Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för TimeMachine-frågor & svar

Tråden skapades och har fått 197 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-09 12:06

säg att man uppdaterar till 10.5.1 men av någon anledning så tycker man att 10.5 kändes mer stabil hur skulle man göra då?

  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2007-11-09 12:48

Jag gjorde min initiala backup med min externa hdd anlsluten direkt till min macbook och sedan pluggade jag in den i min Airport Extreme. Det var inga problem att få TM at hitta disken, men däremot hittar den inte backupen som är gjort. När jag kikar i Finder så är backupmappen bara några hundra mb, medan om jag pluggar in externa hdd direkt i datorn så är den på 45 gb. Någon som känner igen problemet? Skulle samma situation uppstå om jag har gjort hela min backup mot en hårddisk ansluten till Airporten, och sen vill återställa datorn vid en eventuell krash. Alltså att den inte hittar det som gjorts backup på när jag anlsuter disken direkt till min macbook.
Tack!

Ursprungligen av ferroz:

Jag gjorde min initiala backup med min externa hdd anlsluten direkt till min macbook och sedan pluggade jag in den i min Airport Extreme. Det var inga problem att få TM at hitta disken, men däremot hittar den inte backupen som är gjort. När jag kikar i Finder så är backupmappen bara några hundra mb, medan om jag pluggar in externa hdd direkt i datorn så är den på 45 gb. Någon som känner igen problemet? Skulle samma situation uppstå om jag har gjort hela min backup mot en hårddisk ansluten till Airporten, och sen vill återställa datorn vid en eventuell krash. Alltså att den inte hittar det som gjorts backup på när jag anlsuter disken direkt till min macbook.
Tack!

Skulle vilja bumpa detta inlägg då det inte besvarats.

Jag gjorde precis samma sak. När jag fick min nya externa disk kopplade jag den direkt med usb2 till min PB och gjorde en TM-backup. Sen tänkte jag (ovetande om att det inte borde gå) köra kommande uppdateringar av TM-backupen via disken kopplad till Airport Extreme.

TM hittade disken, började göra backup men allt från början. 50GB igen.
Nu, varje gång TM gör en ny backup så verkar det som att den sparar nya små versioner. Jag får nya datummappar på TM-disken. Jag har äldsta versionen från 16 dec. Men jag kan inte gå tillbaka i versionerna när jag går in i TM i "programläget". Ser inte ens den senaste backupen.

Nån som haft liknande problem?
Kör HFS+ på disken.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-01-16 19:20

Skulle idag testa Time Machine för första gången, använder annars Carbon Copy Cloner, men blev byxis när externa HD'n lät som om den skulle lyfta och processorn nästan stod på max. Och detta i två timmar. Alltså stängde jag av härket.
Hur lång tid borde det ta för 60 Gb att förstagångkopieras? Datorn det gäller är en iMac 1,8 GHz och externa HD'n en LaCie d2 med USB2 och på 150 GB.

Ursprungligen av Le:

Skulle idag testa Time Machine för första gången, använder annars Carbon Copy Cloner, men blev byxis när externa HD'n lät som om den skulle lyfta och processorn nästan stod på max. Och detta i två timmar. Alltså stängde jag av härket.
Hur lång tid borde det ta för 60 Gb att förstagångkopieras? Datorn det gäller är en iMac 1,8 GHz och externa HD'n en LaCie d2 med USB2 och på 150 GB.

USB kräver mycket processorkraft. Det var samma med min 100Gb som jag lät stå på hela natten första gången. Tog lätt flertalet timmar. När det är gjort tar det kanske 10-30 minuter framöver beroende på vad du gjort.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-01-16 19:46
Ursprungligen av Pantern:

USB kräver mycket processorkraft. Det var samma med min 100Gb som jag lät stå på hela natten första gången. Tog lätt flertalet timmar. När det är gjort tar det kanske 10-30 minuter framöver beroende på vad du gjort.

Tack. Då kanske jag vågar trots allt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-09 14:44

Jag såg ett inlägg i en tråd om att man kan hitta inställningar för att ändra hur ofta TM ska göra backup. Men jag hittar den inte.
Någon som kan hjälpa mig?

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Jag såg ett inlägg i en tråd om att man kan hitta inställningar för att ändra hur ofta TM ska göra backup. Men jag hittar den inte.
Någon som kan hjälpa mig?

Yes!!

Det kan du läsa här
http://macworld.idg.se/2.1038/1.129862

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-01-02 17:12
Ursprungligen av Pocahontas:

....men jag har ingen plist-fil under LaunchDeamon

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-09 15:11

Tack, Poca!

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-09 15:46

Hur gör jag för att ändra tiden?
Nekad åtkomst.

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-13 09:59
Ursprungligen av Yes:

Hur gör jag för att ändra tiden?
Nekad åtkomst.

Yes!!

Tror du måste vara inloggad som administratör!

Vänligen, Ylan

Kanske inte enbart en TM-fråga men...

Jag backupar hela min hårddisk, även applications. vilket gör att när jag till exempel högerklickar på en fil och väljer "open with" så får jag se 10 safari, 10 firefox osv osv
1 version kommer ju från applications och de resterande 9 körs från TM-disken vilket ibland resulterar i ett antal safari-ikoner i dockan.

Finns det något smart sätt att komma förbi detta problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-20 18:33
Ursprungligen av mrnoname:

Kanske inte enbart en TM-fråga men...

Jag backupar hela min hårddisk, även applications. vilket gör att när jag till exempel högerklickar på en fil och väljer "open with" så får jag se 10 safari, 10 firefox osv osv
1 version kommer ju från applications och de resterande 9 körs från TM-disken vilket ibland resulterar i ett antal safari-ikoner i dockan.

Finns det något smart sätt att komma förbi detta problem?

Bumpar lite. Har samma problem. Är det någon som har en lösning?

Ni som använder Time Machine: Hur står extern HD rekommenderas?
Jag har en intern 160 GB där jag använder 80 GB.
Klarar jag mig bra på en LaCie Porsche 320 GB?

Jag har en hårddisk på 80 GB, har en Time Machine-partition på 120GB och av det används ungefär 67GB efter två veckors användning. Det är rätt utrymmessnålt med andra ord. Sen beror det ju givetvis på hur många och hur stora filer man ändrar. Men jag skulle absolut tro att du klarar dig på det utrymmet.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Jag har en hårddisk på 80 GB, har en Time Machine-partition på 120GB och av det används ungefär 67GB efter två veckors användning. Det är rätt utrymmessnålt med andra ord. Sen beror det ju givetvis på hur många och hur stora filer man ändrar. Men jag skulle absolut tro att du klarar dig på det utrymmet.

Det låter ju väldigt positivt! Hur mycket av din HD använder du?
Nja, så särkilt stora filer ändrar jag ganska sällan.
Vill väl att den ska ta backup en månad innan den blir full, mycket längre tid har jag ingen nytta av.

En fråga till. Kommer att ha disken kopplad till en Mac Mini och backuppa MacBooken till den över nätverket. Har jag någon nytta av att ha FireWire på HDn då, eller kommer nätverket slöa ner så mycket att det ändå inte blir någon skillnad?

Ursprungligen av benjamin.palsson:

Det låter ju väldigt positivt! Hur mycket av din HD använder du?

Inte mer än 52GB, men i alla fall...

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Inte mer än 52GB, men i alla fall...

Men ifall den efter två veckor inte använt mer än 67 GB så drar den ju inte så mycket.
Tack för infon!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-16 12:24
Ursprungligen av benjamin.palsson:

Men ifall den efter två veckor inte använt mer än 67 GB så drar den ju inte så mycket.
Tack för infon!

Sedan kan man ju välja vad TM inte skall spara. Jag har t. ex. inte back up på iTunes biblioteket. Sedan stänger jag av TM när jag jobbar med ett stort musikprojekt i Garageband. Om jag rippar en DVD, gör jag det till min externa hårddisk, så att inte TM tvingas göra back up på hela DVD:n

Vänligen, Ylan

Allt för stora backups!

Jag vet inte om jag gör något fel, men Time Machine (TM härefter) gör allt för stora backup-filer. Förste gången gjorde den givetvis en backup av hela disken (ungefär 114 GB). Sen blev dom nästa backup'erna lite mer blygsamma - kanske bara kring 50-100 MB, ibland lite större, säkerligen beroende på hur mycket jag gjort på datorn. Men plötsligt drog den till med en backup på ung. 50 GB! Och det gör den med mycket jämna mellanrum, så efter 4 dagar hade jag bara 152 GB kvar på en 500 GB disk (465,8 i verklighetens värld). Just nu står den och tuggar på ytterligare en 49 GB backup, så snart är jag under 100 GB!

Det var mitt intryck, att efter första backup, då tar TM bara backup av ändrade/tillagda filer och det skulle ju bli ganska blygsamma storlekar. Jag läser i tråden, att TM slänger äldre backupper, så den inte slutar fungera, men det är ändå inte till någon nytta, för om trenden med dessa 50 GB-backups håller i sig, då kommer jag aldrig att kunna gå mer än en vecka tillbaka för att hitta en gammal fil - eller återställa hela datorn. Det är ju verkligen otillfredsställande!

Någon som har en aning om varför detta händer? Jag kanske ska tillägga ett par detaljer mer:

Jag har en annan extern disk på 500 GB, där bl.a. mitt iTunes-bibliotek ligger (för att spara lite på platsen på den interna 250 GB). Denna var från början utesluten från backup, men jag la till den och uteslöt i stället alla mappar på disken utom iTunes-mappen, då jag tyckte det var vettigt att ha en backup på just musikbiblioteket. Jag tänkte,att det kanske var denna manöver som var boven, så jag uteslöt igen hela disken. Men det hjälpte precis ingenting - den fortsätter med sina vansinnesbackupper.

TM var nog det jag hade sett mest fram till med Leoparden, men jag får säga, att jag är väldigt besviken så här långt. Min bror har precis samma problem!

Någon som har en förklaring - och ännu bättre: en lösning!

Någon som har ett svar på detta?

Ursprungligen av benjamin.palsson:

Kommer att ha disken kopplad till en Mac Mini och backuppa MacBooken till den över nätverket. Har jag någon nytta av att ha FireWire på HDn då, eller kommer nätverket slöa ner så mycket att det ändå inte blir någon skillnad?

Ursprungligen av benjamin.palsson:

Någon som har ett svar på detta?

Ursprungligen av benjamin.palsson:

En fråga till. Kommer att ha disken kopplad till en Mac Mini och backuppa MacBooken till den över nätverket. Har jag någon nytta av att ha FireWire på HDn då, eller kommer nätverket slöa ner så mycket att det ändå inte blir någon skillnad?

Det undrar jag med...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-17 19:53
Ursprungligen av gabriel.fjellander:
Ursprungligen av benjamin.palsson:

Någon som har ett svar på detta?

Ursprungligen av benjamin.palsson:

En fråga till. Kommer att ha disken kopplad till en Mac Mini och backuppa MacBooken till den över nätverket. Har jag någon nytta av att ha FireWire på HDn då, eller kommer nätverket slöa ner så mycket att det ändå inte blir någon skillnad?

Det undrar jag med...

Min gissning är att nätverksdelen kommer att utgöra så stor flaskhals att du inte kommer att känna någon skillnad på en USB2.0-disk och FW-disk. Men jag vet inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-16 15:18

Jag gissar att du har stora filer, som t.ex. en Windows-installation under parallells, eller en jättebrevlådsfil under Entourage, eller någon sparse image du monterar, eller att du kör med file vault.

Pesc: Kanske har du rätt? Jag har faktisk Parallels installerat. Och det är riktigt: Under Användare/Bibliotek/Parallels/WinXP/ ligger en fil som heter: winxp.hdd. Där finns ju så klart hela innehållet från Windowsdisken samlad i én fil. Så snart jag har gjort någonting i Windows, då har den filen ju ändrats - och då måste den givetvis säkerhetskopieras!

Nu har jag uteslutit den filen från backup - så får vi se, om det hjälper. I så fall är jag mycket tacksam för ditt tipp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-16 17:18

Om du vill se vad en backup innehåller (vad som gör den stor) gör du helt enkelt följande smidiga kommando i Terminalen

$ cd /Volumes/din-TM-disk/Backups.backupdb/ditt-hårddisk-namn
$ sudo find Namnet-på-en-backup -newer Namnet-på-backupen-innan -type f -exec ls -ks {} \; | sort -nr > ~/lista.txt

Ge ditt lösenord och vänta. Du får en lista i din hemkatalog med alla filer i denna backup, sorterade efter storlek (angivet i KB).

Du skall naturligtvis byta ut de kursiverade texterna mot aktuella namn på din disk.

OBS: kommandot är långt. Du måste scrolla sidleds i rutan ovanför.

Senast redigerat 2013-02-06 06:17

Jag tror faktisk det har hjälpt. Sedan jag uteslöt Parallelsmappen har TM bara gjort "små" backups.

Då kanske du kan svara på en fråga till: Jag har bara ca. 100 GB tillbaka på min fina nya TM-disk (inköpt bara för detta ändamål). Det irriterar mig! Jag skulle gärna vilja radera hela alltet och börja om från ny kula (har ändå bara kört TM i ung. en vecka, så det gör inget). Jag har försökt med att dra en backupmapp direkt till papperskorgen, men det får man inte! Så tillvägagångssättet måste vara annorlunda. Kan man ändå få börja om från början? Och i så fall hur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-16 18:14
Ursprungligen av mulepose:

Jag tror faktisk det har hjälpt. Sedan jag uteslöt Parallelsmappen har TM bara gjort "små" backups.

Då kanske du kan svara på en fråga till: Jag har bara ca. 100 GB tillbaka på min fina nya TM-disk (inköpt bara för detta ändamål). Det irriterar mig! Jag skulle gärna vilja radera hela alltet och börja om från ny kula (har ändå bara kört TM i ung. en vecka, så det gör inget). Jag har försökt med att dra en backupmapp direkt till papperskorgen, men det får man inte! Så tillvägagångssättet måste vara annorlunda. Kan man ändå få börja om från början? Och i så fall hur?

Du kan radera en backupfil genom att markera den i TM och klicka enligt bifogad bild!

Vänligen, Ylan

Borde du inte kunna sätta TM på "Av" i Systeminställningar och sedan radera allt med hjälp av Skivverkyg?

Bevaka tråden