Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slutomröstning Microsofts bannertävling!

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Slutfinal i Microsoft Office bannertävlingen!
Den 7:e September startade höstens stora kreativa utmaning här på 99.se. Microsoft utmanade medlemmarna att skapa snygga, smarta och kreativa banners för kommande Microsoft Office 2008 för Mac.

Reglerna var relativt enkla: skapa en annonsbanner i rätt storlek som innehåller ett antal förutbestämda element. Priset är totalt sex stycken iPhone 8GB.

Resultatet är otroligt - fler än 500 bidrag har kommit in under hösten och hundratusentals röster har registrerats. Uppfinningsrikedomen för att få röster har också imponerat!

Schema för finalveckorna
Idag torsdag 15/11 klockan 12.00 var sista tidpunkten för att lämna in nya bidrag. Från och med nu kommer arbetet med att ta fram vinnarna börja:

Medlemmarnas val (2 vinnare får varsin iPhone 8GB)
Dom 25 bidrag som fått högst snittbetyg* under höstens omröstning finns nu samlade i denna diskussionstråd och omröstning. Endast registrerade medlemmar har möjlighet att rösta i denna slutomgång. Varje medlem röstar på ett bidrag. Dom två bidrag som har flest röster den 30:e November klockan 12.00 har vunnit varsin iPhone 8GB.

Microsofts val (2 vinnare får varsin iPhone 8GB)
Den 3:e December klockan 12.00 kommer Office 2008 teamet från Microsoft tillkännage sina två vinnare här på 99.se. Vinnarna är fritt valda bland dom 500+ bidrag som lämnats.

99.se juryns val (2 vinnare får varsin iPhone 8GB)
Den 4:e December klockan 12.00 kommer 99.se juryn bestående av admins och moderatorer tillkännage sina två vinnare här på 99.se. Vinnarna är fritt valda bland dom 500+ bidrag som lämnats.

Enormt stort tack till alla som lämnat bidrag och röstat. Nu ska vi tillsammans rösta fram vinnaren!!

Titta på bidragen du kan rösta på här...
... och rösta sedan på ditt favoritbidrag i denna diskussion.

* Under hösten har flera olika typer av "röstpåverkande aktiviteter" förekommit som i princip inneburit att en banner fått betyget 5 och resten fått 1:or. Rösterna har kommit in i väldigt tät följd (troligen genom en s k bot) från enskilda avsändare. För att ta fram de slutgiltiga snittbetygen och den 25-i-topp lista som nu presenteras har rösterna statistiskt behandlats så att resultatet blir mer rättvisande.

Jag tycker det finns många bra bidrag - märks att det finns kreativa genier här på sajten. Själv kan jag knappt dra ett rakt streck

Ursprungligen av toox500:

Kan tycka att det var lite konstig regel att man tog emot bidragen fram till stängningen och sedan väljer de 25 som har flest röster. Det normala är och borde vara att man stänger och sedan kör i två veckor för att alla ska få samma chans. Det är ju fel att ta emot bidragen trotts att man vet att de inte ha någon chans att vinna? Någon bra förklaring till detta? Hur hade ni tänkt?

Håller med. Och den synpunkten har framförts i den andra tråden som handlar om tävlingen. Men inga svar har vi fått.

Jahaja... där blev det fel. Råkade rösta bort min röst då jag var för snabb på avtryckaren och inte insåg upplägget...

Ursprungligen av Marcus K:

Det är medelbetyget som räknas, inte totalbetyget. Lade du in ett bidrag fem minuter innan tiden tog slut och sedan fick en femma kan du mycket väl ha kommit vidare.

Det krävs väl ett visst antal röster också? Det räcker väl inte med EN femma? I så fall var det ju bara att lämna i ett bidrag idag kl 11.59.55, och sedan gå in och ge det en femma.

Men dessutom skulle väl bidragen granskas innan de läggs ut för röstning, vilket ju också gör att bidrag inlämnade idag mer eller mindre är diskvalificerade.

Ursprungligen av Marcus K:

Det är medelbetyget som räknas, inte totalbetyget. Lade du in ett bidrag fem minuter innan tiden tog slut och sedan fick en femma kan du mycket väl ha kommit vidare.

Jag har lagt mitt bidrag 11.30 och den har aldrig dykt upp under senaste bidrag. Varför?

Den syns inte heller bland samtliga bidrag ...

Senast redigerat 2007-11-15 13:19
Ursprungligen av toox500:

Jag har lagt mitt bidrag 11.30 och den har aldrig dykt upp under senaste bidrag. Varför?

Den syns inte heller bland samtliga bidrag ...

Vet inte riktigt vilket bidrag som är ditt, men alla bidrag fram som har skickats in och godkänts ska dyka upp på senaste bidrag-sidan. Kan vara en viss fördröjning av vad som kommer upp där, sidan uppdateras med jämna intervaller.

Och ja, det är medelbetyget, men minst 20 röster som utgjorde underlaget för top 25 som gått vidare.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Vet inte riktigt vilket bidrag som är ditt, men alla bidrag fram som har skickats in och godkänts ska dyka upp på senaste bidrag-sidan. Kan vara en viss fördröjning av vad som kommer upp där, sidan uppdateras med jämna intervaller.

Och ja, det är medelbetyget, men minst 20 röster som utgjorde underlaget för top 25 som gått vidare.

/M

Nu syns det bidraget, men då är det för sent för andra att sätta poängen ... eftersom klockan är efter 13.00

Vill förtydliga att det alltså finns tre olika möjligheter att kamma hem tävlingen!

- Medlemmarnas röst (denna omröstning av topp 25 bidragen)
- Microsoft juryn som tittar på alla 500+ bidrag
- 99mac juryn som tittar på alla 500+ bidrag

...ett bidrag som kom in 11.59 har alltså möjlighet att kamma hem ett pris i två av tre tävlingar.

Jag håller med, Ifrågasättande upplägg!:mad:

Ursprungligen av Martin Belak:

Kan vara en viss fördröjning av vad som kommer upp där, sidan uppdateras med jämna intervaller.

Klen tröst att få det beskedet i ett inlägg skrivet kl 13.25, när inlämningen gjordes 11.30, och röstningen stängde 12.00.

Kan ni inte erkänna att det var lite klantigt att ta emot bidrag ända fram tills röstningen avslutades? De bidrag som lämnats in idag (och de senaste dagarna också, skulle jag vilja påstå), hade ju ingen chans att nå upp till topp-25.

Visst, det är kanske lite "dagens i-lands-problem" över den här typen av klagomål, men jag tycker verkligen att det var orättvisa regler.

Kan nämna att jag inte har lämnat in något bidrag, varken idag eller tidigare.

Ursprungligen av Björnström:

...ett bidrag som kom in 11.59 har alltså möjlighet att kamma hem ett pris i två av tre tävlingar.

Jo, visst är det så. Men att bygga upp reglerna på ett sätt som gör att sent inlämnade bidrag nästan automatiskt är uteslutna från den ena tävlingen är väl ändå lite konstigt. Eller?

Senast redigerat 2007-11-15 15:24
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Kan ni inte erkänna att det var lite klantigt att ta emot bidrag ända fram tills röstningen avslutades? De bidrag som lämnats in idag (och de senaste dagarna också, skulle jag vilja påstå), hade ju ingen chans att nå upp till topp-25.

Visst, det är kanske lite "dagens i-lands-problem" över den här typen av klagomål, men jag tycker verkligen att det var orättvisa regler.

Jag håller med om att det var olyckligt om någon känner sig "portad" för att dom lämnade in bidraget i sista sekunden. Även om det fanns en teoretisk chans att hinna få 20 röster (bland 500 bidrag) som dessutom hade så högt snitt så man hamnade på topp 25 så var den nog inte jättestor i praktiken. Hursomhelst tråkigt!

Anledningen till att slutomröstningen sker på 99.se är för att hinda tidigare mass-fusk-röstningar anonymt.

Kommer de bidrag som vinner tävling 1 (medlemsomröstningen) att tas bort som kandidater från tävling 2 (Microsofts val) och tävling 3 (99.se:s val)?
Och kommer sedan de bidrag som vinner tävling 2 att tas bort som kandidater från tävling 3?

Eller finns det en teoretisk chans att samma bidrag vinner i alla tre tävlingarna?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Kommer de bidrag som vinner tävling 1 (medlemsomröstningen) att tas bort som kandidater från tävling 2 (Microsofts val) och tävling 3 (99.se:s val)?
Och kommer sedan de bidrag som vinner tävling 2 att tas bort som kandidater från tävling 3?

Eller finns det en teoretisk chans att samma bidrag vinner i alla tre tävlingarna?

Ja, ett bidrag vinner max en iPhone. Sex olika banners kommer att vinna.

/M

Det var väl minst 20 röstande som gällde också...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-15 19:20

Riktigt snygga banners. Grattis till er som kommit till final! Jag tycker att det är lite synd att bara ett bidrag kan få min röst när jag hade två favoriter... till slut fick rösten hamna på den av dessa två, som kändes mest unik.

Är det bara jag som inte kan se några bilder?

Ursprungligen av henkebarn:

Är det bara jag som inte kan se några bilder?

Se till att du inte har någon adblocker på...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-15 21:25

Men vilken mac-användare använder eller vill använda Microsoftprodukter?

Ursprungligen av worta:

Men vilken mac-användare använder eller vill använda Microsoftprodukter?

Många.
Jag har inget emot Word alls faktiskt.

Ursprungligen av worta:

Men vilken mac-användare använder eller vill använda Microsoftprodukter?

Nu ska du inte vara sån, det finns många anledningar!

Tydligen så kommer Office 2008 med en gratis DOWNGRADE
till Office 2004 om man inte är nöjd. Det verkar ju fungera
för folk som köper PC med Vista som hellre vill ha XP...

He he...

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-11-15 22:01

Har en fråga angående abonnemanget:

Är det så att man köper abonnemanget i Itunes?

Ursprungligen av Gvrkan:

Har en fråga angående abonnemanget:
Är det så att man köper abonnemanget i Itunes?

Vilket abonnemang?
Och varför ställer du frågan här, i en tråd som handlar om Microsofts bannertävling?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-15 23:38

Testat Mellel?

Bidrag Nr2... varför har du lagt ut din grafik på deviantart?

Ursprungligen av stoffe1:

Bidrag Nr2... varför har du lagt ut din grafik på deviantart?

Well. Why not? Det är två element från bannern som ligger i min resource pack som dessutom är modifierade. Gillar att dela med mig. Grafiken har jag lagt under en CC licens.

Så vem som helst får använda den för vad som helst. Komersiellt eller icke komersiellt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-16 11:37

Jag retar mig otroligt på att det står "To do lista" i nr 2.

Men jag ser det som ett slarvfel som kan rättas, så jag lät inte det påverka min röst.

Ursprungligen av hugin:

Jag retar mig otroligt på att det står "To do lista" i nr 2.

Men jag ser det som ett slarvfel som kan rättas, så jag lät inte det påverka min röst.

Jo jag såg det själv.. Retar mig själv att jag skickade iväg den. Det var fel kopia, men jag råkade ta den ändå.

Men som sagt. Kan ändras lätt.

en fundering - iPhone är ju inte officiell i Sverige ännu. Hur ställer sig Apple till det faktum att ni har "hackade" iPhones som vinster (för de är väl upplåsta)?

oops - missade att ni hade skrivit om att telefonerna var låsta till AT&T...

Senast redigerat 2007-11-19 14:00
Ursprungligen av el gringo:

en fundering - iPhone är ju inte officiell i Sverige ännu. Hur ställer sig Apple till det faktum att ni har "hackade" iPhones som vinster (för de är väl upplåsta)?

"Sex vinnare vinner varsin Apple iPhone 8GB! Vinnaren kan välja mellan en amerikansk iPhone (låst till AT&T), alternativt en svensk dito. Den sistnämnda skickas till vinnaren först när iPhone lanseras i Sverige. (Vinsten inkluderar ej kostnader för ev abonnemang)."

http://www.annonsavdelningen.se/macoffice/

Bevaka tråden