Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenors VD: "iPhones affärsmodell är ohållbar för en operatör som Telenor."

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-15 13:25

Borde ju helt klart betyda att dom tackat nej till den.

http://www.idg.se/2.1085/1.131191

Ja, det låter ju som det.

Apples Iphone har fått stor medial uppmärksamhet och försäljningen har överträffat analytikernas förväntningar. Hur gärna vill du att Telenor blir återförsäljare av Iphone?
– Vi vill gärna öppna upp för spännande alternativ, men inte till vilket pris som helst. Om man ser till deras affärsmodell vill de att operatören både ska dela intäkter och subventionera telefonerna, vilket jag har svårt att se ekonomi i. Dessutom måste de komma med 3g innan de kan bli aktuella för oss.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-15 13:50

När det kommer från VD är det ett defintivt nej kan man ju säga.

Ursprungligen av bonq:

När det kommer från VD är det ett defintivt nej kan man ju säga.

Jag tror mer på att det är förhandlingstaktik. Kan som exempel peka på att när vi ( SVT Göteborg ) för några år sedan hade planer på att flytta till norra Älvstranden ( till en gammal varvslokal ) - den affären sprack pg.a att ingen på SVT tykte att dessa lokaler skulle kunna bli en bra arbetsplats för vår verksamhet. Jag träffade i samband med detta Göran Johansson (s) som kategorisk sa ifrån att några nya initiativ från komunen till en flytt inte skulle bli av. Ca: 1 år senare så köpte vi Hasseblads komplex på norra Älvstranden. Så kontentan då det gäller Telenor och Apples iPhone blir för min del att sista ordet aldrig är sagt föränns man går imål.

För oss som varit med lite längre så minns vi att den dominerande företagsledaren som under flera år sa att man ALDRIG skulle satsa på att ta fram en MP3:spelare heter Steve Jobs... så vem vet vad Telenors VD egentligen har för avsikter. Det ingår i spelet att inte visa sig för intreserad.

Ursprungligen av Olle@mac:

För oss som varit med lite längre så minns vi att den dominerande företagsledaren som under flera år sa att man ALDRIG skulle satsa på att ta fram en MP3:spelare heter Steve Jobs...

Fast det har han väl ALDRIG sagt? Tror du blandar ihop vad han sagt om PDA's...

Ursprungligen av Olle@mac:

För oss som varit med lite längre så minns vi att den dominerande företagsledaren som under flera år sa att man ALDRIG skulle satsa på att ta fram en MP3:spelare heter Steve Jobs...

Vill du vara så vänlig och prestera en källa till det påståendet? Under flera år? Det rör sig alltså om många löpande uttalanden från Jobs? Under vilka år och var (på mässor?, i intervjuer?, på stämmor?) har han sagt detta?

Tror nog du drog fram det ur din magiska hatt snarare än att du mindes något från den vanliga verkligheten.

Men, men, men... Det här forumet är ju späckat med folk som VET att Telenor kommer få iPhone. Hur händer detta ihop?

Bara ett exempel:
http://www.99.se/1352073-post26.html

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Men, men, men... Det här forumet är ju späckat med folk som VET att Telenor kommer få iPhone. Hur händer detta ihop?

Bara ett exempel:
http://www.99.se/1352073-post26.html

Ja, plötsligt fanns det en massa folk överallt som hade "hört från högsta hönsen" att det var Telenor som skulle få iPhone INOM EN MÅNAD, SAMTIDIGT SOM TYSKLAND!

Hela den här operatörsgrejen har ju verkligen fått alla skitsnackare att gå man ur huse och ta i så de blir röda i ansiktet.

Å andra sidan så verkar kan ju affärsmodellen se annorlunda ut här än i övriga länder..

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Å andra sidan så verkar kan ju affärsmodellen se annorlunda ut här än i övriga länder..

Om iPhone med 3G kommer snart så är ju kanske Telenor akutella, men dom är ju klart inte intresserade av iPhone med EDGE.

Ursprungligen av Patrik D:

Om iPhone med 3G kommer snart så är ju kanske Telenor akutella, men dom är ju klart inte intresserade av iPhone med EDGE.

Exakt. iPhone med 2G/EDGE order kan bara gå till Telia - som troligen inte är beredda att betala heller. Blir intressant!

Ursprungligen av Björnström:

Exakt. iPhone med 2G/EDGE order kan bara gå till Telia - som troligen inte är beredda att betala heller. Blir intressant!

Ja, det är det jag är rädd för. I slutändan blir det väl dom gula tomtarna (Parlino) som får sälja iPhone haha

"It ain´t over til it´s over" säger jag bara Frågan är vem som bjuder upp till dans och på vilka villkor och vem som nappar på inbjudan. Allt är möjligt och förhandlingsbart som jag ser det.

Ska bli intressant att se som sagt..

Ursprungligen av bonq:

Borde ju helt klart betyda att dom tackat nej till den.

Eller att Apple har tackat nej till dem. Eller att de fortfarande förhandlar och vill ge sken av att inte vara intresserade.

Han har dessutom fel när han påstår att de ska subventionera den. Apple vill inte subventionera sina apparater eftersom det gör att vi stackare som ska pröjsa dem tydligen får uppfattningen att de inte är värda mer än det pris som de får efter subventionen.

Vilket ju stämmer.

Dessutom är hans resonemang angående Nokia och SE kontra iTunes väldigt konstigt.
Varför är det ok att Apple stjäl deras kunder men inte när Nokia eller SE gör samma sak?

Varför finns det inte någon riktigt teknikjournalism i det här landet. Allt är antingen:
• snuttifierat och saknar uppföljningsfrågor så att artiklarna ställer fler frågor än de ger svar.
• renskrivna pressreleaser.
• blogginlägg kopierade från någon amerikablogg.

Ursprungligen av thevil:

Varför finns det inte någon riktigt teknikjournalism i det här landet. Allt är antingen:
• snuttifierat och saknar uppföljningsfrågor så att artiklarna ställer fler frågor än de ger svar.
• renskrivna pressreleaser.
• blogginlägg kopierade från någon amerikablogg.

Jag kan inte göra annat än att sucka och hålla med. Det finns mycket bra journalister i Sverige, men de verkar uppenbarligen inom andra områden. 99% av alla som skriver om någonting med knappar på i Sverige är hönshjärnor, och de kommer undan med det för att ingen väntar sig något bättre.

Jag tror personligen att han säger så här för att de fått nobben från Apple. Surt sa räven om rönnbären...

  • Oregistrerad
  • 2007-11-15 19:16

När Telenor vill ha något så tar dom det bara (Ja, jag har också jobbat på Telenor). Men jag tror inte dom vill ha iPhone så pass mycket. Telenor har jobbat med mobiltelefoni sedan det föddes och driver ett åtal nät världen runt om dom vet hur man gör lönsamhetskalkyler. Steve försöker sälja på "en cool produkt".

- Skriv på här så får du en IPhone snälla Jonas. Det finns helt enkelt få aktörer i världen som har råd att förlora pengar på sista raden bara för att ha en het produkt i bagaget. Så stort marknadsförings-jippo-konto har inte Telenor eller Telia.

Om inte reglerna förändras (beroende på hur mycket Steve o co. verkligen vill ha ett avtal med <sätt in valfri svensk operatör> så blir det nog ingen iPhone i sverige.

Att jaga mobilkunder i sverige är gigantiskt DYRT - Svenskarna har bland dom lägsta avgifterna i världen, dom högst subventionerade telefonerna och dom mest illojala kunderna. Det går inte ihop med iphones "fett-dyrt-o-ganska-bra"..

Ursprungligen av studiox:

Om inte reglerna förändras (beroende på hur mycket Steve o co. verkligen vill ha ett avtal med <sätt in valfri svensk operatör> så blir det nog ingen iPhone i sverige.

Att jaga mobilkunder i sverige är gigantiskt DYRT - Svenskarna har bland dom lägsta avgifterna i världen, dom högst subventionerade telefonerna och dom mest illojala kunderna. Det går inte ihop med iphones "fett-dyrt-o-ganska-bra"..

Måste kommentera detta även om det är sent.

Vi må har grymt prispressade samtalspriser men operatörerna tar hem pengar på extremt överprissatta tjänster som sms, mail, GPRS mm.
Medans Europolitan fanns så stod SMS för 50% av deras vinst!
Det kostade 1,50 att skicka några hundra tecken medans resten av världen samtidigt endast tog ut 10 öre per sms. Samma teknik - men ingen ocker. Kostnaden per sms låg för operatörerna på under 8 öre i både Sverige som i andra länder vid det tillfället.

Operatörerna tar nästan lika hutlösa priser för MMS som bara handlar om några Kb data.

Erbjuda en wap-pop gateway ville Europolitan inte göra för några år sedan. Det fanns inget intresse av det tyckte man eftersom att det inte skulle generera tillräckligt med pengar. Istället uppfann man egen en tjänst där de skickade ut ett SMS varje gång du fått mail (europolitan-mail). Den tjänsten tog man 50öre för per sms har jag för mig...

Operatörerna är livrädda för telefoner som är öppna som datorer där alla tjänster körs över IP för det skulle betyda att deras mjölkkossor försvinner. När du sitter med xMbit/s och enbart kör IP-baserade tjänster så hamnar vinsterna hos någon annan än operatören om du inte låst in kunden i egna tjänster som några gör.
Köper du en låt via itunes i mobilen på ett flatrate abonnemang så är det Apple som tjänar pengarna - inte operatören. Köper du 100 låter så tjänar Apple ännu mera medans operatören står och ser sitt nät tömmas på bandbredd. Gissa om de är skitnödiga över den här utvecklingen. De har ju inte kontroll över den.

Enda sättet är att bygga allianser med tjänsteföretagen och i det här fallet med iPhone kan man se som en tjänst och inte som en produkt. Det är därför Apple har valt den här affärsmodellen.

Operatörerna har tre möjligheter.
1. Hoppa på tåget och alliera sig med tjänsteföretagen.
2. Försöka springa bredvid tåget genom egna tjänster och hård begränsningar och inlåsning.
3. Sitta stilla och tro att man kan leva på att leverera bandbredd och sms.

Ursprungligen av petterf:

Operatörerna har tre möjligheter.
1. Hoppa på tåget och alliera sig med tjänsteföretagen.
2. Försöka springa bredvid tåget genom egna tjänster och hård begränsningar och inlåsning.
3. Sitta stilla och tro att man kan leva på att leverera bandbredd och sms.

En intressant detalj i sammanhanget är att mobilbolagen tidigare tittade på Apple - iPod - iTunes som en sedelärande historia över hur fint en s.k walled garden-strategi kan fungera om man bara gör det rätt.

Hittade exempelvis artikeln In Defense of Walled Gardens, skriven av Andrew Cole som har flera av de stora mobilbolagen på sin kundlista.

Ärligt talat så tror jag inte att Svenska operatörer är så sugna på att bjuda upp till dans eftersom dom får ingen del av telefonförsäljningen, måste dela med sig omsättningen som Iphone generar samt avgift för varje kund som köper Iphone och skriver kontrakt med operatören.

Varför skulle Telenor vara intresserad av att lansera en mobil som har edge och telenor har ej edge samt dela med sig en massa pengar? Så många nya kunder kommer Iphone ej generera för att det ska löna sig för Telenor.

Ursprungligen av wrongturn:

Så många nya kunder kommer Iphone ej generera för att det ska löna sig för Telenor.

Tvärton, sannolikt så skulle Telenor få rätt många nya kunder om de sålde iPhone. Men Telenor är dumsnåla så de tackar nej till iPhone...sen så är de och många andra svenska mobiloperatörer bortskämda med alltför höga marginaler och påslag, konkurrensen på den svenska mobilmarknaden är inte vad den borde vara.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-18 21:44

Ett smart drag.

Man kan även spekulera i om inte det är ett smart drag av Johan att lämna den kommentaren. Får dom iPhone kommer dom undan, skulle han lova förmycket och plötsigt höja förväntningarna (och aktievärdet) skulle det sätta honom i kläm.

Smartare att hålla avstånd. Får dom iPhone kommer Telenor helt klart ta en större marknadsandel.

  • Oregistrerad
  • 2007-11-19 21:16
Ursprungligen av Simon Templar:

Tvärton, sannolikt så skulle Telenor få rätt många nya kunder om de sålde iPhone. Men Telenor är dumsnåla så de tackar nej till iPhone...sen så är de och många andra svenska mobiloperatörer bortskämda med alltför höga marginaler och påslag, konkurrensen på den svenska mobilmarknaden är inte vad den borde vara.

Jobbar du hos en operatör? Har du koll på deras TB nivåer?
Telenor, som faktiskt inte får några kunder alls (Dom tappar tom kunder på kontaktkortssidan). Idag har vi över100% penetration på mobiltelefoni och kostnaden att skaffa en ny kund är idag redan hög. Att lägga sig i säng med Apple förbättrar INTE på något sätt den ekvationen.

Apple har skjutit sig själv i foten. Eftersom dom så hårt gått på en affärsmodell både i USA och Eurpa så kan dom inte ändra modell i Europa (Då skulle nog AT&T bli väldigt sura). Så jag tror tyvärr att iPhones överlevnad i Europa hänger på Apples vilja att tänka om. När väl Steve bestämmt sig dock så lär han inte vara så snabb o ändra sig....

Ursprungligen av studiox:

Jobbar du hos en operatör? Har du koll på deras TB nivåer?
Telenor, som faktiskt inte får några kunder alls (Dom tappar tom kunder på kontaktkortssidan). Idag har vi över100% penetration på mobiltelefoni och kostnaden att skaffa en ny kund är idag redan hög. Att lägga sig i säng med Apple förbättrar INTE på något sätt den ekvationen.

Tvärtom igen,du ger ju bra argument varför Telenor verkligen behöver iPhone...

  • Oregistrerad
  • 2007-11-20 16:52
Ursprungligen av Simon Templar:

Tvärtom igen,du ger ju bra argument varför Telenor verkligen behöver iPhone...

Nu förstår jag inte alls, det där får du utveckla!

Tro inte på vad alla bloggar skriver, bara för att nån på KC skriver/säger att dom ska börja sälja iPhone är det inte så. KC är alltid ett callcenter (som sitter typ i Kiruna), och dom är dom sista som får reda på detta.

Alla här vet väl hur hårda Apple är med nya produkter!? Varför skulle Apple säga till lilla lilla svenska Telenor att det kommer en iPhone 3G nästa år! Finns ju inga rykten som säger att iPhone 3G kommer (förutom Steves egna ord).

Och om detta är sant, så är väl inte Apple så glada att Telenor babblar om detta ett antal månader innan den släpps. Chansen att dom då släpper Telenor är ganska stor.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-19 10:19

Marknaden for iPhone kan ju vara for liten for att den affarsmodellen ska fungera for operatorerna. Dessutom har val alla som vill ha en redan importerat

Ursprungligen av eriken:

Dessutom har val alla som vill ha en redan importerat

Det känns verkligen så, ser så mycket iPhones på stan nu, bara imorse på tunnelbanan såg jag en

Ursprungligen av eriken:

Dessutom har val alla som vill ha en redan importerat

Nej, det tror jag verkligen inte. Jag vet ett helt gäng folk som inte vill ha hackade telefoner men som vill ha iPhones med en svensk operatör.

Bevaka tråden