Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på trådlösa routers för mac+pc, tack!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min första mac nländer förhoppningsvis under nästa vecka - en svart macbook 2,2ghz, 250gb hdd, x3100, 4gb ram. Den kommer bli min nya kompis (hoppas jag, hehe) och befria mig från min pc, bortsett från när jag spelar spel. Flickvännen ska köpa en vit macbook (mellanmodellen) och vi vill ha ett bra nätverk mellan alla tre. Vi kommer såklart att använda internet. En del nedladdning, men vi kommer även vilja överföra filer datorerna emellan i bra hastigheter.

Är Airport express eller extreme bra nog, tro? Eller ska man satsa på D-Link, Netgear eller liknande?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-11 22:56

henkebarn,

Du & din flickvän kan i princip välja en router av valfritt märke, men med 2 st nya MacBook skulle jag klart välja en AirPort Extreme.

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-11-12 10:01

Är du rädd om ditt förhållande bör du undvik D-link och Netgear och satsa på något med lite kvalitet som Airport av något slag eller en Linksys.

Haha, vad har D-Link med ett dåligt förhållande att göra?

Och på vilket sätt är Airport Extreme bättre än Express? Andra hastigheter, eller kan man ansluta färre datorer med Express? Jag är verkligen ur-n00b när det gäller sånt här, hehe.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-11-12 19:30
Ursprungligen av henkebarn:

Haha, vad har D-Link med ett dåligt förhållande att göra?

Och på vilket sätt är Airport Extreme bättre än Express? Andra hastigheter, eller kan man ansluta färre datorer med Express? Jag är verkligen ur-n00b när det gäller sånt här, hehe.

D-Link och Netgear dras med dålig kvalitet på både mjukvara och hårdvara och det kan väl vara bra för husfriden att saker fungerar felfritt tänkte jag

Vilken Airport man ska välja vet jag däremot inte.

Ursprungligen av Erik_J:

D-Link och Netgear dras med dålig kvalitet på både mjukvara och hårdvara och det kan väl vara bra för husfriden att saker fungerar felfritt tänkte jag

Min DLink Di-624 hade problem i början, men efter några firmwareuppdateringar har den nu gått klockrent i flera år.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-11-13 18:38
Ursprungligen av Capeman:

Min DLink Di-624 hade problem i början, men efter några firmwareuppdateringar har den nu gått klockrent i flera år.

Vill du ha en kasse med trasiga Dödlinkar med hw-fel..

Ursprungligen av Erik_J:

Vill du ha en kasse med trasiga Dödlinkar med hw-fel..

Det tror jag inte att han vill. Du verkar inte vilja rekommendera D-Link heller. Vad rekommenderar du?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-11-14 21:00
Ursprungligen av henkebarn:

Det tror jag inte att han vill. Du verkar inte vilja rekommendera D-Link heller. Vad rekommenderar du?

Jag har ingen erfarenhet av Apples men har några LinksysWRT54GL som funkar riktigt bra, ett annat sätt som funkar bra är om man har en Mac som får agera AP.

Har vänner och bekanta med olika märken men den som jag äger själv och den som folk har minst problem med är Airport Express. Extreme kan jag inte säga något om, men express:en är grym!

Ursprungligen av ravenwing:

Har vänner och bekanta med olika märken men den som jag äger själv och den som folk har minst problem med är Airport Express. Extreme kan jag inte säga något om, men express:en är grym!

Vill inte regna på din parad men angående "minst problem med är Airport Express" så finns ju den här tråden.Airport Express (99mac) Men som det sagts tidigare så finns det ju måndagsexemplar av alla olika teknikprylar.

Jo, precis, det är ju som sagt bara bland min lätt begränsade umgängeskrets som jag pratade om.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-15 13:11
Ursprungligen av Erik_J:

Vill du ha en kasse med trasiga Dödlinkar med hw-fel..

Jag kan donera några jag också samt en del Netgear som tappar länken i tid och otid.

Linksys eller Apple eller annan dyrare burk skulle jag rekommendera. Man får vad man betalar för.

Airport Extreme klarar 802.11pre-n, d v s högre hastigheter över trådlöst nätverk. Extremen har en USB-port för anslutning av skrivare eller nätverksdisk eller båda delarna. Expressen klarar bara en skrivare. Extremen har tre gigabitportar så du kan ansluta datorer med "tråd" också, det fixar inte Expressen. Express kan strömma ljud trådlöst, det kan inte Extremen.

Okej, så Extreme har högre överföringshastighet mellan datorerna i hemmet. Hur mycket kan det skilja?

Vi kommer som sagt att ansluta 2 bärbara datorer och en stationär (via kabel). Jag har just nu ett modem som jag antar att jag ska koppla till antingen Extreme eller Express och det har flera portar, vilket innebär att jag kan koppla den stationära via modemet och sen låta de bärbara ansluta via det trådlösa, right?

Med tanke på skillnaden i pris är det rät intressant att veta hur stor skillnaden i överföringshastighet mellan datorerna i nätverket är, för såvitt jag förstår det är det enda skillnaden. Bortsett från Expressens plus att kunna skicka ljud också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-13 15:47
Ursprungligen av henkebarn:

Okej, så Extreme har högre överföringshastighet mellan datorerna i hemmet. Hur mycket kan det skilja?

Vi kommer som sagt att ansluta 2 bärbara datorer och en stationär (via kabel). Jag har just nu ett modem som jag antar att jag ska koppla till antingen Extreme eller Express och det har flera portar, vilket innebär att jag kan koppla den stationära via modemet och sen låta de bärbara ansluta via det trådlösa, right?

Med tanke på skillnaden i pris är det rät intressant att veta hur stor skillnaden i överföringshastighet mellan datorerna i nätverket är, för såvitt jag förstår det är det enda skillnaden. Bortsett från Expressens plus att kunna skicka ljud också.

Extreme:
Trådlös hastighet: 300Mbit/s TEORETISK hastighet
Kan dela ut diskar och skrivare
Kan ansluta datorer med TP-kabel

Express:
Trådlös hastighet: 54Mbit/s TEORETISK hastighet
Kan dela ut endast en skrivare
Kan spela musik kopplad till stereon ex.

OBS TEORETISK hastighet, du kommer inte att få ut 300 eller 54 Mbit, men mellan 30-50% av den teoretiska får du ut i verkligheten

PS, ni vet väll at D-link egentligen står för Dead-Link ?

Ursprungligen av henkebarn:

Vi kommer som sagt att ansluta 2 bärbara datorer och en stationär (via kabel). Jag har just nu ett modem som jag antar att jag ska koppla till antingen Extreme eller Express och det har flera portar, vilket innebär att jag kan koppla den stationära via modemet och sen låta de bärbara ansluta via det trådlösa, right?

Vad är det för modem du har? Har modemet en router? I så fall skulle du ju kunna ansluta den stationära via kabeln till den, och en Express till modemet. Notera dock att t ex det Zyxel Triple Play-modem som Telia skickar ut till sina kunder har portar som är avsedda för annat än datorer, alltså kan du bara använda en av portarna till datorer, och då måste du koppla den till den trådlösa routern. Då kan du inte använda Express, utan det krävs då en Extreme eller annan router med Ethernetportar. Kolla gärna upp vad modemet heter och återkom.

Ursprungligen av Erik_J:

Vill du ha en kasse med trasiga Dödlinkar med hw-fel..

Nä, det kan jag inte påstå att jag har någon nytta av. Vill du ha en kasse med trasiga Airport Express?

Ursprungligen av Capeman:

Vad är det för modem du har? Har modemet en router? I så fall skulle du ju kunna ansluta den stationära via kabeln till den, och en Express till modemet. Notera dock att t ex det Zyxel Triple Play-modem som Telia skickar ut till sina kunder har portar som är avsedda för annat än datorer, alltså kan du bara använda en av portarna till datorer, och då måste du koppla den till den trådlösa routern. Då kan du inte använda Express, utan det krävs då en Extreme eller annan router med Ethernetportar. Kolla gärna upp vad modemet heter och återkom.

Jag är inte säker på märke och modell och är inte hemma igen på ett par dagar mn jag vet att det är en router anpassad för flera datorer och precis som du säger borde man kunna använda Express då ju.

Edit: Tusan, det var ingen router. Det får bli en Extreme.

Senast redigerat 2007-11-19 09:14
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-13 15:06

Alla företag dras med "måndagsexemplar" och/eller buggar i sina burkar och kan därmed få oförtjänt dåligt rykte…

Med tanke på de antal enheter som ex.v. D-Link & Netgear säljer, så har de nog inte fler missnöjda användare än någon annan.

Dock, med era behov & nuvarande/kommande Maccar skulle jag satsa på en AirportExtreme.

Du har väl läst om den på Apples hemsida!?

- Torkel

Torkel: Ja. Jag har kollat på Apples hemsida och även försökt hitta en del tester utav båda produkterna, men jag är väldigt osäker på ämnet "nätverk" och det är därför jag ber erfarna användare om råd. Vilket jag antar att du är då du rekommenderar Airport Extreme.

ntity: Tack så mycket! Sums it up!

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2007-11-15 13:41

Linksys är bra skit, men kostar som det gör.
Hemma kör jag på en Belkinrouter med det fantasifulla namnet "Wireless G Router" som gör vad den ska. Enkel att installera och har aldrig krånglat för mig. Kostade 400 tror jag, fast den stöder ju bara G-standarden (54Mbit). Men det räcker för mig (än så länge iaf.) så jag är nöjd.

1
Bevaka tråden