Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ser din Leopard-docka ut?

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2007-11-14 13:42

Det har ju redan kommit en uppsjö av alternativ till utseendet på Leopards docka.
Hur ser din ut just nu? Nedan har du min.

/Bosse

[PB G4 - 867="867" MHz 1="1" GB Leopard]

Hur kan man få sådana där "lådor" med ikoner som du har på dina "stacks" till höger?

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2007-11-14 14:51
Ursprungligen av elsevero:

Hur kan man få sådana där "lådor" med ikoner som du har på dina "stacks" till höger?

Du laddar ner ikonerna här.

Sedan har jag för mig att det finns nån app som fixar det hela, men jag vet inte vilken det är.
Jag har gjort så här:
1. I den mapp som ska bli stack (Downloads t ex.) skapar du en ny mapp. Namnge den med tre mellanslag. Detta så att den kommer först när du sorterar efter namn.
2. Kopiera ikonen du vill använda. Klistra in den ikonen på den tomma mappen du just skapat.
3. Klart.

/Bosse

[PB G4 - 867="867" MHz 1="1" GB Leopard]

Ursprungligen av BosseBus:

1. I den mapp som ska bli stack (Downloads t ex.) skapar du en ny mapp. Namnge den med tre mellanslag. Detta så att den kommer först när du sorterar efter namn.
2. Kopiera ikonen du vill använda. Klistra in den ikonen på den tomma mappen du just skapat.
3. Klart.

[PB G4 - 867="867" MHz 1="1" GB Leopard]

Skall jag skapa en tom mapp som får bära ikonen i den mapp jag vill ha i docken?

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2007-11-14 23:17
Ursprungligen av wildcard:

Skall jag skapa en tom mapp som får bära ikonen i den mapp jag vill ha i docken?

Just det. Min Download-mapp ser ut som på bilden. En tom mapp med front-ikonen ligger överst (i alfabetisk ording, alltså).

/Bosse

[PB G4 - 867="867" MHz 1="1" GB Leopard]

Ursprungligen av BosseBus:

Just det. Min Download-mapp ser ut som på bilden. En tom mapp med front-ikonen ligger överst (i alfabetisk ording, alltså).

/Bosse

[PB G4 - 867="867" MHz 1="1" GB Leopard]

1000 tack det funkar fint!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-12-14 10:04
Ursprungligen av BosseBus:

Just det. Min Download-mapp ser ut som på bilden. En tom mapp med front-ikonen ligger överst (i alfabetisk ording, alltså).

/Bosse

[PB G4 - 867="867" MHz 1="1" GB Leopard]

Finns det inget sätt att dölja den ikonen?
Jag vill inte se den när jag öppnar min stack, ser lite dumt ut då

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2007-12-14 11:24
Ursprungligen av karlan:

Finns det inget sätt att dölja den ikonen?
Jag vill inte se den när jag öppnar min stack, ser lite dumt ut då

Nix.
Men det finns ett mer avancerat sätt att använda ikonen. Beskrivet i någon av de första posterna i denna tråd.
Annars kan du ju byta ikon på ditt alias för program-mappen...

/Bosse

Fast det blir ännu snajdigare om man gör som beskrivs här: http://t.ecksdee.org/post/19001860 Då kan du nämligen fortfarande sortera efter när de laddades ner.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2007-11-14 16:08
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Fast det blir ännu snajdigare om man gör som beskrivs här: http://t.ecksdee.org/post/19001860 Då kan du nämligen fortfarande sortera efter när de laddades ner.

Just! Det var detta jag menade med "app". Tack för länken!

Hittade precis PimpMyDock. Ska ladda ner och testa.

/Bosse

[PB G4 - 867="867" MHz 1="1" GB Leopard]

Tack för tipsen nu ser min docka bättre ut...

Det låter läckert/ser läckert ut på bifogade bilder kanske man skall säga.. Men jag vågar inte rota i docken och trots Bosses enkla beskrivning får jag inte till det här.. Någon som kan förklara hur jag skall göra?

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2007-11-14 22:49
Ursprungligen av wildcard:

Det låter läckert/ser läckert ut på bifogade bilder kanske man skall säga.. Men jag vågar inte rota i docken och trots Bosses enkla beskrivning får jag inte till det här.. Någon som kan förklara hur jag skall göra?

Om du har fått till det med ikonerna, men de inte syns i docken har du kanske missat att välja "Sortera efter namn" på stacken?

/Bosse

[PB G4 - 867="867" MHz 1="1" GB Leopard]

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2007-11-15 14:09

My pleasure!

/Bosse

[PB G4 - 867="867" MHz 1="1" GB Leopard]

Har runda kanter xD

Här är mitt bidrag till hur docken kan se ut.

Tog bort de fem filerna ur Dock.app som ger utseendet. (4 st. scurve-XX + frontline), och sen använder jag skrivbordsbakgrunder med vatten (sjöar och liknande). Blir snyggt.

Kör transparent docka.

Hur "grupperar" man sina ikoner på dockan??
Ser ju mycket trevligare ut än att ha dom i en enda "klump"

Dock Dividers.
Tror att jag använt dessa: http://www.artofadambetts.com/archives/000046.html
Använt de som heter blank

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-18 11:53

står det "blank" när du drar med musenpekaren över den som avskiljer? jag får det hela tiden plus att jag om jag trycker så får jag upp att den försöker starta en aplikation, har du samma fel eller är det jag som gör fel?

Ursprungligen av covent:

står det "blank" när du drar med musenpekaren över den som avskiljer? jag får det hela tiden plus att jag om jag trycker så får jag upp att den försöker starta en aplikation, har du samma fel eller är det jag som gör fel?

Alltså det är ju application så pratbubblan kommer upp.
Du kan dock döpa den till mellanslag så står det inte "Blank".
Då märks det knappt av att det är en app.

  • Medlem
  • 2007-11-18 15:52

Fiffigt att ikonerna man laddar ner har ett ändringsdatum på 2010, så man slipper hela terminal-grejen!

Yay!

Edit: synd att det bara är ett par år dit..

Ursprungligen av swek:

Fiffigt att ikonerna man laddar ner har ett ändringsdatum på 2010, så man slipper hela terminal-grejen!

Yay!

Edit: synd att det bara är ett par år dit..

Mjo, annars kan man enkelt göra några blanksteg , som namn på ikonen.
Eller en enkel nolla, borde funka också.

Dock Color

Här är min

Senast redigerat 2008-03-17 00:45

jag har lyckats ta bort min download stack är det någon som vet hur man får tillbaka den?

Du drar mappen "Hämtade filer", som finns i din hemmapp, in i docken.

så här ser min docka ut

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2007-11-25 12:45

Såhär upphetsande är min dock:

Så här ser en del av min dock ut....

Jag skulle göra min dock transparent men den fick 2D-look istället och nu kan jag inte återställa den.

Har povat skriva "defaults write com.apple.dock no glass -boolean NO" och därefter "killall Dock" utan resultat.

Behöver lite hjälp :">

Bevaka tråden