Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

exscale.se - css3design

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-14 12:34

Hej,

Skulle vilja ha lite kritik pa denna design jag ritade for nagra manader sedan och kodade for nagra veckor sedan. Den anvander flera bakgrundsbilder sa fungerar tyvarr enbart i Safari atm.

Ni far aven garna ge kritik pa sajtens funktionalitet. Ajax-beteenden etc. "Nastan allt" ar "hijaxed" sa i de flesta fall blir det ingen sidomladdning nar du klickar pa en lank (om du har JS aktiverat). Detta galler framforallt i sub-content-delen.

Gillar du att ge kodkritik sa vill jag jattegarna hora vad du tycker om den ocksa. Tyvarr packas allt JS "on-the-fly" sa det blir lite svartolkat, men om ni vill kolla hur nagon specifik grej ar gjord sa fixar jag garna lankar till orginalfilerna.

Det har ar for ovrigt mitt forsta inlagg pa 99.se

Tack pa forhand

http://exscale.se/?style=green-twigs

Edit: exscale.se ar for ovrigt min personliga blogg om webbutveckling och lite annat smatt och gott.

Senast redigerat 2007-11-14 16:52

Hej!

Rent tekniskt är layout och implemetation av design imponerande! Rent estetiskt så är det kul att titta på en stund, men - som du säkert själv håller med om - så blir det lite mycket på en gång och det är lite oklart hur man förväntas använda sidan. Fast jag antar att poängen med sidan är att visa upp teknologierna och här främst css - appropå det, det är väl bara bakgrundsbilderna som kräver css3? Bara som en fråga, multipla divar med varsin transparent png skulle väl också kunna funka? Eller blir det för rörigt att få ihop det? Appropå css3, har du testat css3-kolumnerna (funkar det i någon browser)?

På sidan:
http://www.colliander.org/Svenska/Slakten/Slakten.html
rasar text-encodingen i min Safari (2). Testa att lyfta ur all text, klistra in det i en plain-text editor och kopiera in det igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-14 13:02

Hej och tack for kritiken!

Jo, jag haller med dig. Den ar lite mer som ett experiment och ar kanske "lite val" for att anvandas regelbundet. Borde kanske ocksa namnt att den inte ser sarskilt trevlig ut i upplosningar mindre an 1280x1000-nanting for det blir som lite "trangt".

Jo, det ar bara bakgrundsbilderna som ar CSS3 egentligen. Anledningen att jag inte nastar en massa divvar ar for att jag kor lite av en csszengarden pa min sajt och tillater inte att man andrar HTMLn for att bygga en design. Jag byggde den forst genom att lagga till en massa divvar med JS men det blev lite segt (fast det kan lika garna ha varit anvandandet av mkt transparenta PNGor som gjorde det segt) och nar Safari dessutom slapptes for Windows (och jag bytte dessutom till Mac nyligen) sa byggde jag den bara for Safari.

Jag har inte kikat sarskilt mkt pa multi-column modulen. Jag tror dock att firefox har (sa gatt det gar) fullt stod. Men anvands inte den framst for att dela up text i kolumner? Visste inte att den gick att anvanda for layout.
Annars tycker jag advanced layout modulen verkar mycket intressant. Med den kan man helt skippa layout-divar.

Forstar inte riktigt det om "slakten"-sdan... ?

Senast redigerat 2007-11-14 16:56

heh, oj, klistrade in ett svar i fel tråd.. Bäst jag flyttar det till rätt..

Jag följer utvecklingen av css med intresse. Som vanligt är ju frågan när man kan förvänta sig fullt stöd i de "viktiga" webbläsarna.. IE8 kanske, kommer väl 2018..

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-15 11:22

Hehe ok. Jo det ar ju det som ar trist. IE kommer val ta 5-10 ar till pa sig att ha fullt CSS2-stod och CSS3 kan man ju bara dromma om... pa min personliga sida struntar jag dock fullkomligt i IE. Jag orkar inte ens fixa buggar som jag _vet_ hur man fixar bara for att jag anser att det ar IEs problem, inte mitt, att den inte forstar valid kod. Tyvarr funkar ju inte riktigt det pa jobbet... Men jag fattar inte varfor de inte bara kan byta till Gecko, fast det kanske inte ar sa "bara".

Senast redigerat 2007-11-15 11:50

Jag har en solskenshistoria att bjuda på: En av mina kunder, ca 15 anställda, kör exchange, office och hela windowskillevippen. När jag levererade mitt admin till dem sade jag att utvecklingen av detsamma alltid ligger i framkant med Firefox, att admin i o f s alltid ska fungera i IE men att vissa saker helt enkelt inte fungerar i IE eller att funktioner kan låta vänta på sig till IE i förhållande till Firefox. Att de skulle kunna ha FF installerat och använda det för skötseln av hemsidan. Detta ledde till att två anställda började använda FF för hemsidan. När VD upptäckte att FF renderade typsnitt mm snyggare än IE togs ett principbeslut på att alla skulle använda FF och inte IE, vilket nu lett till att man väntar på Exchangestöd i Thunderbird och i förlängningen har planer på att helt sluta använda Microsoftlösningar.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-15 16:57

Fan vad najs. Det ar precis sant som behovs. Fler maste inse fordelarna med en modern webblasare. Gar du in pa min sajt med IE far du en liten banner hogst upp som ber dig prova en vettig browser, jag tycker alla borde ha nagot liknande.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-04 13:52

Nastan 300 visningar men bara ninjamac har svarat, ingen som har Safari eller?

1
Bevaka tråden