Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur synas med nyckelord i sökmotorerna?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-11-08 16:08

Tips önskas. -Utom de dåliga!

Jag har lite dålig koll på knep och tillvägagångssätt att få bra metataggar för att få så mycket sökträffar som möjligt.
Detta med anledning av att en kund i ett exportföretag för trävaror frågar.

Jag läste också i en annan rätt gammal tråd att det i stort sett inte är någon vits med att använda nyckelord längre?

Måste kunden alltså köpa upp sig i ranking?

  • Oregistrerad
  • 2007-11-15 18:27

en kunskap som är nog eftertraktad och som få delar med sig gratis. Mitt tips är att läsa böcker i ämnet om du verkligen vill lära dig. Annars är det mycket mer konstnadseffektivt att överlåta det till någon som verkligen kan!

Metataggar är överskattat när det gäller träffar på sökmotorer, eller åtminstone Google. De fyller visserligen en funktion, men för bra ranking är det viktigare med välformulerade och relevanta texter som innehåller orden du tänkt lägga i taggarna. Rubrikerna är också betydelsefull.

Goggle har själva en hel del tips på hur du optimerar din sajt. Du bör registrera dig för Google Webmaster tools och se till att lägga in en sitemap som Google kan indexera. Du kan säkert hitta en hel del bra sajter om du söker lite på "SEO".

Att försöka köpa sig ranking är inget jag skulle rekommendera, såvida du inte tänker på att hyra in någon som kan jobba med själva siten och dess innehåll. Annars finns ju Adwords, som kanske kan vara ett alternativ om din kund är beredd att lägga en slant.

Ursprungligen av ohennig:

för bra ranking är det viktigare med välformulerade och relevanta texter som innehåller orden du tänkt lägga i taggarna. Rubrikerna är också betydelsefull.

Det där kan jag hålla med om helhjärtat. Vi har mycket bra erfarenhet av att skriva bra material på en sajt, som uppdateras regelbundet. Det finns mer som behövs göras, men detta ovan är del av en lyckad lösning.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-11-16 00:52

Tack tack, jag har nu fått lite olika besked från flera, men trots allt så verkar det som en lagom dos av blandning funkar att köra med då?
-Välskriven text? Självklart!

Tack för tipset om Google webmaster tools också.

Tjopp!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-08 10:10

Men om man lägger in all text som png bilder så hittar väl inte robotarna orden eller..?
Man måste väl skriva in direkt i iweb exvis? Jag tänkte att om man lägger in massa sökord i vit osynlig text (om bakgrunden är vid vill säga) så kankse det funkar? Vad tror ni som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 12:21

Vit text på vit botten? Akta dig för det - risken är stor att sökmotorn upptäcker det (inte så svårt i koden) och att hela sajten bannas (tas bort från deras listor) för kortare eller längre tid.

Rent generellt tror jag man kan äga att ingen utomstående vet exakt vilka parametrar Googles kör med - däremot så kommer välkodade, välskrivna, uppdaterade, tillgängliga (både upptid och att t ex en röstupplösare kan fånga allt) sidor hamnar högt och får många länkar till sig och med det hamnar högre.

Välskrivna innebär inte enbart att de har korrekt språkbruk utan att t ex viktiga ord finns i rubriker, innehållsord kommer högt upp på sidan

Jo, sedan har vi problemet med flash som inte Googles m fl kan "tyda"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 12:52

Kom på ett par saker till

Webbplatsöversikt - chans att få med nyckelord och beskrivningar en gång till. Lägg ner tid på den. Detta kan man ha även om man lägger in en speciell robot sitemap

Filnamn - struktur för ge sökordsvänliga adresser
Istället för t ex undermapp"01" och filen "10a.html" som ger www.domän.se /1/10a.html så kan man användra riktiga ord tex mapp "kontakta" och filen "svenska-supporten.html" ger www.domän.se /kontakta/svenska-supporten.html

Din fråga om text som png-bilder. Ibland måste man kanske ta till det för att få en speciellt rubrik exakt som man vill men generellt gäller att text är text och ska vara skriven och med det finnas i koden. Bilder är bilder och ska bara användas till det och sökmotorerna ser bara vad som står i koden t ex namn, alt namn etc men inte texten på bilden.

Glömde, vill du veta mer så finns det en hel avdelning på 99.se/webb som handlar om sökmotorer http://www.99.se/s-kmotorer/

1
Bevaka tråden