Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips: Blockera flashannonser i Safari 3!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 20:01

Iom att reklamblockeraren SafariBlock, och andra Input Managers, slutade fungera iom Leopard så märkte man än en gång av hur segt allt Flash-baserad reklam gör surfandet.

Jag tog saken i egna händer och skapade två scripts till Automator som flyttar Flash-pluggarna (2st filer i senaste versionen av Flash) in och ur ut "Disabled"-mappen. Sedan sparade jag dessa som "program" och kastade in som actions i Quicksilver (inte obligatoriskt för att det skall fungera).

Nu tar det en halv sekund att aktivera eller avaktivera flash, för de få tillfällen man faktiskt har användning för det. Måtte det komma en reklamblockerare till Safari 3 inom en snar framtid.

Jag bifogar de två scripten/programmen.
För att lägga till dem i Quicksilver så lägg filerna på denna plats och starta om Quicksilver:
~/Library/Application Support/Quicksilver/Actions/

Ni som inte använder Quicksilver kan dubbelklicka på dem, öppna med Spotlight, eller hur ni nu föredrar att öppna era filer.

PS. Ja, det är korkat att öppna filer från främlingar Internet, men det här är säkert. Jag lovar. Jag säljer iaf inte magnetarmband och tarot-sessioner.

Ni som är nyktert försiktiga kan öppna scripten i Automator och se att inget fuffens försiggår.

Senast redigerat 2007-10-27 20:26

Är det någon som testat SafariPlus i Leopard?
http://web.mac.com/jrc/SafariPlus/ (version SafariPlus 1.6a1)

Den funkar med Safari 3 i Tigern.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 21:09
Ursprungligen av morgan_a:

Är det någon som testat SafariPlus i Leopard?

Nej, men problemet ligger i hanteringen av Input Managers, inte Safari i sig. :-/

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-15 21:32

Skall ge det här ett försök vid senare tillfälle Aftonbladet suger fan på datorn känner jag

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-15 21:33

Lägg in SafariStand istället, funkar bra ihop med SIMBL i både Tiger och Leopard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-15 22:33

SafariStand innehåller för mycker bloat. SafariBlock, som går att få igång med Leopard genom att lägga den i /Library/InputManagers/ och sedan ställa in rättigheterna (minns ej vad), är ett mycket trevligare alternativ.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-16 10:29
Ursprungligen av Netzach:

SafariStand innehåller för mycker bloat. SafariBlock, som går att få igång med Leopard genom att lägga den i /Library/InputManagers/ och sedan ställa in rättigheterna (minns ej vad), är ett mycket trevligare alternativ.

Någon liten guide till hur det där skall gå till? Är såpass ny på mac att jag inte alls har koll på rättigheter etc.

Ett annat alternativ för att blockera annonser m.m.:

Saft (http://haoli.dnsalias.com/index.html)

Men jag kör inte Safari själv (använder Firefox), så jag kan inte uttala mig om hur bra Saft är jämfört med de alternativ som redan nämnts.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-16 11:13
Ursprungligen av wosk:

Någon liten guide till hur det där skall gå till? Är såpass ny på mac att jag inte alls har koll på rättigheter etc.

Installera SafariBlock i mappen InputManagers i mappen Bibliotek (Library) i roten på din startpartition, sedan kör du dessa två kommandon i Terminalen (du kommer behöva fylla i ditt lösenord):

sudo chown -R root:admin /Library/InputManagers
sudo chmod -R go-w /Library/InputManagers

Efter det skall SafariBlock fungera igen, och du hittar den bland Safaris övriga inställningar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-16 17:27
Ursprungligen av Netzach:

SafariStand innehåller för mycker bloat. SafariBlock, som går att få igång med Leopard genom att lägga den i /Library/InputManagers/ och sedan ställa in rättigheterna (minns ej vad), är ett mycket trevligare alternativ.

Heh jaha, bloat som vadå? Det man inte vill ha avaktiverar man. Men visst, smaken är som baken.
Själv gillar jag skarpt att downloads-fönstret stängs efter nedladdningarna.

Gillar också att downloadsfönstret stängs efter nedladdningarna.
Men jag använder mig utav Saft. Vilket , för mig , är det ultimata.

safariblock är helt otroligt praktiskt för oss med äldre maskiner i dessa tider, när web-makarna brakar på med den ena blytunga flash-bannern efter den andra...

Hur ska man gå tillväga för att använda safariblock på ett effektivt sätt? Kan man på något sett göra så att den blockerar tex allt med adressen ad.aftonbladet.se? Har klickat runt massor utan att kunna få det att funka på ett effektivt sätt. Använder safari 3 i tigern... Har tidigare använt firefox med flashblock och det funkade grymt! hoppas man kan få det att funka lika bra med safari då jag tycker att de nyare uppdateringarna av firefox har börjat bete sig konstigt och instabilt...

Upptäckte att SafariBlock ihop med Safari 3 och 10.4.11 innebär att man inte kan högerklicka på en länk för att öppna i ny flik (=ögonblickligt avslut av Safari). Att klicka på länken med Command-knappen funkar dock bra(!)

Löste problemet tillfälligt genom att blockera så många Aftonblads-banners som möjligt och sedan flytta ut SafariBlock från InputManagers-mappen.

Får väl kolla SafariPlus - tack för tipset!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-21 19:45

Exempelregel på att blockera allting från ad.aftonbladet.se är "http://ad.aftonbladet.se*".

* är så kallat "wildcard" som kan motsvara en godtycklig bit text.

1
Bevaka tråden