Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBrary, ny iApp från Apple?

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

RumorTracker presenterade i dagarna en skärmbild som sägs föreställa Apples senaste program i i-serien. Programmet heter iBrary och är ett verktyg för att läsa s.k. e-böcker med.

Enligt ryktet ska iBrary möjliggöra läsning av lokala böcker på din HD samt e-böcker via nätet. iBrary använder sig av filformatet .ibook som sägs vara någon blandning av eBooks samt Audible.com formatet.

iBrary kan även spela upp digitala-ljudböcker (kassettböcker), som läses upp medan du läser texten på skärmen. Även böcker som inte har medföljande ljudspår kan läsas upp, med hjälp av den inbyggda och förbättrade text-to-speach funktionen. Text-to-speach funktionen sägs vara förbtättrad till den grad att den numera kan återskapa olika känslor på ett naturligare sätt. Fyra olika röster finns; Storytime, Narrator, Novella, och Anchorman.

Vidare finns inbyggd funktion för att direkt kunna slå upp ord i online-ordböcker. När du klickar på bokens hörn sägs sidbläddringarna animeras (OpenGL?).

Stor skärmbild av iBrary?

Artikel på RumorTracker.com

Vad tror ni är ryktet falsk eller sant?

/M

[ 26 Oktober 2002, 19:13: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

  • Medlem
  • 2002-10-26 11:56

Hmmmm... hmmmmm...

hmmmm. Det är många saker som pekar på en ny bärbar produkt tycker jag. Inkwell och digital bokläsare känns som något för handhållna, eller åtminstone mindre bärbara datorer. Vore väl ballt med en pennstyrd iBook?

  • Oregistrerad
  • 2002-10-26 12:01

Apple har en massa projekt på gång. De inside tips jag har hört är att vi kommer få många överraskningar det närmsta året. Flertal nya iApps som kommer överraska och revolutionera vår livsstil.

Detta är en av de applikationera jag tror skarpt på...

Det enda som får mig misstänksam är väl namnet iBrary. Kanske är ett arbetsnamn iofs. Kunde de inte hitta på något bättre tycker jag de nog kunde bryta i-app-andet och ge programmet ett vanligt namn.

Just denna såg allt för mycket ut som iPhoto.
Den känns inte heller speciellt revolutionerande.
Denna tror jag inte riktigt på. Men varför inte.
Har inte aning om hur marknaden för denna typ av böcker ser ut i USA.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-26 12:11

Skall man tro Adobe och numera Microsoft så är detta nästa stora intäcktskälla. E-böcker i olika former kommer ju kunna vara aktuella och uppdaterade betydligt bättre.

En av de studier jag läst så tror Microsft på att man tar betalt för varje gång man använder böckerna. Adobe ser mer på att utveckla system för distrubotion och sen att varje aktör själv löser finansieringsbiten.

  • Medlem
  • 2002-10-26 12:12

Både Microsoft och Adobe har ju bokläsare, men problemet är väl att folk inte vill betala för digitala böcker. Det är ju faktiskt helt värdelöst att sitta framför en skärm och läsa. Tycker jag, alltså. Apple kanske lyckas skapa en större efterfrågan än Microsoft, men jag är lite tveksam.

Är det någon som har koll på hur försäljningen av e-böcker går? På books.co.uk och liknande kan man ju köpa många böcker digitalt också.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-26 12:18

De stora redaktionella systemen ifrån USA innehåller olika former av e-bokspublisering. Även här i sverige jobbar Adobe hårt med att få igång en marknad.

Jag ser i första hand manualer och uppslagsböcker so en tillgänglig marknad. men även dagstidningar och teknikmagasin. Efterfrågan ökar iom att kunderna kräver kortare väg mellan författare och slutkund. Det tar ju sin tid att trycka och skicka ut böckerna så kunderna får tag på dem.

Det går ju att skriva ut böckerna med. Det är ju aldrig ett krav på att de skall läsas på skärm.

Företag som jag vet jobbar med det är Microsoft, Adobe, IBM och Quark...

Hur många här har köpt någon eBook?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Både Microsoft och Adobe har ju bokläsare, men problemet är väl att folk inte vill betala för digitala böcker. Det är ju faktiskt helt värdelöst att sitta framför en skärm och läsa..

Om du kollar ryktet en gång till så säger det att programmet själv läser boken åt dig. Vet inte hur nytt detta är jämfört med konkurrenterna men om det funkar blir det ju mer som att lyssna på en bok än att läsa en bok.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-26 12:19
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Hur många här har köpt någon eBook?

Jag har försökt men betalningsformen fungerade ej, ville ha faktura...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Hur många här har köpt någon eBook?

Jag har faktiskt köpt en eBook någon enstaka gång. Men jag har framför allt "lånat" e-böcker. Det är helt gratis, via bibliotekets hemsida. Hur smidigt och enkelt som helst. Och utbudet av nya spännande böcker är riktigt digert.

/M

eBöcker kommer säkert att komma starkare, men det finns svårigheter som vi inte skall underskatta. För det första har papper sjukt bättre upplösning/betrakningsvinkel än dom bästa skärmarna.

Då kan vän av ordning invända att den användare som tycker att det är jobbigt att läsa en eBook (eller framtidens DN) kan skriva ut den på sin skrivare hemma. Men, det är förödande dyrt att skriva ut på dom skrivare som vi har hemma jämfört med den "skrivare" som DN använder för att trycka upp några hundratusen DN. Min Epson Stylus 870 skulle säkert kosta mig flera hundra att skriva ut en DN. Trots att man självklart kan börja marknadsföra skrivare som är billigare att använda så kommer det att vara mycket svårt att slå en industriell tryckpress.

Min sista invändning rör själva ägandet och vems syften eBöcker egentligen gagnar? Jag tycker mig se ett mycket större intresse hos komersiella marknadskrafter som äger distributionsrätten än hos konsumenterna. Mina pappersböcker och DVD-filmer känner jag ett ”ägande” över och rent praktiskt kan jag låna ut en DVD-film till en kompis, eller skänka bort en pappersbok som jag redan har läst.

Det finns nåt läskigt med eBöcker som begränsar konsumenters självklara möjligheter att göra ovanstående. Kan jag låna ut en eBok? Måste jag vara nätansluten för att min ebooksprogramvara skall kunna kontrollera alla ”rättigheter”? Vem har kontrollen öven en eBok? Jag är rädd att kontrollen över en eBok som jag har köpt inte är min, det är förlaget som kontrollerar den.

Jag hoppas att vi konsumenter har tilläckligt mycket spunk att vi ser till så att det inte blir som jag befarar i mina svartaste stunder...

[ 26 Oktober 2002, 12:40: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

  • Oregistrerad
  • 2002-10-26 12:49

När det gäller skärmar kontra papper finns det en stora poäng. IBM håller dock på med forskning kring rullbara skärmar som känns som papper fast tjockare som kan laddas med det innehåll vi vill ha och användas om och om igen. Jag tror det dröjer många år innan det är verklighet, men jag tror vi kan hamna där snart.

Ur ett rent miljöperspektiv kan det ju vara skönt att bara skriva ut de sidor man är intresserad av. Jag tror det kommer bli en fara bland dagstidningarna på sikt att kunderna vill kunna välja bort reklamen och bara ha det som de är intresserad av i sin tidning.

Sen finns det en möjlighet med eböcker att författaren kan ta betalt för antalet ex och antalet gånger boken blir läst. Författarna är idag inte så förtjusta i att man lånar och läser böcker av varandra. Det är med just de argumenten som flera aktörer marknadsför sina produkter. Microsft är en av dem som är tydligast på den punkten.

Apple med sin innovativa utvecklingsavdelning kan nog skapa en applikation som slår de andra på fingrarna...

[ 26 Oktober 2002, 12:50: Meddelandet ändrat av: :::NIKKE::: ]

  • Medlem
  • 2002-10-26 12:54
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Men, det är förödande dyrt att skriva ut på dom skrivare som vi har hemma...

På mitt kontor, som kanske även blir ditt(?) är det gratis utskrifter!

Jag tycker också att eböcker har en stor begränsning. Jag håller på att formge en bok just nu, och tycker det är roligt för den är beständig. Den kommer förmodligen att existera hemma hos folk i bortåt hundra år, eftersom man inte slänger böcker hur som helst.

Ett par hårddiskkrashar, byte av operativsystem eller liknande, så kommer dessa eböcker att vara puts väck... och vem sparar farfars gamla gulnade sunkiga utskrifter om hundra år?

  • Oregistrerad
  • 2002-10-26 13:58
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Men, det är förödande dyrt att skriva ut på dom skrivare som vi har hemma...

På mitt kontor, som kanske även blir ditt(?) är det gratis utskrifter!

Tror om alla anställda skulle skriva ut DN när dom kom till jobbet på morgonen så skulle nog företaget se över det där med gratis utskrift.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-26 15:33

Eböcker är inget nytt inom Apple. Eller i alla fall inte tanken kring dem.

Consept model, filmen är på 11,8MB. Beklagar hastigheten på server, hittade ingen bra att lägga filmen på så nu ligger den på min dator. Om någon med snabb koppling skulle vilja spegla filmen uppskattar jag det.

  • Medlem
  • 2002-10-26 15:39

Eh? jag fick 82k/s... är det långsamt?

  • Oregistrerad
  • 2002-10-26 16:01

Nja beror väl på vad och hur man ser på hastighet. Men visst 82KB/sec är inte så tokigt. Men ser man sedan på att jag använder koppingen till annat också så minskar min hastighet till 0 om någon tar hela min bandbredd. Ja ja inte så noga… inte idag iaf.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-26 16:32

Jag tror det är först nu man kan sätta idé till handling. Tror det är först nu som marknaden är redo...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Jag tror det är först nu man kan sätta idé till handling. Tror det är först nu som marknaden är redo...

Vi ska inte heller glömma att iBrary inte kommer att vara färdigt till MW Expo i San Francisco 2003 (enligt arikeln, se ovan). Så marknaden har fortfarande drygt ett år på sig att vänja sig vid tanken med att läsa böcker på datorskärmen.

/M

Tror ni inte apple kommer koppla detta till iSync, so man kan läsa i eBooks på sin iPod (förresten hur bra är den skärmen) och Palm?

Jag vet iaf att jag har läst massor av skolböcker på min Palm (Huck finn och andra klassiker som ligger i PD numera) och jag tycker det är mycket behagligare att läsa på en Palm Vx med autoskroll än en bok som alltid är i vägen.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kalleboo:
Tror ni inte apple kommer koppla detta till iSync, so man kan läsa i eBooks på sin iPod (förresten hur bra är den skärmen) och Palm?

Jag vet iaf att jag har läst massor av skolböcker på min Palm (Huck finn och andra klassiker som ligger i PD numera) och jag tycker det är mycket behagligare att läsa på en Palm Vx med autoskroll än en bok som alltid är i vägen.

Jag tror inte iPoden lämpar sig speciellt bra för att läsa eBöcker, fast scrollhjulet skulle visserligen göra bläddringen rätt enkel.
Palmen lämpar sig nog något bättre.

Men däremot ska det bli intressant att se om det kommer någon integrering av iBrary och .Mac. Apple borde släppa fler funktioner till .Mac för att få fler kunder att ansluta till tjänsten. Integrering av iBrary skulle kunna vara en lösning på vägen.

/M

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kalleboo:
Tror ni inte apple kommer koppla detta till iSync, so man kan läsa i eBooks på sin iPod (förresten hur bra är den skärmen) och Palm?

Jag vet iaf att jag har läst massor av skolböcker på min Palm (Huck finn och andra klassiker som ligger i PD numera) och jag tycker det är mycket behagligare att läsa på en Palm Vx med autoskroll än en bok som alltid är i vägen.

Jag tror inte iPoden lämpar sig speciellt bra för att läsa eBöcker, fast scrollhjulet skulle visserligen göra bläddringen rätt enkel.
Palmen lämpar sig nog något bättre.

Men däremot ska det bli intressant att se om det kommer någon integrering av iBrary och .Mac. Apple borde släppa fler funktioner till .Mac för att få fler kunder att ansluta till tjänsten. Integrering av iBrary skulle kunna vara en lösning på vägen.

/M

Att döma av ikonen programmet har nere till höger (en uppslagen bok med ett välkännt "klot") så tippar jag att det ÄR en .Mac-tjänst.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-11 10:28

Skulle Apple verkligen tillåta banners under tiden man läser en bok? Låter inte speciellt likt Apple att göra nåt så idiotiskt.
Men visst, det har länge varit snack om det där med e-books, men jag har aldrig sett det... så. Fast igen, vem f-n läser böcker på dataskärm? Låter mer troligt om dom gör en *riktig* digital device e-book grej. Bara för att läsa e-books.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: palegolas:
Skulle Apple verkligen tillåta banners under tiden man läser en bok? Låter inte speciellt likt Apple att göra nåt så idiotiskt.

Banner?

Citat:

quote:Men visst, det har länge varit snack om det där med e-books, men jag har aldrig sett det... så. Fast igen, vem f-n läser böcker på dataskärm?Bara för att läsa e-books.

"The last person to enjoy reading from a tablet was Moses. Clearly, the existing design is wrong."

Läs artikeln (som är lite gammal, men bra) hos wired.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-24 15:18
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: acke:
Kanske det här är orginalet?

Nu ökade just sannolikheten för att Apple faktiskt har något sånt här program på G med cirkus 1023%.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-24 15:59

Safari kom ju till för att Apple menade att om ingen tredjepartstillverkare släpper en snabb, modern browser för tian, får man göra det själva. Och med tanke på att Adobe inte fått fram någon version av sin E-book reader för tian, måste man göra det själva.

Apple har väl sett sig tvugna att gå in, med ny mjukvara för att rädda övergången till OS X.

Vänligen, Ylan

Bevaka tråden