Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska du kolla på webcasten? Tänk då på fäljande ...

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

• Det är nu ca 40 minuter kvar. Då bör man, om man inte redan fixat det, kasta sig i väg och inhandla godis, dricka, russin och annat man kan behöva.

• Om du sitter i ett LAN med andra användare - spring runt och dra ur deras ethernetkablar. Skyll på åskan ... som kommer nsart. Man vill ju ha så mycket bandbredd som möjligt.

• Sitter du hemma med den semesterlediga familjen? Stick till dem några hundringar och be dem dra till stranden.

• Förmodligen skiner solen ganska starkt där du sitter - mörklägg! Persienner, gardiner eller fönsterluckor funkar bra.

• Du vill väl höra vad Steve snackar om? Kör med hörlurar. Inte de som följer med iPoden utan ett par rejäla täckanbde som stänger ute de bråkande grannarna.

• Dra ur/stäng av alla telefoner. Men det har du väl redan gjort?

• Kolla så allt funkar på datorn. Framför allt uppkopplingen.

• Lägg upp lämpliga länkar som favoriter i din webbläsare.

http://stream.apple.akadns.net/ är en bra adress att surfa in på.

• Oopps - glömde nästan det viktigaste. Ta en rejäl runda på toaletten. Både det stora och det lilla. Kläm gärna på lite deo så att du luktar gott.

• Slutligen ... puffa upp kuddarna i ryggen, slappna av och njut.

41 min kvar ...

  • Oregistrerad
  • 2002-07-17 14:33

Glöm inte att testköra din uppkoppling och inställningar en sista gång.

Förra ggn jag skulle kolla så körde det sig helt. Efter senaste ominstallationan så hade jag glömt be QT att streama via port 80, så att min brandvägg stoppade sändningen och jag fick ett "Timeout". När problemet var löst var det över för längesen.

Testkolla på SF-keynoten: http://www.apple.com/quicktime/qtv/mwsf02/

Hahaha! Lol egentligen men mkt bra lista Ska precis ta en lagom svalkande dusch och har kokat rejält med kaffe. Persiennerna är självklart nere. Telefonen kommer att ignoreras. Nu gäller det bara att det inte blir ngt jäkla strul med nya qt6 som jag laddade ner igår. Skulle ju verkligen vara anti-climax.
Lycka till ni andra! (damn, jag hade ju kunnat åka till 99mac expot märker jag så här i efterhand...lite sent nu bara )

  • Oregistrerad
  • 2002-07-17 14:38

Hmm, undrar vilken codec de sänder i och om det krävs just Quicktime 6.

Har ingen lust att installera det just nu och förlora Quicktime-Pro-funktionerna...eftersom QT 5:s serienummer inte funkar.

Både QT5 och QT6 lär funka ...

Streamen är igång nu!

De sänder i både QT-stream och MPEG4 (kräver QT6)

/martin

Koppla upp er nu. Det har börjat.
MPEG4 och vanlig stream finns att välja på. MPEG4 rockar...fan va snyggt.

[ 17 Juli 2002, 14:51: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

MPEG4-strömmen ser strålande ut än så länge!! *håller tummarna*

Shit! Uppkopplingen bröts för mig. Men allt annat fungerar ju på datorn...
Dök det för er andra också eller???

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:
Shit! Uppkopplingen bröts för mig. Men allt annat fungerar ju på datorn...
Dök det för er andra också eller???

Dök här med, lika bra det, tycker inte det var speciellt innehållsrikt, tyvärr.

inte särskilt impad av mpeg4, så som alla drävlar om det så hade man ju väntat sig en riktig uppryckning. Krasst så tycker jag att det är klart sämre än vad jag hade väntat mig förra sommaren om jag då fått spekulera i vad som komma skulle.
Same-same in my opinion.
prickigt, ryckigt, zoner, brus.
ska man skryta me nå grymt så ska det ju va grymt å, inte nå sånt dära harras!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kitesurfsweden:
inte särskilt impad av mpeg4, så som alla drävlar om det så hade man ju väntat sig en riktig uppryckning. Krasst så tycker jag att det är klart sämre än vad jag hade väntat mig förra sommaren om jag då fått spekulera i vad som komma skulle.
Same-same in my opinion.
prickigt, ryckigt, zoner, brus.
ska man skryta me nå grymt så ska det ju va grymt å, inte nå sånt dära harras!

Sälj modemet!

Satt och växlade mellan mpeg4 och vanlig quicktime för att se vilken som funkade bäst. Jag frågar som kitesurf ovan, vad är det för ståhej med mpeg4 egentligen? inte direkt apcoolt. framför allt var ljudet av sämre kvalitet och totalt ur synk. bilden var allmänt kass men det är ju svårt att ge ngt bra utlåtande när det gälller ett sånt här krävanade och speciellt tilfälle. Kändes i vilket fall inte som "next generation". Hoppas det var en tillfällighet.

Sitter på ett vanligt ADSL modem via Bostream om ngn undrar. Betackar mig i förhand för eventuella ironiserande gliringar om modem.

Har ngn info om de rent tekniska fördelarna med mpeg 4? finns det några tester och jämförelser? hmm....

Starta här:

http://www.apple.com/mpeg4/

Glöm inte att slå på modemet!

hähä! med modem på och allt skall här kollas och testas...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Filip Wänström:
Satt och växlade mellan mpeg4 och vanlig quicktime för att se vilken som funkade bäst. Jag frågar som kitesurf ovan, vad är det för ståhej med mpeg4 egentligen? inte direkt apcoolt. framför allt var ljudet av sämre kvalitet och totalt ur synk. bilden var allmänt kass men det är ju svårt att ge ngt bra utlåtande när det gälller ett sånt här krävanade och speciellt tilfälle. Kändes i vilket fall inte som "next generation". Hoppas det var en tillfällighet.

Sitter på ett vanligt ADSL modem via Bostream om ngn undrar. Betackar mig i förhand för eventuella ironiserande gliringar om modem.

Har ngn info om de rent tekniska fördelarna med mpeg 4? finns det några tester och jämförelser? hmm....

Alltså.. Har du ens ställt in vilken hastighet du ska ha i Quicktime?
Jag fick perfekt kvalité. Inte ett hack, inte en störning. Inte en blödning av färger. Ingen osynk.
(Bostream ADSL)

Sen att Apple valde att ha rätt så låg kodning på streamen är en annan sak. Men den kickar ass när du kör live.

Fördelarna? MPEG4 kodar ruggigt snabbt. Realtid nästan på min G4/400. Vilket är bra när du kör live. Sen skickar den data på ett otroligt smart sätt. Kan hålla en föreläsning på 3 A4 sidor om fördelarna. B.l.a så kan den kompensera hastigheten den får. Alltså gå ner i kvalité om nätet är segt. Med andra codecs så måste du ha olika strömmar. MPEG4 klarar det utan att göra så.

När vi streamade så körde vi betydligt högre kvalité än Apple. Så här såg det ut:
rtsp://qtss.rfsl.se/mpeg4/bodstrom_export.mp4
(nu är ju strömmen stabilare givetvis, men bilden och ljudet såg nästan identiskt ut mot det där)

Såg på Sorenson streamen. Ojojoj, inte ens i närheten.. Den blödde, hackade, kom ur osynk o.s.v

Och en sak som jag finner lustigt med er. Om jag skulle ta en MPEG2 film med skitkvalité. Skulle ni tro då att MPEG2 var skit?

Det är som PC människor som har sett en sunkig film kodad med Sorenson 1 och sen dömmer ut Quicktime som skräp. Ni gör samma sak i princip.

Cheers

1
Bevaka tråden