta oroar dig så bör du omedelbart avregistrera dig från alla sajter på hela internet. Chansen är nämligen stor att även de brukar någon form av backup-rutiner, och inte omedelbart efter du avregistrerat dig börjar radera din information från tejp-backuper och annat media.

Fast skillnaden ligger ju i att du kopplar ihop information med ditt faktiska person och att all den information som du skriver in både sparas och används helt eller delvis av Facebook, helt obegränsat både i tid och vad gäller syfte. De samlar dessutom in information från andra källor som då faller in under samma licens.

Det stora problemet är, enkelt uttryckt, att de samlar in en massa information om dig, inte bara de du frivlligt skriver in på Facebook, som de sparar och använder efter eget gottfinnande. Information som du som användare inte har någon möjlighet att kontrollera vem som tar del av.

Att de dessutom stjäl din upphovsrätt, även om det kan diskuteras vad som har verkshöjd på Facebook, är bara en bonus.

Låt mig en analogi med verkliga livet, inte visar du upp och delar ut kopior på ditt körkort, CV, hemadress, listor på dina favoritfilmer eller listor på dina vänner när du går ut på stan, åker och handlar eller går på krogen?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-25 12:35
Ursprungligen av Mattias H:

Det stora problemet är, enkelt uttryckt, att de samlar in en massa information om dig, inte bara de du frivlligt skriver in på Facebook, som de sparar och använder efter eget gottfinnande. Information som du som användare inte har någon möjlighet att kontrollera vem som tar del av.

Informationen som de "samlar in" kan då t.ex. vara att någon av dina vänner har använt någon tjänst/applikation där de jämför sina vänner och kan då t.ex. anse att du är mer "fashionable" än någon annan av sina vänner. Eller så kanske de kommenterar ett av dina foton, eller taggar dig, eller nåt. Om detta skrämmer dig så bör du absolut avsluta ditt medlemsskap på Facebook, men om du tror att det handlar om några KGB-fasoner så tycker jag du överdriver en hel del, så att säga.

Ursprungligen av Mattias H:

Att de dessutom stjäl din upphovsrätt, även om det kan diskuteras vad som har verkshöjd på Facebook, är bara en bonus.

Låt mig en analogi med verkliga livet, inte visar du upp och delar ut kopior på ditt körkort, CV, hemadress, listor på dina favoritfilmer eller listor på dina vänner när du går ut på stan, åker och handlar eller går på krogen?

Jag är övertygad om att de som lägger upp sina bilder och sin information på Facebook är väl medvetna om att dessa bilder kan komma att visas på Facebook; på sin egen sida, i fotosamlingar, grupper, tjänster/applikationer, sökresultat, etc.

Men helt klart, har man inte förstått detta så är det ju bra om man får vetskap om det. Samma människor som inte förstått detta kan också genom diverse varningsbudskap få förståelse för att kaffe ofta är hett, att hudsalva inte är för invertes bruk samt att fyrverkeripjäser har en tendens att explodera.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-10-25 12:29

Varför skulle Facebook ha rätt till dina bilder för att du använder dig av deras tjänster?

Jag fattar heller inte vad facebook är till för, har inte hittat en enda bekant som jag sökt efter där och ingen har heller hittat mig. Sen är gränssnittet fruktansvärt dåligt.

Att Microsoft köper in sig var droppen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-25 12:41
Ursprungligen av MatsOlov:

Varför skulle Facebook ha rätt till dina bilder för att du använder dig av deras tjänster?

Det är för att användare inte ska kunna komma och gnälla att deras bild/information visas på andra ställen än deras egen sida; exempelvis i sökresultat, listor över nya medlemmar, etc. Det är enklare att använda denna typ av terms of service som faktiskt är standard, än att bemöta varje användares krav på exkludering från diverse listor och tjänster på sajten.

Ursprungligen av MatsOlov:

Att Microsoft köper in sig var droppen.

Microsoft har köpt den exklusiva rättigheten att sälja annonser på sidan i andra länder än USA. Det är allt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-25 18:50
Ursprungligen av MatsOlov:

Varför skulle Facebook ha rätt till dina bilder för att du använder dig av deras tjänster?

Jag fattar heller inte vad facebook är till för, har inte hittat en enda bekant som jag sökt efter där och ingen har heller hittat mig. Sen är gränssnittet fruktansvärt dåligt.

Att Microsoft köper in sig var droppen.

Det här kan inte vara sant. Antingen är du för gammal och/eller har dina vänner inga datorer. Tycker att gränsnittet är genialiskt, speciellt om man jämför det med MySpace.

Ursprungligen av MatsOlov:

Sen är gränssnittet fruktansvärt dåligt.

Tycker inte att gränssnittet är varken bättre eller sämre än det här på 99

Senast redigerat 2007-10-25 21:33

bra och dåligt

Facebook är bra för att man kan göra mkt olika saker ... det är multimedia ... gränssnittet ÄR bra ... kanske inte utseendet med de bakomliggande kommunikationsmöjlightetera. Jag ska gå ur och uppmana alla mia vänner att gå ur... om några miljoner gör det och talar om varför för facebook så tar det nog bort licensavtalet av materialet. Vi sprider just nu detta till våra vänner som skriver till sina vänner ... osv ....
vinna-vinna

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-25 21:56
Ursprungligen av Islander:

Jag ska gå ur och uppmana alla mia vänner att gå ur... om några miljoner gör det och talar om varför för facebook så tar det nog bort licensavtalet av materialet. Vi sprider just nu detta till våra vänner som skriver till sina vänner ... osv ....
vinna-vinna

Kom ihåg att säga upp medlemsskapet i alla andra tjänster på webben där du har möjlighet att ladda upp bilder också, för de kör nämligen med liknande licensavtal allihop — det är en slags grundförutsättning för att driva dem, kan man säga. En annan lösning på detta mycket pikanta problem är att inte ladda upp bilder på Facebook. Superklurigt, jag vet.

Ursprungligen av MatsOlov:

Varför skulle Facebook ha rätt till dina bilder för att du använder dig av deras tjänster?

Jag fattar heller inte vad facebook är till för, har inte hittat en enda bekant som jag sökt efter där och ingen har heller hittat mig. Sen är gränssnittet fruktansvärt dåligt.

Att Microsoft köper in sig var droppen.

Kruxet är att vi är för gamla för den här skiten.
Letar jag kompisar på Schillerska Gymnasiet i GBG så finns det inga av MINA kompisar där - de är ju 40 precis som jag och skiter i Facebook.
De gör väl som jag och springer på sina kompisar IRL istället...

Däremot hittar man tusentals med 19-23 åringar. Men vad har jag gemensamt med dem? nada? Jag är lyckligt gift och även om jag så inte vore så ligger inte mitt intresse i 20-åringar...
Samma med gruppen som innehåller "The Locals", folk från min kommun... bara massa solariebrända perfekta tandrader på 20-åringar.

Gränsnittet är fullständgt rörigt.

Att Microsoft köper in sig förvånar det någon? Det bolaget står ju aldrig för en enda nyskapande tanke, de köper ju upp sånt som redan är "överspelat".
MS är ju lika hippt som Bengt Alsterlind ungefär...

Har nu rensat ur min sida på Facebook rejält. Dessutom spärrat så att om ngn känner igen mig får de be om lov att kika in.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-10-26 11:27
Ursprungligen av Goflorp:

Kruxet är att vi är för gamla för den här skiten.
Letar jag kompisar på Schillerska Gymnasiet i GBG så finns det inga av MINA kompisar där - de är ju 40 precis som jag och skiter i Facebook.
De gör väl som jag och springer på sina kompisar IRL istället...

Däremot hittar man tusentals med 19-23 åringar. Men vad har jag gemensamt med dem? nada? Jag är lyckligt gift och även om jag så inte vore så ligger inte mitt intresse i 20-åringar...
Samma med gruppen som innehåller "The Locals", folk från min kommun... bara massa solariebrända perfekta tandrader på 20-åringar.

Men hallå - lägg ägg i farfars skägg. "Lyckligt gift". Allt handlar inte om att ragga eller vad du nu menar med att du "inte intresserar dig för 20-åringar"..

Största charmen med Facebook är, tycker jag, att man kan hitta massa gamla vänner som man inte pratat med på 227 år.

Visst KAN man söka upp och kontakta alla på "vanligt" vis. Man KAN söka upp sin gamla dagiskompis mamma som fortfarande bor kvar i Sverig och på så sätt få tag i en mailadress eller ett telenummer.. Men jag föredrar att lätt kunna hitta alla gamla sköna lirare enkelt och smidigt på det sätt som Facebook erbjuder. För det är faktiskt sjukt många som är medlemmar där (både gamla och unga). Genom gamla vänner/grupper som vänner är med i finner man ännu fler gamla vänner som man nästan glömt bort.

Man kan använda Facebook på olika sätt. Jag använder det uteslutande till att finna/hålla kontakt gamla vänner.

Föresten, angående "vad har jag gemensamt med dem": Mer än du tror. Alla 20-30-åringar är inte ute och super skallen av sig varje helg. Testa å snacka med en nån gång - dom är inte så "alien" som man kan tro.....

Jag arbetar på ett företag där åldrarna är väldigt spridda. Det är otroligt givande/intressant att prata med folk i alla åldrar.

Joina annars en "40+"-grupp vettja. Där kan ni snacka om hur bra det var förr i tiden.

Helt offtopic, men ändå...

Ursprungligen av Hallon:

Men hallå - lägg ägg i farfars skägg. "Lyckligt gift". Allt handlar inte om att ragga eller vad du nu menar med att du "inte intresserar dig för 20-åringar"..

Största charmen med Facebook är, tycker jag, att man kan hitta massa gamla vänner som man inte pratat med på 227 år.

Visst KAN man söka upp och kontakta alla på "vanligt" vis. Man KAN söka upp sin gamla dagiskompis mamma som fortfarande bor kvar i Sverig och på så sätt få tag i en mailadress eller ett telenummer.. Men jag föredrar att lätt kunna hitta alla gamla sköna lirare enkelt och smidigt på det sätt som Facebook erbjuder. För det är faktiskt sjukt många som är medlemmar där (både gamla och unga). Genom gamla vänner/grupper som vänner är med i finner man ännu fler gamla vänner som man nästan glömt bort.

Man kan använda Facebook på olika sätt. Jag använder det uteslutande till att finna/hålla kontakt gamla vänner.

Föresten, angående "vad har jag gemensamt med dem": Mer än du tror. Alla 20-30-åringar är inte ute och super skallen av sig varje helg. Testa å snacka med en nån gång - dom är inte så "alien" som man kan tro.....

Jag arbetar på ett företag där åldrarna är väldigt spridda. Det är otroligt givande/intressant att prata med folk i alla åldrar.

Joina annars en "40+"-grupp vettja. Där kan ni snacka om hur bra det var förr i tiden.

Helt offtopic, men ändå...

Du känner inte mig så jag undanber mig spydigheter.

Jobbar på Volvo, vi har allt från 16 (GTG-Elever) till 67-åringar ungefär... Pratar mycket med dem och har vänner som spänner 15 år upp och ner.
Det verkar dock som att de flesta andra i så fall INTE är med på FB, folk runt 40 gör tydligen annat. Jag tycker det blir lite tråkigt med en massa folk som jag absolut inte känner. Skall jag spontan-poka folk bara för att de ser trevliga ut? Helt klart är att användarbasen är väldigt ung. Skall jag skaffa en massa folk jag känners barn som kompisar?

Nä, visst var det kul en eftermiddag att kolla runt, hitta ett par grupper (Öckerö Kommun = 49 medlemmar eller nåt, av 13500 boende i kommunen - sjukt många?)
Hittade däremot inte så många av klasskamrater etc, faktiskt inte en käft...
Hitta sådana man inte sett på väldigt länge innebär nog mest rent praktiskt att man är 21 år och "227 år" skall då uttydas "de senaste fem åren" eller så...

Jag får däremot en massa infantila mail stup i kvarten från folk att jag är inbjuden på ditten eller datten, nån har vampyrbitit mig i röven eller att ngn har kommenterat nån bild.. helt ointressant - man kan nog säkert stänga av funktionen nånstans.
De mailen känner jag mig verkligen för gammal för att uppskatta

Jag ger FB ett år till att finnas i ungdomars medvetande, de hittar något nytt ställe och FB blir lika hot som Rubiks Kub är idag.
Med det i åtanke känns det jävlit bra att MS har puttat in en massa miljoner som de säkert förlorar

Så ge fan i att kalla mig farfar, jag är där.
Som fan heller att det var bättre förr!

Tycker att den här tråden är en av de mest patetiska trådarna nånsin här på 99.
Oh no! Apple's konkurrent har investerat i facebook, vi måste stödja Apple och bojkotta en sida vi egentligen aldrig har använt! (För ärligt talat, hur mycket har ni som nu bojkottar faktiskt använt sidan?).

Vill man inte att facebook ska äga ens bilder, ge fan i att ladda upp dem. Är det dessutom bilder man inte vill att andra ska se är väl internet det sista stället de hör hemma på!?

Hittils verkar en av de enda vettiga i tråden vara Jogin vilket nästan skrämmer mig då det hittils skrivits 3 sidor av flertalet prominenta medlemmar från 99...

Ursprungligen av Goflorp:

Nä, visst var det kul en eftermiddag att kolla runt, hitta ett par grupper (Öckerö Kommun = 49 medlemmar eller nåt, av 13500 boende i kommunen - sjukt många?)
Hittade däremot inte så många av klasskamrater etc, faktiskt inte en käft...
Hitta sådana man inte sett på väldigt länge innebär nog mest rent praktiskt att man är 21 år och "227 år" skall då uttydas "de senaste fem åren" eller så...

Jag får däremot en massa infantila mail stup i kvarten från folk att jag är inbjuden på ditten eller datten, nån har vampyrbitit mig i röven eller att ngn har kommenterat nån bild.. helt ointressant - man kan nog säkert stänga av funktionen nånstans.

Så ge fan i att kalla mig farfar, jag är där.
Som fan heller att det var bättre förr!

Rent ordagrant kallade han dig inte för farfar. Sen har båda ni rätt i att facebook är mer för de i övre tonåren tlll lite äldre tjugo-nånting. Det betyder däremot inte att folk som inte är i just den målgruppen inte hör hemma där, utan mer att de inte är lika stort representerade.

Att Öckerö kommun bara hade 49 medlemmar är kanske inte så konstigt. De flesta går inte med i sina lokala grupper, och sen är det ju faktiskt inte alla som har facebook. Av de 13500 som enligt dig bor där är nog inte ens 5% medlemmar på sidan.
Klasskompisar hittar man nog beroende på hur längesen man gick i skolan. Ju längre sen det var, desto svårare blir det nog (OBS. speulationer av mig bara, absolut inte fakta).

Att få mailen går att stänga av, bara att gå in på dina inställningar och klicka runt lite. Sen tycker iaf jag att det kan vara lite intressant att se om någon kommenterat mina bilder. Vampyrer och sånt suger, men man måste ju inte använda det

Ursprungligen av Hallon:

Men hallå - lägg ägg i farfars skägg. "Lyckligt gift". Allt handlar inte om att ragga eller vad du nu menar med att du "inte intresserar dig för 20-åringar"..

Största charmen med Facebook är, tycker jag, att man kan hitta massa gamla vänner som man inte pratat med på 227 år.

Visst KAN man söka upp och kontakta alla på "vanligt" vis. Man KAN söka upp sin gamla dagiskompis mamma som fortfarande bor kvar i Sverig och på så sätt få tag i en mailadress eller ett telenummer.. Men jag föredrar att lätt kunna hitta alla gamla sköna lirare enkelt och smidigt på det sätt som Facebook erbjuder. För det är faktiskt sjukt många som är medlemmar där (både gamla och unga). Genom gamla vänner/grupper som vänner är med i finner man ännu fler gamla vänner som man nästan glömt bort.

Man kan använda Facebook på olika sätt. Jag använder det uteslutande till att finna/hålla kontakt gamla vänner.

Föresten, angående "vad har jag gemensamt med dem": Mer än du tror. Alla 20-30-åringar är inte ute och super skallen av sig varje helg. Testa å snacka med en nån gång - dom är inte så "alien" som man kan tro.....

Jag arbetar på ett företag där åldrarna är väldigt spridda. Det är otroligt givande/intressant att prata med folk i alla åldrar.

Joina annars en "40+"-grupp vettja. Där kan ni snacka om hur bra det var förr i tiden.

Helt offtopic, men ändå...

Du känner inte mig så jag undanber mig spydigheter.

Jobbar på Volvo, vi har allt från 16 (GTG-Elever) till 67-åringar ungefär... Pratar mycket med dem och har vänner som spänner 15 år upp och ner.
Det verkar dock som att de flesta andra i så fall INTE är med på FB, folk runt 40 gör tydligen annat. Jag tycker det blir lite tråkigt med en massa folk som jag absolut inte känner. Skall jag spontan-poka folk bara för att de ser trevliga ut? Helt klart är att användarbasen är väldigt ung. Skall jag skaffa en massa folk jag känners barn som kompisar?

Nä, visst var det kul en eftermiddag att kolla runt, hitta ett par grupper (Öckerö Kommun = 49 medlemmar eller nåt, av 13500 boende i kommunen - sjukt många?)
Hittade däremot inte så många av klasskamrater etc, faktiskt inte en käft...
Hitta sådana man inte sett på väldigt länge innebär nog mest rent praktiskt att man är 21 år och "227 år" skall då uttydas "de senaste fem åren" eller så...

Jag får däremot en massa infantila mail stup i kvarten från folk att jag är inbjuden på ditten eller datten, nån har vampyrbitit mig i röven eller att ngn har kommenterat nån bild.. helt ointressant - man kan nog säkert stänga av funktionen nånstans.
De mailen känner jag mig verkligen för gammal för att uppskatta

Jag ger FB ett år till att finnas i ungdomars medvetande, de hittar något nytt ställe och FB blir lika hot som Rubiks Kub är idag.
Med det i åtanke känns det jävlit bra att MS har puttat in en massa miljoner som de säkert förlorar

Så ge fan i att kalla mig farfar, jag är där.
Som fan heller att det var bättre förr!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-26 15:20
Ursprungligen av Goflorp:

Jag får däremot en massa infantila mail stup i kvarten från folk att jag är inbjuden på ditten eller datten, nån har vampyrbitit mig i röven eller att ngn har kommenterat nån bild.. helt ointressant - man kan nog säkert stänga av funktionen nånstans.

Är du inte sjukt oroad för att Facebook ska sälja den här värdefulla informationen vidare? Jag menar vilket ondskefullt företag som helst skulle ju betala multum för att roffa åt sig den här vampyr-bitar-och-bild-kommenterar-statistiken och exploatera den!

Ursprungligen av Jogin:

Är du inte sjukt oroad för att Facebook ska sälja den här värdefulla informationen vidare? Jag menar vilket ondskefullt företag som helst skulle ju betala multum för att roffa åt sig den här vampyr-bitar-och-bild-kommenterar-statistiken och exploatera den!

Är inte det minsta oroad över detta.

Däremot är jag LITE oroad över huvud taget för att när en bild väl kommit ut på nätet så är den "förlorad". Man har ingen jäkla aning över var den hamnar. Detta gör ju att man inte är sådär överdrivet nervös för vad som händer med ens bilder på nätet.

Detta känner nog många tjejer till. Har man skickat en lättklädd bild över nätet så hittar man den på snyggast.se förr eller senare

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-26 18:14
Ursprungligen av Goflorp:

Har man skickat en lättklädd bild över nätet så hittar man den på snyggast.se förr eller senare

Ge fan i det då.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-10-27 22:07
Ursprungligen av Goflorp:

Du känner inte mig så jag undanber mig spydigheter.

Jobbar på Volvo, vi har allt från 16 (GTG-Elever) till 67-åringar ungefär... Pratar mycket med dem och har vänner som spänner 15 år upp och ner.
Det verkar dock som att de flesta andra i så fall INTE är med på FB, folk runt 40 gör tydligen annat. Jag tycker det blir lite tråkigt med en massa folk som jag absolut inte känner. Skall jag spontan-poka folk bara för att de ser trevliga ut? Helt klart är att användarbasen är väldigt ung. Skall jag skaffa en massa folk jag känners barn som kompisar?

Nä, visst var det kul en eftermiddag att kolla runt, hitta ett par grupper (Öckerö Kommun = 49 medlemmar eller nåt, av 13500 boende i kommunen - sjukt många?)
Hittade däremot inte så många av klasskamrater etc, faktiskt inte en käft...
Hitta sådana man inte sett på väldigt länge innebär nog mest rent praktiskt att man är 21 år och "227 år" skall då uttydas "de senaste fem åren" eller så...

Jag får däremot en massa infantila mail stup i kvarten från folk att jag är inbjuden på ditten eller datten, nån har vampyrbitit mig i röven eller att ngn har kommenterat nån bild.. helt ointressant - man kan nog säkert stänga av funktionen nånstans.
De mailen känner jag mig verkligen för gammal för att uppskatta

Jag ger FB ett år till att finnas i ungdomars medvetande, de hittar något nytt ställe och FB blir lika hot som Rubiks Kub är idag.
Med det i åtanke känns det jävlit bra att MS har puttat in en massa miljoner som de säkert förlorar

Så ge fan i att kalla mig farfar, jag är där.
Som fan heller att det var bättre förr!

Hoppla, jag trampade visst på en öm tå.
Inte meningen att vara spydig. Jag blir bara lite irriterad på alla som spyr galla på Facebook.
Nej, du behöver inte bli vän med alla kids på Facebook. I ditt första inlägg fick du det att låta som om ungdomar inte va nått att snacka med.. Sorry om jag misstolkade dig.
Jag är inte 21 utan 26 och när jag skriver 227 år så menar jag givetvis inte 227, men väl 15 år. I mitt liv är 15 år en lång tid.
Jag överaskades över att väldigt många som jag sökte på (gamla som unga) fanns där. JAG upplevde därför att det var "sjukt många" som är medlemmar. Gamla fröknar, barndomskompisars föräldrar etc etc.

Alla aplikationer och varulvsbett kan jag också vara utan. Väljer därför att inte engagera mig i det och efter ett tag hajar folk det och skiter i att skicka sådant till mig.

Ps: Jag kallade inte dig farfar. Jag sa bara att du "skulle lägga ägg i farfars skägg". Hade jag kallat dig farfar hade jag sagt "lägg ägg i ditt barnbarns stövel" Ds.

Peace!

Bevaka tråden