Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aldrig suttit vid en mac förut, redan några problem.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick min första macbook idag, billigaste modellen, jag har aldrig suttit vid en mac förut i mitt liv, ska använda den åt studier m.m.

Första gången när jag startade den så uppdaterade jag den, var inte så svårt att hitta till det, efter det så startade jag om den, laddade ner firefox och startade det, men sen när jag skulle pröva cowerflow så hänger sig datan, det kommer sträck osv över hela skärmen, så då blev man lite orolig, någon som vet varför den gör det?

Sen undrar jag hur man slipper en hårddisk för firefox på skrivbordet? vill inte ha den där och hur avinstallerar man ett program?

och finns det något program för att kolla hur varm datorn är? helst gratis då dvs.

Länka gärna andra nyttiga program också, vore väldigt tacksamt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-15 16:52

Varför datorn hänger sig kan jag inte svara på tyvärr.

Men den där hårddisken på skrivbordet... det är en mountad .dmg fil. Du har dubbelklickat på firefox.dmg t.ex. så får du upp den. Dubbelklickar du sen på den så får du upp ett fönster till. Där i ligger Firefox, du kan nu starta firefox därifrån eller dra ikonen firefox till programmappen på din dator. Och därmed installera firefox på din dator. Sen kan du bara mounta av den i vänsterfältet i finder och ta bort .dmg filen.

För att övervaka temperaturen kan du välja mellan antingen en widget eller ett program att placera i menyraden. Företaget iSlayer har båda alternativen: http://islayer.com/

Och för att avinstallera ett program drar du bara programikonen från Application-mappen till papperskorgen.

När det gäller strecken och hängningen vid användning av CoverFlow, låter det faktiskt som något med grafiken som inte står rätt till. Om den verkligen blir jättevarm (kolla med iStat t ex) så kan det göra att du får de felen, eller är det helt enkelt något galet med grafikkretsarna och då kan det krävas ett logikkortsbyte.

Sen bara för att det ser så illa ut... Dator och data är två helt olika saker. Din MacBook är en dator.

tack för alla svar islayer var grymt, funkade jätte bra och bekvämt.

Den har bara hängt sig en gång, verkar vara bra nu iaf..

Någon som vet varför min text i Firefox är väldigt suddig? man får som lite ont i ögonen =(
Hoppas nån vet vad man kan göra åt det..

1
Bevaka tråden