Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Film i Keynote 4.0.1

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-11-14 22:23

Jag har en Keynote-presentation med bland annat en 7 minuters film i formatet .mov. Det hela har fungerat bra i Tiger och med tidigare versioner av Keynote. Nu har jag installerat Leopard och iWork '08 med Keynote 4.0.1. Det som tidigare fungerat så bra krånglar. När jag försöker klicka fram filmen kör inte Keynote fram den, utan den föregående sidan ligger kvar, men filmljudet hörs. Jag har provat på en iMac G5 och på en MacBook med samma nedslående resultat. Någon som kan ge mig ett gott råd?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-11-15 09:57

Nu har jag installerat om iWork '08 och kollat både med och utan uppdateringen 4.01, men filmer vill programmet inte visa. Någon som känner till problemet?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-11-15 10:29

Är det bara jag som har det här problemet? Nu har jag i alla fall återgått till Keynote 3, och då fungerar filmspelningen bra. Bugg i Keynote 4?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-11-15 12:07

Jag tycks föra en diskussion med mig själv här, men jag tror att jag hittat lösningen i en Apple-diskussion. Många inlägg där, så jag är inte ensam om problemet.

Det tycks vara en kollission med Perian. Om man öppnar Perian kan man välja att avinstallera den. Det här löste problemet för mig.

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1221036&tstart=0&start=15

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-15 14:27

Tror du att det är ett problem för .mov-format snarare än ett generellt problem? Jag har faktiskt visat filmsnuttar i .avi-format med den nya Keynote utan större problem.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-11-15 17:31
Ursprungligen av hkim:

Tror du att det är ett problem för .mov-format snarare än ett generellt problem? Jag har faktiskt visat filmsnuttar i .avi-format med den nya Keynote utan större problem.

Välkommen hkim. Det kändes lite ensamt ett tag. Kul att du lyckades. Har du Perian installerat? I diskussionen på Apple-discussion, som jag länkar till här ovan, finns det dom som prövat med olika format, även avi, utan att lyckas. De flesta har löst problemet med att stänga av Perian. Diskussionen förs hos Perian också:
http://trac.perian.org/ticket/263

Fast här är ett annat tips från Apple-diskussionen:
The solution is simple: in Keynote 08 go to "Preferences", select the "Presentation" tab and turn ON the option "Allow Expose, Dashboard and others to use the screen"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-15 17:48

Jag har den senaste Perian installerad. Och ja, jag har "Allow Expose, Dashboard and others to use the screen" på. Inga problem alls att köra avi-filer.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-11-15 18:00
Ursprungligen av hkim:

Jag har den senaste Perian installerad. Och ja, jag har "Allow Expose, Dashboard and others to use the screen" på. Inga problem alls att köra avi-filer.

Enklast tycks vara att göra som du har gjort, dvs slå på "Allow Expose, Dashboard and others to use the screen". Den inställningen tycks vara avstängd som default.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-15 18:04

Jag har faktiskt aldrig ens tittat på de inställningarna men med det funktionsalternativet avstängt så stoppas hela presentationen när man kommer fram till en filmsnutt.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-11-15 18:31

Ja, nu har jag provat med att installera Perian igen och gå in i Keynotes inställningar och klicka för "Allow Exposé, Dashboard…" och då funkar det perfekt. Man kan tydligen lösa problemet på det sättet eller också avinstallera Perian. Men då är det väl bättre att göra den där manövern i Keyboards preferences. Känns enklare, även om det finns en varning där "Caution: can reduce animation performance on some hardware". Tack för dina synpunkter.

1
Bevaka tråden