Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips: Lagringsroboten Drobo hos Macoteket

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-11-15 12:50

Världens första lagringsrobot säger tillverkaren. Ja, det kanske stämmer. Jag har i alla fall inte sett något liknande. Skitsmart produkt, verkligen. Du matar den med hårddiskar och den sköter resten. Mata den med upp till fyra hårddiskar och du ser den som en enda stor hårddisk på skrivbordet. Pajar en drive? Ingen panik. Sätt i en ny och all data finns kvar.

Denna produkt är nästan för bra för att vara sann. Se demofilmen på tillverkarens hemsida. Det enda jag frågar mig. Vad händer om själva Drobon går sönder?

Länkar:
Macoteket får snart in den i lager.
Tillverkarens demofilm.

Senast redigerat 2007-11-15 13:00

Imponerande!

Men vad händer om man har en 40 Gb disk i och en 100 Gb och fyller med 60 Gb. Sedan dör 100 Gb?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-11-15 14:17
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Imponerande!

Men vad händer om man har en 40 Gb disk i och en 100 Gb och fyller med 60 Gb. Sedan dör 100 Gb?

Meh! Det händer ju inte. :">

Nej precis på mitt företag har vi under sex år haft två stora krascher som båda inte skulle kunna hända.

Du kan ju inte fylla med mer än att vilken disk som helst kan krascha, det är ju liksom det som är poängen. Du kan när som helst plocka ut vilken disk som helst ur Drobon och den kan återskapa all data du hade på den.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Du kan ju inte fylla med mer än att vilken disk som helst kan krascha, det är ju liksom det som är poängen. Du kan när som helst plocka ut vilken disk som helst ur Drobon och den kan återskapa all data du hade på den.

Det vet jag väl jag skämtade även om (:p) inte har någon grafik här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-15 14:34

När den kommer som en NAS maskin, då blir det nog att handla.. men inte innna dess

Han plockar ju ut två av tre diskar utan att han blir av med data. Vilket betyder att för att sustemet ska klara det får du inte fylla på mer än vad som får plats på en disk. Right? Bra om man vill vara säker, men inte platsekonomiskt.

Jag skulle vilja veta lite mer än deras säljsnack om hur bra det är. Hur funkar det egentligen, hur många % av totala kapaciteten kan man använda? etc.

Låter ju intressant, men lite mer info skulle inte skada...

Hittade lite bättre info på deras hemsida sedan (ladda ned Spec. sheet).
Enligt den så blir man av mellan ca 36-46% av kapaciteten. Lite beroende på vilka drives man stoppar i.

Plus att enligt det finstilta så blir det bara en drive (som syns i datorn) om den skyddade mängden bara uppgår till 2Tb. Så om man stoppar i 4st 1Tb diskar så kommer man få två enheter på datorn.

Ser man på säljsnack låter alltid så bra. Snacka om waste of space. Som säljchefen själv använder i filmen.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-11-15 15:20

Beror kanske lite på hur man väljer att se på saken. Man kan ju köra timemachine för att skydda sina data. Bara köpa en extern HD som... er... vänta nu. Används till 100% av Timemachine. Inget extra lagringsutrymme alltså.

Så wasta lite space mot att alltid vara säker och samtidigt kunna lägga vad du vill på disken.

Kanske, eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-15 17:52

Det finns några saker att tillägga förutom att Drobo verkar väldigt läcker:
- RAID är ALDRIG samma sak som backup. Det finns inga garantier med RAID. Du måste ändå göra backup.
- Det är väldigt synd att Drobo bara har USB. Hade den haft FW hade jag köpt en direkt.

Jag mätte på en disk som jag har som har både USB och FW. FW var dubbelt så snabbt som USB enligt XBench!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-01 15:30

Nu finns drobo i butiker på stan
Jag såg den på Macoteket Kungsgatan, deras nya butik
Den ska också finnas på Macotekets andra butiker
Drottninggatan, Birger Jarlsgatan, Sundbyberg och Uppsala
På söder så ska DD ha den i det nya köpcentrat, gamla skatteskrapan

http://www.drobo.se

Som jag nämnt i en annan tråd kring Drobo, så är den bra på många sätt. Skaffade en innan jul. Tyvärr finns det en stor nackdel, åtminstone för min del. Den låter väldigt mycket! Inte alltid, men den känner av temperaturen i lådan och ställer fläkt hastigheten efter det. Vad jag förstått så är det med 10 minuters intervall.. Och den låter värre en än gammal quicksilver. För priset förväntar man sig en "premium produkt" vilket jag inte riktigt kan känna att det är.. Datat är dock säkert..

Värre än en Quicksilver? Då försvann all min lust inför denna produkt. Kanske kommer en Rev. B snart....

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-12-27 18:26

QS var väl aldrig en direkt bullrig dator? Mina 2 QS har varit väldigt tysta. MDD däremot i sin första version var ju rent vansinnigt bullrig, hoppas den inte låter så mycket för då hjälper ju inte ens ljudhuv! (Jag vet, jag hade min MDD i en sån och det bullrade för mycket ändå!)

Den finns som NAS nu

Ursprungligen av ndsunesson:

Den finns som NAS nu

Nu?

Om du menar DroboShare - tillbehöret som gör Drobo till en NAS - så har det funnits sedan i vintras.

Artikel om DroboShare från 14 januari

1
Bevaka tråden