Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är normal batteri-hälsa på min Macbook?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag funderade lite och märker att mitt batteri sänks ganska mycket i hälsa (battery health) enligt min istat, och då undrar jag om "battery health" på mellan 70-75% är normalt vid 153 cycles?

Hur länge har du haft batteriet?
Jag har 232 cyklar och 78%.
15 mån är datorn

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-15 09:59

Min Macbook har följande batterivärden:

Charge cycles: 190
Kvarvarande kapacitet: 87%
Min är också 15 månader

  • Medlem
  • Ystad
  • 2007-11-15 11:26

Jag har 208 cyklar och 20%.
15 månader är min MacBook. Batteriet är så kasst att jag numer inte ens vågar köra utan strömsladden för batteriet lägger av precis när det känner för det. Datorn går inte ens ner i viloläget utan stängs helt :/

men men man får väl strax beställa ett nytt batteri antar jag

Ursprungligen av Wojja:

Jag har 208 cyklar och 20%.
15 månader är min MacBook. Batteriet är så kasst att jag numer inte ens vågar köra utan strömsladden för batteriet lägger av precis när det känner för det. Datorn går inte ens ner i viloläget utan stängs helt :/

men men man får väl strax beställa ett nytt batteri antar jag

Du borde få ett nytt batteri gratis.
Kolla här: http://www.apple.com/se/support/macbook_macbookpro/batteryupdate/

  • Medlem
  • Ystad
  • 2007-11-15 11:37
Ursprungligen av benjamin.palsson:

Du borde få ett nytt batteri gratis.
Kolla här: http://www.apple.com/se/support/macbook_macbookpro/batteryupdate/

Oj det har jag inte sett innan. Får dra hem det testet och se hur det står till med mitt batteri egentligen. Tackar så mycket!!

  • Medlem
  • Ystad
  • 2007-11-15 11:51

Om jag har fattat det rätt så om man har låg bruktid efter fullladdning (när laddningscyklerna är mindre än 300) så kan man få ett nytt batteri? Jag får nog ta och ringa nån Apple support i närheten och höra. Tur vilket fall att jag inte hunnit beställa ett nyttbatteri än

hmmm min är fulladdad nu och i systeminformation vissas:

Har jag rätt till en ny batteri jag med eller??..:tveksam:

hm

jag har haft den ungefär 13 månader, men det är väl ganska självklart, om folk brukar rycka ur kontakten hur som helst, köra den många gånger utan sladd så den dör helt, så blir den väl sleten...

Ursprungligen av Silvetisson:

hmmm min är fulladdad nu och i systeminformation vissas:
[ATTACH]14198[/ATTACH]
Har jag rätt till en ny batteri jag med eller??..:tveksam:

Du ser ut att ha ett normalt batteri.
Har du några problem med det?

men

Vad jag kommer ihåg, så har jag fått x ibland på batterit i menubaren, Macen har dött en del gånger helt, istället för att hamna i viloläge! Sammanställt så är min på 70-75% health, 153 cycles och på 13 månader, tror ni att jag kan få ett nytt batteri för det? Skulle inte vart dumt

Ursprungligen av benjamin.palsson:

Du ser ut att ha ett normalt batteri.
Har du några problem med det?

Nej inte med batteriet, men med laddaren ibland så reagerar inte datorn på att laddaren är i.. men ska lämna in den på måndag...

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-11-15 19:37

Vill minnas att jag läste en "guide" på hur man skulle använda sitt batteri. Någon som vet var den finns eller som kan snickra ihop en egen. Tror att denna guide fanns på Apple's hemsida, men jag kan inte hitta den.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-15 20:47
Ursprungligen av Zlatan:

Vill minnas att jag läste en "guide" på hur man skulle använda sitt batteri. Någon som vet var den finns eller som kan snickra ihop en egen. Tror att denna guide fanns på Apple's hemsida, men jag kan inte hitta den.

Jag minns den mest som att batteriet mådde bäst av blandad användning, dvs precis som en laptop skall användas. Några timmar utan sladd om dagen och sedan laddning etc.

Sök på forumet, den bör finnas länkad om inte annat här.

Jag har tidigare kört med coconut battery för att kolla hur det ser ut på den fronten. Nu har jag dock bestämt mig för att inte lita på det programmet mer. Varför, undrar ni?...
Kolla om ni kan finna något fel här:

Ursprungligen av Archangel:

Jag har tidigare kört med coconut battery för att kolla hur det ser ut på den fronten. Nu har jag dock bestämt mig för att inte lita på det programmet mer. Varför, undrar ni?...
Kolla om ni kan finna något fel här:

Den laddar alltså utan att laddaren är i..
Ett sådant batteri vill jag gärna ha!

Ursprungligen av benjamin.palsson:

Den laddar alltså utan att laddaren är i..
Ett sådant batteri vill jag gärna ha!

Du kan få köpa ett av mig! Det laddar inte bara utan laddaren i, utan efter 12 månaders och dagligt användande så har jag bara 5 load cycles! Du hittar inget bättre batteri än detta! Låt budgivningen börja!

Haha, Archangel, ditt batteri måste vara bäst!

Så där fick jag också, jag tror programmet blev lite knäppt av att ditt batteri har mer än maxkapacitet (vilket mitt batteri också hade när jag precis fått datorn).

Jag kan annars rekommendera att bara köra på batteriet när det behövs. Om batteriet sitter i och man kör med laddaren inkopplad hela dagen så underhållsladdas batteriet hela tiden, vilket förstör det. Så var det iaf med mitt ibookbatteri, det första batteriet satt i datorn jämt och datorn användes i princip alltid med laddaren inkopplad. Resultat: 10 minuters batteritid efter 9 mån.
Därefter fick jag ett nytt batteri på garanti som jag sedan pedantskötte genom att bara använda det när jag behövde. Kördes datorn med laddaren så tog jag ur batteriet så fort det var uppladdat, sen körde jag utan batteri. Satte i det när jag skulle ta med datorn nånstans och inte kopplade in nätadaptern. Resultat: 69% kapacitet kvar efter snart fyra år, 450 laddcykler. Helt ok.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-17 11:31
Ursprungligen av gusax840:

Så där fick jag också, jag tror programmet blev lite knäppt av att ditt batteri har mer än maxkapacitet (vilket mitt batteri också hade när jag precis fått datorn).

Jag kan annars rekommendera att bara köra på batteriet när det behövs. Om batteriet sitter i och man kör med laddaren inkopplad hela dagen så underhållsladdas batteriet hela tiden, vilket förstör det. Så var det iaf med mitt ibookbatteri, det första batteriet satt i datorn jämt och datorn användes i princip alltid med laddaren inkopplad. Resultat: 10 minuters batteritid efter 9 mån.
Därefter fick jag ett nytt batteri på garanti som jag sedan pedantskötte genom att bara använda det när jag behövde. Kördes datorn med laddaren så tog jag ur batteriet så fort det var uppladdat, sen körde jag utan batteri. Satte i det när jag skulle ta med datorn nånstans och inte kopplade in nätadaptern. Resultat: 69% kapacitet kvar efter snart fyra år, 450 laddcykler. Helt ok.

Låter ju så jobbigt att plocka i och ur batteriet att det är värt att köpa ett nytt när det är slitet... Men om vi bortser från det, är det verkligen rekommenderat att köra macbook utan batteri i?

btw: Håller du batteriet på halv laddning och lägger det i frysen när du inte använder det?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-11-17 14:58

Jag har tänkt på en lösning som inte vore så dum. Man har alltid laddaren i datorn, men den skall vara ansluten i el-uttaget via en fjärrstyrd strömbrytare. Så man växlar till batteri via ett enkelt knapptryck. Bild på satsen finns http://www.jula.se/EsaImages/item/master/400038_d.jpg

Enkel och billig lösning.

1
Bevaka tråden