Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleScript: hur får man AS att starta ett program?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-11-14 10:49

Jag letar i ordböckerna men hittar inte hur man öppnar ett program. Alla mina egna försök är resultatlösa. (Jag gör antagligen saken svårare än den behöäver vara...)

Jag är i allka fall ute efter att skapa (eller googla fram, utan resultat hittills) ett skript som avslutar och sedan startar ett program en gång per dygn. Eftersom jag inte kan starta programmet med skriptet vet jag inte om jag lyckas med resten.

Det finns säkert redan slika skript att ta hem nånstans, men jag hittar inte.

  • Medlem
  • 2007-11-14 10:54

eh, sorry, jag är helt av banan. Jag stirrar på helt fel process...

tell application "whateverthenameis"

end tell

Brukar ju funka rätt fint Vill man ge appen focus kan du ju alltid lägga till "activate" mitt i...

Som Mattias säger, men det måste finnas minst ett kommando i det, enbart "tell" räcker normalt sett inte.

Kommando "launch" och "activate" är ungefär likvärdiga, men det första används för program som inte har synliga fönster etc, samt när man inte vill ha programmet i förgrunden.

Kommandot "quit" kan du ju kanske gissa vad det gör

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-14 13:42

Enklast är väl bara

tell application "iTunes" to launch

så startar programmet.

  • Medlem
  • 2007-11-15 11:34

Jag tittade på fel ikon i dockan, det var därför jag aldrig märkte att programmet gick igång... :">

  • Medlem
  • 2007-12-03 10:19

Om jag vill tvångsavsluta ett program då? Hittar inget om det någonstans. Jag gissar att man kan använda "kill", men jag får inte till det.

Kill application
If application refuses
{
Kill anyway}

Eller nåt...

Senast redigerat 2007-12-03 11:12

do shell script "killall iTunes"

Borde funka fint.

  • Medlem
  • 2007-12-07 21:45

Funkade fint! Tack!

1
Bevaka tråden