Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Philips lagrar 5 långfilmer...

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-10-22 15:58

...på optisk miniskiva
Fem två timmar långa spelfilmer, 25 000 digitala bilder eller 48 timmar musik i MP3-format är vad man ska kunna lagra på en ny typ av miniskiva som tagits fram av Philips.

Med hjälp av blå laserteknik och att data lagras på båda sidorna av skivan som bara är 3 centimeter i diameter, räknar Philips med att inom två år kunna lansera den nya skivan som än så länge kallas SFFO, Small Form Factor Optical, med en lagringskapacitet på 4 gigabyte.

Det ska gå att både skriva till och radera data från miniskivan, och en enhet som Philips tagit fram och visat upp på en konferens i Japan har måtten 0,5 x 5,6 x 3,4 centimeter. Den nya optiska miniskivan anses vara synnerligen lämplig för användning i små portabla apparater, och man har även integrerat teknik som gör att uppspelningen inte störs av skakningar och rörelser.

En talesman för Philips uppger att tillverkningskostnaden för skivorna blir mycket låg och att en enhet som kan läsa från och skriva till skivorna kommer att kosta runt 70 pund, ungefär 1 000 kronor, vid introduktionen om två år, ett pris som han förväntar sig ska falla med tiden.

Original artikel från New Scientist, översatt av Uppsnappat

Inte illa, eller...?

Kanon! Tycker jag.

[ 23 Oktober 2002, 07:34: Meddelandet ändrat av: Cihan ]

  • Medlem
  • 2002-10-22 16:04

Möjligen bara det där med två år som bildar lite smolk i bägaren...

åh! ge mig nu!! låter helt fantastiskt

/david

Den lär ju slå ut allt vad minidisc heter.

Annars har ju Iomega lanserat 750MB-zip nu...

Har inte iPod redan gjort MiniDisc rätt oattraktivt ändå? För mig är valet rätt lätt i alla fall nu när jag har båda...

Computer Sweden skrev faktiskt om detta för över två veckor sedan:

Skiva stor som en femkrona lagrar en gigabyte

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-10-22 17:33
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Har inte iPod redan gjort MiniDisc rätt oattraktivt ändå? För mig är valet rätt lätt i alla fall nu när jag har båda...

Computer Sweden skrev faktiskt om detta för över två veckor sedan:

Skiva stor som en femkrona lagrar en gigabyte

Du ser, det har hänt mycket på två veckor. Nu tycks den ju rymma 4 GB Och vem vet om två år när vi kan lägga vantarna på den har kapaciteten att lagra kanske ökat till 10 GB

  • Medlem
  • 2002-10-22 18:43

Bara för att ge lite perspektiv,, (hade nyss med den här i en annan tråd)

Den här hårdisken från 60-talet med 14 st meterstora skivor rymmer 5Mb... Alltså drygt en promille av Philipsdisken... huga

  • Medlem
  • 2002-10-22 18:47

sorry 5MB skall det bara inte 5Mb.. skillnad på byte och bit

  • Oregistrerad
  • 2002-10-23 00:29

Cihan - mycket intressant & kul! Bra skrivet. Jag tog mig friheten att citera dig på grannforumet som jag sköter - 99musik - tycker nyheten var värd att spridas till fler än bara ´macgänget´.

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-10-23 07:44

PF, tack men jag har bara vidare befordrat en artikel från nyhetsbladet Uppsnappat . Kan inte ta åt mig äran... :rolleyes:

Men visst är det en rolig liten sak till ett suveränt pris.

Nått jag inte på något sätt kan förstå är hur dom räknar att rymma fem stycken två-timmarslångfilmer på en skiva som rymmer 4GB. Eller 1 GB som CS skrev.
Överhuvudtaget var jämförelserna tagna? 25 000 bilder á la 450Kb (ungefärlig standardstorlek på en jpeg nedsparad med high-kvalitéläge på en digitalkamera) blir inte 4GB. Nu står det iofs inte att det ska vara med high från en digitalkamera. Men det är det närmaste standard jag vet på en digital bild.

Jaja, morgonkänslig. Jag vet.

Varför kan de inte göra en variant med vanlig CD-storlek?

Då skulle de nog få in allt det de lovar...

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-10-23 10:02

Men Daniel, 5 DivX komprimerade filmer på ca: 700 MB vardera ryms väl gott och väl. Sen att många finsmakare kanske inte accepterar kvalitén på dessa hårt komprimerade filmer är en annan femma.

Det som jag är mer fundersam över är om apparaten verkligen kommer att bli så billig som artikeln säger. En tusenlapp är inte mycket...

Well, 10 långfilmer kan du få plats med. Bara komprimera det hårdaste du kan och sen zippa dom hehe..

Det är precis det jag menar Chritopher. Jag kan få ner 2000 långfilmer på 4 GB. Men det är ju inte relevant. Att göra sådana liknelser är ju HELT intetsägande.

Cihan: Läs ovanstående.

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-10-23 16:08
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Eriksson:
Det är precis det jag menar Chritopher. Jag kan få ner 2000 långfilmer på 4 GB. Men det är ju inte relevant. Att göra sådana liknelser är ju HELT intetsägande.

Cihan: Läs ovanstående.

Ja, jag förstår vad du menar. Tycker bara inte det är så mycket att orda om. För alla kan ju faktiskt räkna ut hur många vad det nu är som får plats på en begränsad lagringsenhet.

Vi kan verkligen inte ha särskilt mycket att göra som sitter och diskuterar sånt här...

Men.. en dubbellager DVD i samma storlek hade väl rymt lika mycket om inte mer? (dock ej DVD-R visserligen)

1
Bevaka tråden