Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svartvit tv-out i leopard! bugg?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-14 22:49

Har en mac-mini (pre-intel) med leopard. Tänkte kolla lite film i kväll och upptäckte att min tv-out är svart/vit! Någon annan som drabbats eller vet hur jag kan åtgärda det?

Hur kopplar du det? Har det varit färg innan?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-14 23:00

Nej, jag har alltid kollat svart/vit Hårdvaran är den samma. Kör med en sådan där fånig adapter som man måste ha för att få tv-ut till minin. Det är dock glapp i den, så jag funderade på om det kunde vara det, men det vore ju ett rätt märkligt sammanträffande med tanke på omständigheterna.

Den där "fåniga adaptern" som du kopplar till TV:n har väl två utgångar, en komposit (den runda gula) och en S-video (den med flera pinnar/hål)?
Så frågan är vilken av dessa två du kopplat till TV:n och hur?

Nämligen så att inte alla TV-apparater klarar av S-video, och har du kopplat en S-videokabel till en vanlig scartingång (med adapter) som inte klarar just S-video så brukar det resultera i svartvit bild.

  • Medlem
  • 2007-11-15 08:48

Dumt men ändå värt att fråga. Du har väl kollat så dina bildskärms inställningar står på PAL och inte NTSC?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-15 14:17

Men det har ju funkat innan! Alltid, som sagt, hårdvaran är den samma: samma sladd, samma adapter, samma mac. Inga inställningar på tvn har ändrats.

Nej, men hur med inställningar i datorn? Som icep säger så skulle även en NTSC-signal till en endast-PAL-TV resultera i en svartvit bild.

Sen är det lite svårt för någon att veta om du just köpt datorn/sladden/etc och således har problem, eller om du tidigare fått det att funka och sedan har problem uppstått. Så gabriel.fjellanders fråga var inte så fel. Dock så var ditt svar inte så tydligt, en smiley som indikerar att du är ironisk (dryg?). Tills ditt andra svar som påpekar att det "alltid" funkat innan så var jag villig att tro att du aldrig lyckats få färg på TV:n via datorn.

Så lite mer information är inte helt fel om man ska lyckas hjälpa till.

Du säger tex "samma mac" vilket strikt sett inte stämmer då du säger att du har en "mac-mini (pre-intel) med leopard". Så du har alltså relativt nyligen installerat Leopard? Har detta problem uppstått efter det? Har du lyckats få ut färg med alls efter att du installerat Leopard?

Innan mer information framkommer röstar jag dock på att inställningarna har blivit annorlunda i och med Leo. Så gör som icep säger och kolla PAL/NTSC.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-15 15:40

Hmm, det var inte min avsikt att verka dryg! Sorry!

Okej, så det är så ni menar! Nej, det har jag inte kollat! Det gör jag i bildskärmsinställninarna när tv är ikopplad?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-15 17:03

Systeminställningar>Bildskärmar>Samla Fönster (om du inte har TVn igång)>Uppdateringsfrekvens>50 Hertz (PAL)

Om din TV klarar mer Hertz och det finns att välja så var god att testa men det måste vara (PAL) iallafall.

1
Bevaka tråden