Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa CAD programmet för mac?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nyligen konventerat över till mac. Än så länge är allt frid och fröjd. Jag har lyckats hitta många av de gamla programmen jag körde på PC. Saknar det inte alls. Men dessvärre blir jag ständigt påmind om PC på jobbet.

Jag är byggnadsingenjör och har arbetat mycket i autodesk autocad architecture som jag har förstått endast finns till PC. Nu är det så att jag skulle vilja att slippa släpa med mig en dator med hem för att sitta och jobba i PC miljö.

Men till problemet är att jag som konstruktör måste kunna rita olika byggnadsdetaljer. Jag har hittat archicad som jag tycker om att pilla med, men dessvärre verkar det mer ett program som är riktat till arkitekter. Vilket är det bästa CAD programmet för att rita detaljer och olika konstruktionslösningar på mac?

Enligt mig är det bästa att köra AutoCAD på Windows via Boot Camp.

  • Medlem
  • 2007-11-14 22:00

Archicad är för arkitekter men det kanske är nåt ändå?

det är jäkligt ont om bra cad-progg för mac, så det bästa/enklaste är nog bootcamp..

Ursprungligen av hordur:

Archicad är för arkitekter men det kanske är nåt ändå?

det är jäkligt ont om bra cad-progg för mac, så det bästa/enklaste är nog bootcamp..

Kan ÄNTLIGEN vi slippa höra att det inte finns CAD-program till Macen! Färre än på PC ja, men sök på Apples sökmotor så hittar man nästan 150 produkter.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-14 22:56

ArchiCAD är grymt - känner till några feta Macbaserade arkitektkontor som kör AC. Det är tydligen "nästan" helt transparent med AutoCAD - det är visst bara om man använder många "lager" det kan strula. "Slutna" kontor kan dock mycket väl köra ArchiCAD och Mac.
Dock - arkitektkontor som skyfflar ritningar fram och tillbaka mellan olika entrepenörer "måste" dock hålla sig till AutoCAD - som totalt dominerar världen (som Photoshop i sin nisch).
Min käresta (arkitekt) har tagit över min iMac CD 2.0 MHz 2 GB RAM och gör allt utom ritar i Leopard. När hon ritar är det Parallels och AutoCAD som gäller. (Leopard).

Senast redigerat 2007-11-17 10:44

ArchiCAD är, som sagt, mycket bra.

Utöver det använder många Vectorworks. Kolla här: http://www.nemetschek.net/

Som arkitekt kanske det kan vara svårt att använda ArchiCAD mot andra konsulter, men jag är tveksam till att det ställer till några större problem. Och hos ingenjörskontoren används AutoCAD mindre och mindre; de flesta större konsultföretag går över mer och mer till Tekla. Och de jag känner som använder Tekla nämner inga större problem gällande anpassningen till AutoCAD, så då borde ArchiCAD - AutoCAD funka också. Men det förutsätter givetvis att man har åtminstone en kopia av AutoCAD så man kan verifiera filerna innan de skickas iväg till någon annan. Men det låter det som att du har.

VectorWorks är särklassigt störst på CAD till Macen med över 400.000 användare. Är jämförbart med ArchiCAD med modern objektuppbyggnad av väggar, tak, dörrar och fönster osv, men är också bra som generellt CAD-program. Dessutom är det betydligt billigare än både AutoCAD och ArchiCAD. Svensk info finns på www.touchcad.com

Tidigare nær jag kørde tiger var det inga problem med att køra parallells, men nu på leopard verkar det strula rejælt. Kan inte installera windows XP från orginal skiva. Vet inte vad som strular. Så jag førsøkte mig på Bootcamp men det var samma sak dær. Det mærkliga ær att det fungerade fint nær jag kørde tiger. Min fråga ær om jag nu lyckas få parallels upp att køra, blir det inte før segt att køra ADT genom det?? Någon som har testat??

Att köra AutoCAD (och därmed också ADT) bör väl inte vara så besvärligt under Parallels? Åtminstone tidigare har AC haft väldigt "snälla" krav - ja jag har till och med hjälpligt kört AC r14 (samt i viss mån AC 2004) i Virtual PC/Win2000 på en PM G5 2x1,8 GHz.

AC räver ju ingen större kraft från grafikkortet vilket borde göra Parallels till en utmärkt kandidat. Kanske att man kan köra direkt under OSX med CrossOver (helt utan Windows)? Någon som testat?

Det kanske skulle varit den smaraste løsningen att kunna køra ADT direkt genom crossover utan att behøva installera XP. Har dock aldrig prøvat det vet heller inte riktigt hur crossover fungerar.

Någon som vet vart man kan hitta det svenska bibliotektet før alla material?

Fråga inte mig - jag kör ArchiCAD!

Kan du rita detaljer i archiCAD? Eller det ær inget du gør? Kan man æven lægga in olika material i en vægg t.ex?

Oj, här var det en gammal fråga som jag missat.

Men - för att komplettera tråden för framtida läsare - det är klart att man i Archicad kan rita detaljer (eller t.o.m. få ut dem automatiskt) samt bestämma hur väggarna skall vara uppbyggda. Det enda är ju som jag tror nämnts tidigare att ren 2D-ritning inte är ACs starka sida. Men vad skall man med det till när man gör allt i 3D!?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-11-03 18:44

Min farsa har en egen firma idag där han har en Windowsmaskin som han idag kör AutoCAD LT på (version okänd). Nu har han tröttnat på allt strul med Windowsmaskinen och funderar allvarligt på att skaffa Mac (halleluja!).

Hans (och mitt) största orosmoln är hur han ska göra med AutoCAD. Han jobbar som byggnadsingenjör, men gör mest mindre revideringar i ritningarna. Han ritar aldrig något från grunden, det är det andra som gör.

Frågan är vad det finns för alternativ på Macen.
Jag har sett att AutoCAD 2014 finns till salu för 4700 € (inte aktuellt) och AutoCAD LT 2013 finns på amerikanska Mac App Store, men inte i den svenska, pris $899, kanske aktuellt om det går att lösa köpet från amerikanska App Store på något vis.
Vad finns det mer för varianter att välja på?

Går det inte att ladda hem direkt från Autodesk?
http://www.autodesk.com/products/autodesk-aut...

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-11-04 08:51
Ursprungligen av johan_tanying:

Går det inte att ladda hem direkt från Autodesk?
http://www.autodesk.com/products/autodesk-aut...

Jo, "prova-på"-versionen. Men vad kostar den sen att köpa efter de 30 dagarna? 1200 € verkar det som. 1200 € är lite mer än $ 899.

Funderar lite på om de accepterar att man uppgraderar från Windows till Mac. De hade underlättat en del, men det verkar iofs vara 1200 € som gäller även då.

Finns det inget annat program som klarar samma uppgifter, men till en billigare peng. Det gör det ju till Windows.

Ursprungligen av AndyK:

Jag har sett att AutoCAD 2014 finns till salu för 4700 € (inte aktuellt) och AutoCAD LT 2013 finns på amerikanska Mac App Store, men inte i den svenska, pris $899, kanske aktuellt om det går att lösa köpet från amerikanska App Store på något vis.

Testa det här: http://www.99mac.se/artikel/4859-guide-skapa-ett-amerikanskt-itunes-konto

1
Bevaka tråden