Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela på iPhoto och iTunes?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-11-15 23:57

Hej

Jag och min flickvän är sen några år lyckliga innehavare av en eMac. Fram tills för några dagar sedan har vi delat på ett konto för enkelhetens skull, men i och med Leopard tänkte jag att det är dags att ge oss ett konto var. Allt fungerar perfekt. Mail läser in inställningar till Gmail-kontona etc. etc. Men sen uppstår ett problem...

Jag är admin och jag har även satt min kära som Admin. Trots det är det bara jag som har tillgång till alla våra bilder vi har i Iphoto och alla mp3:or vi har i Itunes. Måste det vara så? Visst måste vi båda kunna ha tillgång till dessa bibliotek? Hur gör jag?

Tack på förhand!

Jag har placerat mina iTunes- och iPhotobibliotek i mappen Användare > Delat. Sen har jag skapat genvägar dit i Bilder- och Musikmapparna. Fungerar klockrent. Kolla också läs- och skrivrättigheter på filerna i fråga.

När du startar iTunes eller iPhoto håller du ner "alt". Du kommer då få upp en dialogruta som frågar efter ett bibliotek. Du kan antingen välja att skapa ett helt nytt biliotek då, eller leta upp ett befintligt bibliotek som kan ligga på annat ställe än ~/Musik eller ~/Bilder.

Fytta hela mappen "iTunes" (som ligger i ~/Musik), samt mappen "iPhoto" (som ligger i ~/Bilder) till delat-mappen under "/användare/delat".

Starta sedan respektive program, iTunes och iPhoto samtidigt som du håller ner "alt". Välj då att leta efter befintligt bibliotek och klicka dig fram till biblioteken som du nyss lade i "delat".

Eftersom datorns samtliga användare har både läs- och skrivrättigheter i delatmappen kommer ni nu kunna dela på både musik och bilder.

Notera dock att du måste genomföra tricken med att starta programmen samtidigt som du håller ner "alt" flera gånger, en gång på varje konto du vill ska ha tillgång till dom delade biblioteken.

Notera att du kan behöva "visa info" på biblioteksmapparna i Finder efter att ha flyttat dom och eventuellt ändra rättigheterna så att alla har rätt att läsa och skriva. Klicka i så fall även på "använd för inkluderade objekt".

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-03-24 09:29

skulle detta kunna gå att göra om man ha en extern Hårdisk kopplad till Airport Extreme?

Delat Itunes med förhinder

Hej alla macister!
Jag har skapat två konton på vår gemensamma macbook, och gjort som det förelsogs ovan i tråden. Det verkar funka lite så där kan jag säga. 80% av musiken hittas och splas utan problem, men en del musik hittas inte av programmet. Detta trotts att den finns i itunes music katalogen i delat katalogen precis som den musik som hittas.
Jag får alltså medelandet:
"Spåret "x" kunde inte spelas eftersom orginalfilen inte kunde hittas. Vill du leta reda på den?"
Det är inget problem att hitta filen i delat>itunes>iTunes music men lite jobbigt att den hittar det mesta men inte allt av sig själv.
Någon som råkat ut för detta eller har en lösning?

pröva att lägga in HELA mappen igen. starta itunes och ange kommando+O, bläddra sedan fram mappen där filerna ligger och klicka.

Du kommer då antagligen få flertalet dubbletter med en riktig respektive en "falsk" fil. Väldigt irriterande och kan lösas genom att du för hand plockar bort dem eller, om du är järv, kan du plocka bort hela biblioteket från itunes (skicka INTE filerna till papperskorgen bara) och sedan lägga in HELA mappen igen. Vips, inga dubbletter!

lycka till

1
Bevaka tråden