Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

.MAC kommer du betala?

Tråden skapades och har fått 117 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kommer inte betala över 1000 kr för det iaf.
Använder bara mailen. Och det är lite väl mycket pengar.

Och måste man då betala för att köra iChat? Eftersom mailen kostar? Alt måste man signa up på AOL.. Ahhh...

  • Oregistrerad
  • 2002-07-17 17:23

Rent ideologiskt borde man skaffa det... Använder idag inte iTools...

Hmm.. Använder datorn som verktyg. Ideologi?
Blir nog tyvärr tvungen att betala. För jag har har så många konton med @mac.com som användarnamn och mail. God darn! Vill spendera min få pengar på annat än världens dyraste mailkonto.

Nej, inte så mycket pengar för så lite! Inte ens ideologiskt! Då får de skinna någon annan på pengar.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-17 17:33
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Rent ideologiskt borde man skaffa det... Använder idag inte iTools...

Ideologiskt? Bara för det är Apple blir det väl inte automatiskt bra?

Extremt låg sannolikhet för att jag ska betala för mitt e-postkonto, vilket är den del av iTools/.mac som jag använder idag. Tråkigt, eftersom det varit en bra tjänst. Hade det varit en rimlig summa, kanske 5-10 dollar hade det väl varit okej, men 1000 bagis är ett rån. Varför gör inte Apple en meny av tjänsterna, så man kan välja de olika delar man behöver, istället för att alla ska tvingas köpa hela paketet?

  • Oregistrerad
  • 2002-07-17 17:38

Apple behöver inkomster. Vi har iTunes som är ett höjdarprogram som är gratis. För att stödja den verksamheten är det ju självklart att ta betalt för de andra tjänsterna med. Alla mailtjänster går idag i den riktningen.

Bara sync funktionen är för mig guld värd.

Jag tror apple kommer erbjuda en gratis funktion för mailen...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Hmm.. Använder datorn som verktyg. Ideologi?
Blir nog tyvärr tvungen att betala. För jag har har så många konton med @mac.com som användarnamn och mail. God darn! Vill spendera min få pengar på annat än världens dyraste mailkonto.

Kommer vi som redan har en .mac adress att betala $49 eller $99?

Tja, där försvann alla mina ideér om en hemsida, där försvann mail, som vi nu kan kalla för junk-mail, JAG ÄR JU FÖR FAN 13 ÅR!!!! Jag har inte råd att skaffa .mac!!!

Det var väll det jag var rädd för.

fear, fear lead to anger, anger leads to hate, hate leads to microsoft...
...fear is the path to the dark side.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-17 17:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:
Kommer vi som redan har en .mac adress att betala $49 eller $99?

49$, om nu allt stämmer på Apples hemsida, första året...

Om dom vore lite flexibla så skulle dom som alla andra kunna erbjuda olika konton.
Förstår att dom måste ta betalt. Men ändå.

200 kr kan jag tänka mig per år. Högst 300 kr.

Man kan ju inte vara så puckad att ha en tjänst gratis och tro att man ska tjäna pengar på det. För sen säga "oj, världen har ändrats, vi måste ta betalt." Världen har tameattan inte ändrats. SJ kunde sagt som det var. "Oj, vi fick lite dotcom feber, och klantade oss" istället.

Apple sa ju att det har var mervärdestjänster som man fick gratis om man köpte en mac. Hallå liksom.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: boren dsgn:
Tja, där försvann alla mina ideér om en hemsida, där försvann mail, som vi nu kan kalla för junk-mail, JAG ÄR JU FÖR FAN 13 ÅR!!!! Jag har inte råd att skaffa .mac!!!

Det var väll det jag var rädd för.

fear, fear lead to anger, anger leads to hate, hate leads to microsoft...
...fear is the path to the dark side.

Dessutom måste man ha ett VISA eller liknande kort. Vilket inte direkt alla har heller.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-17 17:49
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Man kan ju inte vara så puckad att ha en tjänst gratis och tro att man ska tjäna pengar på det. För sen säga "oj, världen har ändrats, vi måste ta betalt." Världen har tameattan inte ändrats.

Jo, världen har ändrats på många sätt och vis. iTools har växt Apple ur händerna. För att finansiera de som jobbar med projektet så krävs finansiering som bär kostnaderna. Apple har aldrig sagt det skulle vara gratis för alltid. Sen kan amn fråga sig, skall Apple syssla med e-mail, webhosting mm gratis? Är vi berdda att ta pengar ifrån mjuk och hårdvaruutvecklingen bara för att ha gratisfunktioner som inte alla använder???

Högst tveksamt. Hade det varit $100 en gång, så ja.
Varje år... nja...

Tror Apple kommer märka att det försvinner en massa personer från iTools till .mac.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Om dom vore lite flexibla så skulle dom som alla andra kunna erbjuda olika konton.
Förstår att dom måste ta betalt. Men ändå.

200 kr kan jag tänka mig per år. Högst 300 kr.

Man kan ju inte vara så puckad att ha en tjänst gratis och tro att man ska tjäna pengar på det. För sen säga "oj, världen har ändrats, vi måste ta betalt." Världen har tameattan inte ändrats. SJ kunde sagt som det var. "Oj, vi fick lite dotcom feber, och klantade oss" istället.

Apple sa ju att det har var mervärdestjänster som man fick gratis om man köpte en mac. Hallå liksom.

Bra! 2 alternativ kan väl inte vara så mycket att administrera för Apple. 200:- för ett mailkonto går att leva med/ 1.000:- för hela paketet. Det känns som om flera tusen svenska Macanvändare går ihop, och inte bara gnäller, utan presenterar ett färdigt förslag så lyssnar Cupertino. Vad tror ni om ett upprop?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Om dom vore lite flexibla så skulle dom som alla andra kunna erbjuda olika konton.
Förstår att dom måste ta betalt. Men ändå.

200 kr kan jag tänka mig per år. Högst 300 kr.

Man kan ju inte vara så puckad att ha en tjänst gratis och tro att man ska tjäna pengar på det. För sen säga "oj, världen har ändrats, vi måste ta betalt." Världen har tameattan inte ändrats. SJ kunde sagt som det var. "Oj, vi fick lite dotcom feber, och klantade oss" istället.

Apple sa ju att det har var mervärdestjänster som man fick gratis om man köpte en mac. Hallå liksom.

Bra! 2 alternativ kan väl inte vara så mycket att administrera för Apple. 200:- för ett mailkonto går att leva med/ 1.000:- för hela paketet. Det känns som om flera tusen svenska Macanvändare går ihop, och inte bara gnäller, utan presenterar ett färdigt förslag så lyssnar Cupertino. Vad tror ni om ett upprop?

Håller med Christopher. Skulle inte betala en krona mer än 300 kr. Känns lite ologiskt att ta 1000:- för så lite som man får med. Hellre skulle jag spendera mina pengar på ett webbhotell.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-17 17:55

Är det 100$ per användare det kostar att få tjänsten att gå runt varje år så är det ok, anser jag. Apple har ju inte världens bästa läge inkomstmässigt just nu... Att täppa igen förlusterna är nog positivt för Apple i det långa loppet.

Såg senast igår att home.se börjar ta betalt om man vill ha finesser... Fler följer samma spår!

larvigt...jag tänker inte betala en krona för ett mailkonto. inte när det finns gratis. jag byter helt enkelt tillbaka till msn och kör entourage istället. eller något. mailprogrammet kommer åka all världens väg nu.

+jag blir grinig och sur på apple. (kalla mig fånig, men så är det)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-17 18:00

Ha! aldrig! Dels för att jag aldrig har pengar. Inte ens när jag jobbar =( Är tyvärr i den delen av mitt arbetsliv när man jobbar för smulor i utbyte mot erfarenheter/kunskap/utbildningar/kontakter. Anyway, har min tråkiga telia.com adress och den duger, resten av .mac är jag inte interesserad av. Inte för 1000kr iallafall. Skulle säga att smärtgränsen går vid 200kr.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Såg senast igår att home.se börjar ta betalt om man vill ha finesser... Fler följer samma spår!

Ofan! Det hade jag ingen aning om, sitter själv med @home mailkonto och det fungerar fint fint. Hur blir det med om man bara skall använda sig av mailkonton?

Det här är ett dotcom misstag helt klart. Lanserar tjänster som ska vara mervärde för dom köper en mac. Det är deras ord. Och sen upptäcker att det inte går att försvara kostnaderna. Det borde kunnat förutses. Apple är ju inte direkt dom första som gör så här. Och mig vetterligen har ingen direkt lyckats så bra med det. Från 0 kr till 100$

Saken är att dom nu tar bort funktionalitet ur en del program för dom som inte langar upp cash.

- iPhoto
- iChat

Som jag sen sade. Det är för mycket pengar för mig att betala för mejl. Har 3 mejlkonton på @mac.com det blir lite.

Ska nog lägga pengarna på ett webbhotell (samma kostnad) fast med 300 MB utrymme, Apache, MYsql, PHP, SSH, FTP, 30 POP konton, Statistik, backup.

Ska bli jobbigt att ändra alla konton och mejllistor man är med på.. Suck..

Men visst, om 99mac.com som den officiella Mac user group kunde göra ett upprop till Apple. Det är helt på! Låt oss fila på ett förslag som vi alla kan enas om.

[ 17 Juli 2002, 18:04: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-07-17 18:04

Det blir snygg PR för Apple när man måste börja skicka ut ett par hundra mail och berätta att man måste byta mailadress för att Apple helt plötsligt vill ha över 1000:- per år för den, bra jobbat Apple, bra jobbat!!

Diskuterade detta med en kompis för en stund sen och fick en syrlig kommentar "...och den där skiten vill du pracka på mig...."

99mac.com mejl kanske

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-07-17 18:24

Hade det varit 500pix/år, så hade det varit OK tycker jag med det paket som levereras, men nu blir det ju höjning till det dubbla andra året, sen vet man inte om det kommer fler höjningar, känns ganska osäkert att låsa in sig på Apples system! Sen vet man inte vad framtiden döljer i detta system, kanske läggs viktigare saker som programuppdateringar och annat in i . Mac också, känns som lite grann som pyttemjukfasoner

Sen verkar det också som att Apples support-discussions också blir avgiftsbelagda! Känns bakvänt att behöva betala för att få hjälpa andra Mac-användare, suck!

[ 17 Juli 2002, 18:30: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]

Jag betalar lätt 500 spänn. Det är en riktigt riktigt bra funktion. Och nu kommer en massa sticka, vilket kommer innebära att det kommer gå snabbare på iDisk.
Härligt.
Klart det är lite pengar, men jag anser det vara skäligt. 500 alltså. Ett testår ska jag nog ge dom.

Jag vet inte ens varför jag skaffade iTools faktiskt, jag behövde liksom inte en femte e-mail... Jag tänker inte betala ett ruttet öre för den tjänsten, inte 1000 spänn i alla fall...

Apple trycker på enkelheten med iTools. Men jag tycker att det är krångligare att surfa in på en hemsida, logga in och sedan klicka på en ikon som öppnar en disk på mitt skrivbord än att öppna Transmit och gå till rätt genväg och klicka anslut...

Jag tror att ni kan lugna er.
Apple kommer att märka att 99 dollar är mer i resten av världen än i USA.
För datoranvändande (Mac) jänkare är 99 $ inte så mycket...

Man kommer helt säkert också att diverisifiera tjänsterna ännu mer.
Att man nu vill ha betalt är ganska naturligt. Att nuvarande användare blir sura är också naturligt. Varför inte hellre se det som att ni fått något gratis i ett par år som skulle kostat 1.000.-/år.

Jag kommer att betala vad det kostar fast jag inte använder det, se det som u-hjälp...

  • Oregistrerad
  • 2002-07-17 20:29
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Det här är ett dotcom misstag helt klart.

Där är vi eniga!

Förresten de första året är det ju halva priset om man redan ahr ett konto...

Själv så betalar jag gärna vad det kostar för ge ett stöd åt Apple... Man är väl för trogen!

Framför din kritik mot Apples förändring av iTools till .mac på apples feedback sida:
http://www.apple.com/feedback/mac/gtm.html

Vill man ytterligare visa sitt missnöje kan man delta i ett upprop på
http://www.petitiononline.com/iTol/petition.html
Jag tycker uppropet är välskrivet och träffar huvudet på spiken - så gå dit och läs (och underteckna!) redan ikväll. På de dryga 3 timmar som förflutet sen Jobs gick av scenen har uppropet författats och redan undertecknats av 257 personer.

Gör din röst hörd!!!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Jag tror att ni kan lugna er.
Apple kommer att märka att 99 dollar är mer i resten av världen än i USA.
För datoranvändande (Mac) jänkare är 99 $ inte så mycket...

Man kommer helt säkert också att diverisifiera tjänsterna ännu mer.
Att man nu vill ha betalt är ganska naturligt. Att nuvarande användare blir sura är också naturligt. Varför inte hellre se det som att ni fått något gratis i ett par år som skulle kostat 1.000.-/år.

Jag kommer att betala vad det kostar fast jag inte använder det, se det som u-hjälp...

Ok, betala hellre då 1000 kr till Röda Korset än till Apple finns nog andra som behöver det än Steve Jobs.

Så här. Apple har hela tiden sagt att iTools har varit en del av OSet som vi har betalat. Det står ju till och med på kartongen. Nu är det inte så. Som jag sa. Dom har också sagt att "det ska vara gratis för resten av livet"

Jag ska betala 999 kr för 300 MB utrymme, FTP, SSH, MYSQL, APACHE, 30 Pop konton, oändligt antal epost alias, backup. Smidigheten då? Well, i 10.2 så kan du montera FTP på skrivbordet precis som iDisk.

Men visst det är en del som kommer hosta upp pengar. Även första året som kommer gå på runt 600-700 kr för oss är way too much.

Men det kommer vara ett större bortfall än vad ni tror. INGEN har haft en tjänst som kostar 0 kr och sen i ett snäpp kostar över 1000 kronor och behållt användare och tjänat mer pengar.

Jag såg iTools som en del av OSet som jag betalade för. Och det sa Apple också. Dom ljög uppenbarligen. Microsoft har ju Hotmail. Webmail gratis. Och du kan ha det i din mailklient om du köper Entourage (Office), det är en feature som ingår i paketet. Likt Apple har sagt att iTools är.

Nej, som jag sa innan. Erbjud olika nivåer på konton isåfall om dom måste ta betalt.

[ 17 Juli 2002, 20:46: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Bevaka tråden