Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

eBay & Apples hemliga moderkortet

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Några har kanske snappat upp det moderkort (se bilden) som fanns på eBay men som tydligen Apple påstås ha stoppats från att auktioneras ut. En del hävdar att Apple på sina testkort använder olika färger. Rykten gör gällande att det ska finnas plats för 4 DDR-minnen, 4 PCI-platser och Firewire 2. OM jag nu hittat rätt så lyckades någon spara ned en bild av moderkortet och det vore intresant att höra med de geeks som finns på 99mac vad dom kan se i bilden:

Detta email skickades ut av ebay till de som hann lägga ett bud. Verkar som Apple Legal hörde av sig.

2020903080 - Apple G4 Quicksilver 2002 Server Logic Board

was ended early by eBay for a listing violation. A Verified Rights Owner, such as a copyright, trademark, or patent owner, notified eBay that the item or material contained in the listing infringes its intellectual property rights. eBay takes no position on the authenticity or authorized nature of such items, but we take appropriate action when requested by a Verified Rights Owner. Since the listing was ended early, you as a bidder are not required to complete the transaction. Sellers that feel their listings may have been ended in error have the opportunity to get in touch with the relevant person or company or contact eBay.

[ 03 Maj 2002, 21:40: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Det enda suspekta med moderkortet är den lilla porten till höger om Firewireportarna (till vänster om Ethernetporten).

Jag gissar på att det är 1394b port (aka Firewire 2).

Jag tycker det är rätt likt i alla fall.

[ 03 Maj 2002, 22:46: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]

Om inte jag har gått och blivit blind så är det precis vad det är. Törs sätta min högra fot på att det är Firewire 2.
Bör påpeka att min högerfot är ruskigt viktig för mig inom mitt idrottsutövande som forward i mitt fotbollslag

Mattias: Ojdå, då får vi allt ta det seriöst.

Någon skrev att Apples moderkort som är under utveckling kommer i olika färger, beroende på var i processen de befinner sig. Vem vet, detta kort kan ju vara ett år gammalt.

Men, han som sålde det skrev också att prestandan var jättebra med DDR-minne. Då undrar man ju vilken processor han körde med? Nuvarande G4-processorn stödjer ju inte DDR-minne.

Något som hade varit intressant att veta är vem som sålde moderkortet? Eftersom eBay listar "feedbacks" så hade man kunnat få en viss fingervisning om personen ifråga var seriös eller icke.

Skulle det vara möjligt att ha ett moderkort som har både processor från Motorola och AMD, det har ju påståtts att AMD och Apple talar med varandra - sant eller falskt vet jag naturligtvis inte. Den där gröna sloten vad är den till för ? Undrar vad vinsterna skulle vara om det handlade om en kombinerad mac och pc, fler potentiella köpare även om priset blev högt? Glöm inte att Conectix (VPC) var sura som bara f**n på Apple nyligen och beskylde dom för att ha undanhållit vissa API eller vad det nu heter.

Kanske Apple änndå är på gång att även tillverka egna PC...Richard Kerris, director of developer technologies hos Apple, ha sagt till MacCentral inför WWDC bl.a följande: "We´re going to be doing some things at the core level of the operating system that have never been done on any platform before"

- Olle

[ 04 Maj 2002, 00:17: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Skulle det vara möjligt att ha ett moderkort som har både processor från Motorola och AMD, det har ju påståtts att AMD och Apple talar med varandra - sant eller falskt vet jag naturligtvis inte. Den där gröna sloten vad är den till för ? Undrar vad vinsterna skulle vara om det handlade om en kombinerad mac och pc, fler potentiella köpare även om priset blev högt? Glöm inte att Conectix (VPC) var sura som bara f**n på Apple nyligen och beskylde dom för att ha undanhållit vissa API eller vad det nu heter.

Kanske Apple änndå är på gång att även tillverka egna PC...Richard Kerris, director of developer technologies hos Apple, ha sagt till MacCentral inför WWDC bl.a följande: "We´re going to be doing some things at the core level of the operating system that have never been done on any platform before"

- Olle

Olle.... på Appleinsider säger dom att gröna porten är AGP...

En "Mac & PC i ett"? Mycket möjligt....

En fågel i mitt öra viskade att man kommer att kunna köra alla windows program på en Apple burk inom kort framtid. Utan emulator. Därav kan kanske Connectix utfall vara av förklaring.

Det kan nog finnas en marknad för denna isåfall "Mac & PC i ett maskin". Finns ju hur många som helst som sitter och kör VPC redan idag och skulle säkert vilja undvika det.
Ser isåfall ut som att vi kommer att få den mest kompatibla datorn på marknaden.

Men jag som alla andra är av stora frågetecken till detta.

Den "gröna" porten är AGP.

Jag hoppas bara på en fet G5 eller en mycket snabbare G4. En "hybrid" dator tror jag inte på.

  • Medlem
  • 2002-05-04 09:05

Jag tror inte direkt på spekulationerna om en hybriddator... Men jag tycker att moderkortet ser skumt ut. Jag kanske bara är dum, men var är processsorsockeln? och nordbryggan, lär inte den behöva kylning?

Till höger om minnesplatserna, den där vita saken... ser inte ut att vara en standard plats dock.

[ 04 Maj 2002, 10:18: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Till höger om minnesplatserna, den där vita saken... ser inte ut att vara en standard plats dock.

Jo, det är där processorkortet ska sitta. På bilden är det borttaget.

  • Avstängd
  • 2002-05-04 11:51

Det "gröna" runt porten är en "AGP-Retention"-flärp som gör så att inte graffekortet hoppar ur agp´n vid t.ex. flytt av burken (har ju hänt, och man står o svär och undrar varför inte skärmen funkar )

Själv vill jag tro att det är "the missing" link mellan SD och DDR

En sak till, varför funkar inte nuvarande G4:orna med DDR? Det är väll inte direkt så att nån testat? Ja menar, Pentium 4 va inte tänkt o köra DDR eller SD-RAM från början utan den skulle köra på RDRAM och vips kom det chipsets som möjliggjorde detta...

[edit: glömde en sak]

[ 04 Maj 2002, 11:54: Meddelandet ändrat av: Gnuet ]

Enligt vad jag läst på AppleInsider så är processorplatsen på detta moderkort en LIF-plats, Apple kör vanligtvis med ZIF-platser.

LIF = Low Insertion Force
ZIF = Zero Insertion Force

Från AppleInsider:

ZIFs have a lever that takes all tension of the sockets. Probably because the CPUs themselves are not socketed, and they still need some external L2 cache, so the whole thing is on a daughter card. Why bother then with a socket.

hmm, det ryser i min kropp när ni nämner en hybrid dator med glada miner... det är min värsta mardröm... ska det vara mac så ska det .. inte något annat tjaffs.

Jag förstår inte heller riktigt vad Apple skulle vinna på att utveckla en hybrid dator... :rolleyes:

  • Avstängd
  • 2002-05-04 18:34

Definera "Mac"
Är det inte en dator som är snygg, tyst (ja inte alltid, hehe ) och med ett oöverträffat operativsystem?

Förr eller senare tror jag att Apple kommer söka sig utanför Gx-processorerna. De har ju många drag av "mainstream-PC" idag, SDRAM, PCI, AGP, IDE...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johannes Ekstrand:
Jag förstår inte heller riktigt vad Apple skulle vinna på att utveckla en hybrid dator... :rolleyes:

Kompatibliteten är nog det enda argumentet.
Själv tror jag att det skulle nog bara ta död på Mac OS vid tillverkning av "hybrid" dator.

Kan vi få tag på mer fakta kring detta kort?

Varför i hela friden skulle ett hybridkort ta död på ett så populärt OS? Ringer inte logiskt i mina öron.

Apple prövar en massa saker utan att för den delen förändra hela sina produktlinjer. Moderkortet på bilden kanske bara är till för att prova DDR-minnen (eller nåt), och inte ses som en prototyp till framtiden masstillverkade moderkort i nästa produktlinje.

Tänkte bara lägga till att jag en liten fågel viskade i mitt öra att det redan i juni (!) kommer nya stora macar med både G5 och DDR-minne. Tipset eller om man så vill en liten antydan, kommer från en bekants pappa som har en kompis som testar diverse prylar och har nära kontakt med Apple - själv vet jag inte vem personen är eller vilket land han bor, eller hur trovärdig han är - så ta det med en nypa salt. Trovärdighet större än 50% - tror jag.

1
Bevaka tråden