Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverksproblem Mac -> XP

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill börja med att be om ursäkt för möjlig dubbelpostning, men jag har sökt igenom nätet som en galning och hittat miljontals trådar, men ingen som hjälper mig.

Jag har i dagarna fått hem min första Apple-dator, en MacBook av senaste modell med Leopard. Allting fungerar naturligtvis strålande, fram tills att man ska blanda in familjens Windows-datorer i leken.

Vi har i huset tre st. datorer, en stationär med Win XP Pro, en bärbar med Win XP Home och till sist min MacBook med OSX. Så fort jag satte på MB´n så hittade han nätverket och fick internetanslutning och hela fadderuttan, och de två andra datorerna dök upp i findern. Så långt allt väl.

Det konstiga börjar när jag vill föra över mitt musikbibliotek från den stationära datorn. Jag får helt enkelt inte tillträde och det står bara "Kunde inte ansluta" i Finder. Att komma in på den andra bärbara är däremot inga problem, jag får direkt upp delade filer.

Först en fråga (som dock är av underordnad karaktär), vilket användarnamn/lösenord är det som efterfrågas när jag från Mac:en försöker ansluta till den stationära XP:n? Jag har prövat både den kombinationen jag har på Mac:en och den jag har på XP:n, så frågan är som sagt inte livsviktig.

Till huvudfrågan, vad kan jag ha missat? Jag har testat att stänga av Windowsbrandväggen, men det gör ingen skillnad. Vi kör med en semi-trådlös D-linkrouter som dock är ansluten med kabel till den stationära datorn.

Tack på förhand

Martin

PS. Jag kompletterar gärna med uppgifter om det skulle behövas

Tillägg: Jag kommer inte åt den stationära från den andra bärbara heller! Felet borde alltså ligga i den stationära XP Pro datorn, vilket kanske gör detta till fel forum. Kanske någon som sitter på svaret ändå?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-15 18:16

Skillnaden mellan Pro & Home är egentligen att på Home kan du endast köra "enkel fildelning" i Pro maskinen, under "Mapp inställningar" eller vad det heter under verktyg, (tools -> folder settings på eng iaf) så skall du kunna markera att använda enkel fildelning..

Fördelen är att det "bara funkar", nackldelen är att det aktiverar gäst konto och lite andra saker som kan vara en säkerhetsrisk om man har andra som man inte litar på med på nätverket.

Brukar vara det som strular, spec med tanke på att din Home maskin inte heller kommer åt Pron.

Ursprungligen av ntity:

Skillnaden mellan Pro & Home är egentligen att på Home kan du endast köra "enkel fildelning" i Pro maskinen, under "Mapp inställningar" eller vad det heter under verktyg, (tools -> folder settings på eng iaf) så skall du kunna markera att använda enkel fildelning..

Fördelen är att det "bara funkar", nackldelen är att det aktiverar gäst konto och lite andra saker som kan vara en säkerhetsrisk om man har andra som man inte litar på med på nätverket.

Brukar vara det som strular, spec med tanke på att din Home maskin inte heller kommer åt Pron.

Förlåt mig, men jag förstår inte exakt.

Vad är det du syftar på med "Brukar vara det som strular.."? Borde det fungera om jag aktiverar gästkonto manuellt i Pro-maskinen? Finns alltså ingenting jag kan göra i Mappalternativ i Pro:n?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-15 19:17
Ursprungligen av martinfranskara:

Förlåt mig, men jag förstår inte exakt.

Vad är det du syftar på med "Brukar vara det som strular.."? Borde det fungera om jag aktiverar gästkonto manuellt i Pro-maskinen? Finns alltså ingenting jag kan göra i Mappalternativ i Pro:n?

Nej du ställer in enkel fildelning då aktiveras gästkontot och lite inställningar görs för fildelning som gör det enkelt.

XP Home är egentligen XP Pro med alla bra funktioner avslagna i registret så att du inte skall kunna använda dem, därför som båda datorerna måste sänka sig till XP Homes nivå för att saker skall funka som tänkt.

Allright! Har du någon idé om hur ja skulle kunna lösa problemet? Inte sugen på att installera Home på den stationära!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-15 20:43
Ursprungligen av martinfranskara:

Allright! Har du någon idé om hur ja skulle kunna lösa problemet? Inte sugen på att installera Home på den stationära!

Citerar mig själv:

i Pro maskinen, under "Mapp inställningar" eller vad det heter under verktyg, (tools -> folder settings på eng iaf) så skall du kunna markera att använda enkel fildelning..

Ursprungligen av ntity:

Citerar mig själv:

i Pro maskinen, under "Mapp inställningar" eller vad det heter under verktyg, (tools -> folder settings på eng iaf) så skall du kunna markera att använda enkel fildelning..

Enkel fildelning var redan ikryssat.

Hej!

Känner igen dina problem och även om jag har haft flest och mest problem med Kubuntu/XPP och inte ens har en Mac - (än!), så såg jag följande artikel om Leopardens fildelningsinställningar:

http://macworld.idg.se/2.1038/1.130364

Vet inte om det hjälper dig, dock! Lycka till i alla fall

Tack för intresset i mitt problem, men jag tror inte att felet ligger i MacBooken, eftersom jag kommer åt den från den andra bärbara och tvärt om. Det är däremot anslutningen till den stationära som inte vill fungera.

"Jag får helt enkelt inte tillträde och det står bara "Kunde inte ansluta" i Finder" --- tyder på att du försöker att nå PC:n från Macken, eller hur?
Har du testat "the other way around" efter att ha delat ut lämplig mapp på Macken? I mina Kunbuntuproblem gick det åt ena hållet men inte det andra.

Kanske inte mycket till råd, men testa om du inte redan gjort det!

Fullkoll:

Har testat dedär nu, och det verkar som om jag tog ut segern i förskott litegrann när jag sa att de två bärbara kom åt varandra utan problem. MacBooken kommer åt den andra bärbaras filer, men när jag ska öppna MacBooken i den andra datorn får jag bara fram en mapp som heter Drop Box, dit jag inte har tillträde.

Detta även fast jag delat med mig av mappar i OSX.

Mysteriet tilltar..

Hej igen!

Har du löst ditt problem?

Om inte så finns en omfattande engelsk läsövning här:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;304040

Mångordig, men heltäckande.............

sitter på jobbet i skrivande stund, men jag tackar allra hjärtligast! ska hoppa in och gå igenom dedär direkt när jag kommer innanför ytterdörren hemma sen!

rapporterar med tiden.

Edit:

Jag gick igenom guiden som länkades, dock utan resultat.

I min ilska slet jag mitt hår och pillade lite extra med samma saker som jag gjort hela tiden, och sen, rätt som det var, fungerade det!

Tyvärr kan jag inte berätta hur jag gjorde, eller vad som hände, men på något sätt hjälpte guiden mig nog, iallafall delvis.

Tackar allra hjärtligast till alla som hjälpt mig!

Senast redigerat 2007-11-16 19:37

En Microsofttypisk lösning!

Hälsningar
/En som varit "tvingad" att yrkesmässigt leva i den världen i många år

1
Bevaka tråden