Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk-fel. Lagringsmängd minskar (och ökar) oprovocerat

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
detta händer just nu min vän (ej 99macanvändare därför jag frågar för hans räkning):

Han hade igår drygt 1,5 gig ledigt på hårddisken och beslöt sig för att rensa lite. När dagen var slut hade han drygt 6 gig ledigt.

Idag när han slog på datorn var det 1.19 gig ledigt, och det tickede ständigt ner när han rörde vid fönster och liknande. Detta var snabbt nere på 50 mb och vi stängde av och körde en skivkontroll från Tiger-CD:n, inga problem visades. Vi kollade behörigheter också och reprarerade dessa.

När vi sen startade om hände ungefär samma sak men nu var det bara 300 mb kvar på hårddisken och det tickade ständigt ner.

Företagets datasupport sa på telefon att det kunde ha med virtuellt minne att göra men var inte säker. Är det någon som har en aning om vad detta kan vara? Väldigt tacksam för hjälp å hela företagets vägnar

/Gustaf

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-15 13:38

Det kan ju även vara en fil som växer så det knakar, exempelvis en loggfil.

Hur hittar jag isåfall den? Det märkliga är ju att det inte bara växer utan lediga utrymmet åker upp och ner (om än aldrig i närheten av de 6 lediga gigabyten igår) men aldrig över 1,5 gig ledigt.

I Leopard är det väl lätt och söka efter osynliga filer men hur gör man i Tiger? En logg-fil kanske inte är osynlig dock?

Ska testa direkt tack!

Disk Inventory X (www.derlien.com) är ett annat alternativ. Lite svulstigt men effektivt grafiskt gränssnitt.

Whatsize hittade en osynlig mapp som heter "private" som var på 6 gig,
jag har då också samma mapp men den är bara på 2,5. Det är då en enorm loggfil i denna mapp som tar upp plats. Kanske felet ligger där...

Kollar upp Disk Inventory också, tack tack!

Vi misstänker att detta kanske kan ha att göra med en fjärrbackup (gone wild) vi har beställt som just ska ha satt igång...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-15 18:30

Jag tror att swapfilen ligger i private (om det är /private du menar). Det finns även loggfiler i /private/var/log/

1
Bevaka tråden