Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibook startar inte, pmu problem?!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Min tjej har en ibook som är inköpt våren 2003. Denna ibook ifråga var en av ytterst få som hade problem med moderkortet, skärmen började flimra i konstiga färger och dog sedan helt.
Lämnade då in denna och dom sa att detta är ett känt produktionsfel så dom återgäldade saken och jag tror dom bytte moderkort.

Nu är den död igen.
Trodde detta hade med batteriet att göra, då det varit i princip helt slut det senaste året, så jag köpte nytt men det löste inte problemet.
Den startar igång och säger att klockan är inställt på ett årtal före 1971 eller nått sådant och säger att ibooken kan komma att bete sig besynnerligt :). Sedan dör den efter 5-10 minuter och går inte igång. Väntar jag en dag eller två så går den igång igen med samma procedur.

Jag pratade med en kille på apple servicen när jag skulle köpa batteriet och han sa att jag skulle testa att resetta pmu`n. Detta är oerhört olika från modell till modell, en del har knappar en del kortkomandon och jag är osäker på att jag gjort rätt.

Vad kan jag/hon göra åt detta?

Ursprungligen av Karl Johan:

Min tjej har en ibook som är inköpt våren 2003. Denna ibook ifråga var en av ytterst få som hade problem med moderkortet, skärmen började flimra i konstiga färger och dog sedan helt.

En av väldigt många skulle jag säga, det var ett jätteproblem för Apple (och för oss med iBook).

Ursprungligen av Karl Johan:

Jag pratade med en kille på apple servicen när jag skulle köpa batteriet och han sa att jag skulle testa att resetta pmu`n. Detta är oerhört olika från modell till modell, en del har knappar en del kortkomandon och jag är osäker på att jag gjort rätt.

Har du kollat på den här sidan: Återställa PMU (Power Management Unit) på PowerBook och iBook

Har kollat den men jag förstår inte. Det blir så rörigt med alla nummer, dubbel usb, firewire, tidigt 2004, så jag vet inte riktigt vilken det är jag har.

Ursprungligen av Karl Johan:

Har kollat den men jag förstår inte. Det blir så rörigt med alla nummer, dubbel usb, firewire, tidigt 2004, så jag vet inte riktigt vilken det är jag har.

Har du kollat på denna då, som fanns länka på sidan: iBook: How to Identify iBook Models

Det är ingen utav dom. Den är vit, skärmen på 14,1", 2 usb och en firewire. Hdn är på 30 tror jag (har den inte här så jag kan kolla) och processorn på 800Mhz.
Hon har testat alla möjliga varianter på pmu återställning inklusive återställning av powermanager och pram men utan framgång.
Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra?

Tjejens iBook (G3/600) som redan fått ett nytt moderkort pga av problemen, dog härom året och då utanför all garanti och sådant. Så det blev till att skaffa nytt, men vi kunde i alla fall rädda all data genom att plocka ur hårddisken och sätta den i ett chassi.

1
Bevaka tråden