Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst "PC & Mac"-nätverk utan router?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu ska vi se om jag kan förklara det här utan att röra till det för er...

Hemma hos mina föräldrar så delar de på internet med grannarna, så hos ena grannen sitter en router som sedan skickar vidare allt till en switch hos mina föräldrar som i sin tur är den som skickar det vidare till de två datorerna de har + ännu en granne.

I jul kommer jag hem med min Macbook och skulle mer än gärna vilja sitta på trådlöst hemma.

Problemet är bara att de förut hade en vanlig router men det visade sig att det blev lite för mycket "kaka på kaka" med router på router så de var därför tvungna att skaffa en switch.
(Någon som kan förklara varför det blev såhär?)

Går det att skaffa någon antenn att bara koppla in i ett vanligt nätverksuttag eller en USB-antenn?
För som det verkar nu kommer det bara att strula om vi skaffar en trådlös router att sätta in, därav behöver jag lite tips på om det finns några andra lösningar!

Senast redigerat 2007-11-16 00:03

Sökte runt lite på nätet och om jag fattade det rätt så är det en trådlös accesspunkt jag ska ha istället för en vanlig switch...?

Eller finns det en vanlig antenn att köpa och bara plugga in i ett nätverksuttag på switchen som används nu?

Fattar ingenting av hur man ska få ihop det här... hjälp uppskattas!

Nu börjar det snurra här...

Är det en accesspunkt jag skall koppla till switchen, och genom den skickas det trådlösa nätverket?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-15 23:22

.. precis.. du vill ha en accesspunkt.
Exempel: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=319062

Problemet med att trycka in en router direkt efter en annan är att du skapar ett nytt nät.
.. ett nytt nät som inte är korrekt konfigurerat. Men det hade även kunnat fungera med två nät.

Har du en trådlös router liggandes hemma så kan du koppla in den om du vill. Stäng av DHCP bara. På så sätt så hämtas ip-nr från router 1.

Det är egentligen inga som helst problem med att sätta en router efter en annan. Det är ju så Internet är uppbyggt..

Jo, visserligen, men de som byggde upp internet hade nog lite mer koll än mig...

Komplett-routern, 54Mbit/s stod det, borde alltså fungera utan något hastighetstapp på 8Mbit-anslutning?
Sitter tyvärr inte på någon trådlös router, bara en vanlig lastgammal skräplåda...

Men en accesspunkt, kopplas alltså direkt till ett "LAN-uttag" på switchen och sen är det bara tuta och köra?
Hur blir säkerheten på det trådlösa då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-16 09:16

Du konfigurerar accesspunkten som den "trådlösa delen" på en router..

Det är bara att trycka in accesspunkten i switchen.
Följ bara manualen så kommer det att lösa sig.

Rätt konfigurerad så kommer accesspunkten att få ip-nr tilldelat sig från router nr 1. Ip-nr som den sedan ger ut via det trådlösa hemma hos dina föräldrar.

Okidoki, blir till att leta rätt på en billig accesspunkt då!
Alternativt ta den begagnade du länkade till ovan.

1
Bevaka tråden