Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cutenews

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-11-15 14:49

Hej, skulle vilja vet om det går att dela upp cutenews nyheternas katerorier i olika boxar? För jag får det nämligen inte att fungera!

tex.

<div id="box1">
<?PHP
$category = "1";
include("cutenews/show_news.php");
?>
</div>

<div id="box2">
<?PHP
$category = "2";
include("cutenews/show_news.php");
?>
</div>

Jodå, det kan du. I koden ovan saknas $template. Jag testar mot en egen installation nu och detta funkar:

<?php
$category = 16;
$template = "News";
include "zedit/show_news.php";

$category = 2;
$template = "Press";
include "zedit/show_news.php";
?>

Annars, sök på http://cutephp.com/forum/
Speciellt användbar är Hacks & Tricks / FAQ -avdelningen.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-11-15 16:53

Fick det också funger utan de du la till där!

Men sen är det en sak till jag undrar över, som jag inte lyckats få till när jag läst cutenews eget forum. Och det är att lägga in bilder med Thumbnail, har försökt ett tag nu men inte fått det fungera!

Tack!

Du behöver skapa en template för detta. Du skulle ju kunna använda ett lightbox script för själva visningen av bilder och låta cutenews rulla upp dina thumbnails. Om du låter t ex full-story stå för stora bilden och short story för lilla så kan en template se ut så här:

<a href="{full-story}" rel="lightbox"><image src="{short-story}"/></a>

Du behöver då som short story och full story ange respektive url:er till bilderna. Om lightbox-scriptet stödjer caption kan du ju använda title för det, tex:

<a href="{full-story}?caption={title}" rel="lightbox"><image src="{short-story}"/></a>

Det finns många sätt att göra sånt här på, jag vet att det också finns plugins till cutenews för mer bildfuktionalitet, omskalning mm. Sättet jag föreslåt ovan är för all del enkelt men inte helt 100% i "cutenews-stil". Nu blir det överkurs:

Du kanske jobbar med imagemagick eller GD för omskalning, i så fall behöver du ju bara använda en cell, t ex full-story, då skulle det t ex kunna se ut så här (med caption):

<a href="scale.php?file={full-story}&w=400&h=400&caption={title}" rel="lightbox"><image src="scale.php?file={full-story}&w=100&h=100"/></a>

Om du hänger med i vad querysträngarna här handlar om kan jag rekommendera metoden, om du inte klart och tydligt förstår detta rekommenderar jag att du skippar det:)

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-11-16 09:59

Jag har hittat ett sätt som heter Advanced Image Managment så man bara ladda upp och ersätter vissa filer i /inc - mappen så slipper man koda enmassa! När man då ska ladda upp bilder så så kan man välja clickable thumbnail, men när man väl ska klicka på den knappen så vill det inte fungera så funderade över om det är någon som har gjort detta tidigare och fått det fungera ?

Tack

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-11-16 10:00

Edit: Heter visst inte Advanced Image Managment utan Advanced Image Module..

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-11-19 10:27

Nu kommer jag med en nya fundering!

Det är så att på första sidan ska jag ha så att de fyra senaste nyhets inlägg syns, Och det skall visas på detta sätt:

Nyhet 1: Titel,Artikel & Datum
Nyhet 2: Titel
Nyhet 3: Titel
Nyhet 4: Titel

Alltså den senaste nyheten ska visa tex. MAX 40ord. av artikeln medans de andra tre endast visar titel'n på artikeln. När man då klickar på någon titel eller på en länk nedanför "Fler Nyheter". Så kommer man till en sida där alla nyheter som någonsin skrivits ligger. Hoppas ni förstår vad jag menar, har ett exempel på hur det ska
se ut : http://www.allelektro.se

1
Bevaka tråden