Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man partitionera skiva utan att förlora befintlig data?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det möjligt att dela upp en disk på två partitioner UTAN att förlora all information på den befintliga partitionen?

Har en 250gb-disk som har 125gb ledigt, skulle vilja göra en extra partition på 50gb.

Ja, det går med Skivverktyg i senaste Mac OS X. Har du inte det finns andra program som kan göra det, t ex ett som heter VolumeWorks.

se till att ha tagit backup innan...

senaste som i Leopard?

Ursprungligen av Noumenon:

senaste som i Leopard?

Ja. Senaste som i Leopard. Där kan du ändra i volymer direkt i Skivverktyg, till och med den aktiva startskivan utan att behöva starta om.

Enklast är att dela upp sin hårddisk i två partitioner är att göra det med hjälp av en extern firewiredisk.

Klona över allt från din interna disk med hjälp av SuperDuper till den externa (är det en IntelMac du har så ser du till att du formatterat den externa i Mac OS Extended (Journalförd) och i GUID (mycket viktigt)

Ställ in Superduper att starta upp frän den externa.
Efter omstart så ska den externa disken hamna överst till höger på skrivbordet.
Öppna Skivverktyg och Partitionera den interna disken i två delar (allt raderas på den interna så du vet)

När detta är gjort startar du SuperDuper igen och klonar över allt från den externa över till valfri partition.

har ingen extern tyvärr

Har du ingen backup, så bör du undvika att ge dig på att dela av disken. Det är mitt råd.

Hårddiskar håller inte i evighet, Backup bör du se till att investera i.
Viktigare än Leopard och annat.

Löste det med en gammal PC. Nu skall jag bara vänta i 9h på att allt skall kopieras hehe.

Får nog säga tt jag håller med Pocahontas här. Lyd ett gott råd och skaffa en extern disk. Skulle min burk säcka ihop idag utan backup så ryker 6000 foton och x antal tusen låtar... bilderna är omöjliga att ersätta (barn växer, tillfällen återkommer aldrig etc). Låtarna (x antal tusen) blir ett ämlans jobb återskapa.

Det kostade mig 1200 spänn att höja säkerheten markant hemma. Frun har en 80GB portabel-disk kopplad till sin bärbara som gör Backup varje natt. Jag en 500GB extern.

Tuffa killar använder inte backup - de gråter bara livet ur sig när ingen ser...

Det finns otaliga trådar med köptips etc, sök lite i systemet.

hehe. jag orkade ändå inte vänta 9h på ngt som går på ett litet kick sen. Beställde mig en 500gb lacie.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 11:02
Ursprungligen av Noumenon:

hehe. jag orkade ändå inte vänta 9h på ngt som går på ett litet kick sen. Beställde mig en 500gb lacie.

Otroligt smart. De kostar ju "ingenting".

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-10-29 09:50

iPartition är ett utmärkt program, värda sina 41 Euro (inkl VAT) flera gånger om!!!!!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-10 23:04

Jag har gjort en RAID-0 uppsättning av två hårddiskar. Och vill partitionera denna uppsättning och skapa flera volymer. Men jag hittar inget i Skivverktyget för att partitionera! Jag kör Leopard.

  • Medlem
  • 2007-11-15 23:52

Jag kör Leopard och försökte mig på att lägga till en till partition på min Ultramax utan att radera något. Det alternativet finns ju i Skivverktyg.. däremot får jag felmeddelandet;

"Partitioneringen misslyckades. Filsystem som stöder storleksändring krävs, exemelvis HFS+ med journalföring aktiverad"

Hur löser jag detta? Något sådant finns inte att välja i listan. Kan man byta filsystem på en volym och hur gör man då?

  • Medlem
  • 2007-11-18 12:47

Nån som vet hur jag ska göra?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-18 12:53

Men vad är en Ultramax? Har du olika filsystem på skivan? Eller är det en skiva som ska få 2 partitioner?

iPartition kan göra det, även när du har info på skivan. Apples skivverktyg kan bara partitionera och samtidigt förlora info som redan finns. Så var det i alla fall tidigare. Skivverktyget har knapp så man kan välja filsystem.

P.S. Om du skaffar iPartition hör dig för om den fungerar för Leopard.D.S.

1
Bevaka tråden