Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommando-N lägger ner

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om det är någon annan än jag som missat detta. Läs på
http://kommando-n.se/news/648-n-lagger-ner

Alltid intressant att läsa varför folk dissar 99mac som forum (syftar på kommenterna till nedläggningen av Kommando-N). Speciellt om det är befogad kritik, vilket det ibland är och ibland inte.

Ursprungligen av Adrian B:

Alltid intressant att läsa varför folk dissar 99mac som forum (syftar på kommenterna till nedläggningen av Kommando-N). Speciellt om det är befogad kritik, vilket det ibland är och ibland inte.

Och DU avgör om kritiken är befogad eller inte?

Ursprungligen av tiger leap:

Och DU avgör om kritiken är befogad eller inte?

Näe, jag skickar alla kommentarer till en oberoende konsult på Gotland som avgör det och sen lägger ut det på en hemsida.

one man show

kommando-N blev väldigt mycket a one man show. Kopplingen Apple - Mac och sen läsa CJEs gnäll om att iPhone saknar MMS och nyheter om Nokia kunde få vem som helst att tappa lusten, inte konstigt att dom lägger ned.

Ursprungligen av Snoopy:

kommando-N blev väldigt mycket a one man show. Kopplingen Apple - Mac och sen läsa CJEs gnäll om att iPhone saknar MMS och nyheter om Nokia kunde få vem som helst att tappa lusten, inte konstigt att dom lägger ned.

Det känns orättvist mot MN/#N:s mest personlige skribent. Därför min favorit.

Ursprungligen av cmlewan:

Det känns orättvist mot MN/#N:s mest personlige skribent. Därför min favorit.

smaken är som baken, att marknadsföra sig som Apple/Mac och sen är innehållet kommando Nokia kanske passar dig. Men för många av oss andra blev det patetiskt, väldigt förutsägbart och tröttsamt med inlägg likt en vinylskiva som har hakat upp sig och rapar upp "grymma stål" samt ändlösa lovsånger till Nokia, iPhone saknar MMS.

MN var ok. mot slutet var #N inte ens ett skämt det blev en katastrof!

Senast redigerat 2007-11-15 07:24
Ursprungligen av Adrian B:

Näe, jag skickar alla kommentarer till en oberoende konsult på Gotland som avgör det och sen lägger ut det på en hemsida.

Måste vara den här sajten då va?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2007-11-14 19:25
Ursprungligen av Adrian B:

Näe, jag skickar alla kommentarer till en oberoende konsult på Gotland som avgör det och sen lägger ut det på en hemsida.

Japp, det är ett j*kla jobb att svara på Adrians alla mail

Ursprungligen av Rasmus:

Japp, det är ett j*kla jobb att svara på Adrians alla mail

Humor

Jag kommer att sakna siten, även om aktiviteten var ganska låg under hösten. Har inte riktigt testat 99mac tidigare, men jag hoppas bli lika nöjd som jag var med MacNytt på den tiden

Ursprungligen av Gustav.E:

Jag kommer att sakna siten, även om aktiviteten var ganska låg under hösten. Har inte riktigt testat 99mac tidigare, men jag hoppas bli lika nöjd som jag var med MacNytt på den tiden

99mac och MacNytt var kolossalt olika, så om Kommando-N (som jag aldrig blev tillräckligt intresserad av för att haka på) var lik MacNytt så blir du knappast "lika" nöjd.

MacNytts forum var, trots låg aktivitet, ett forum där det var ovanligt god stämning. Alla kan inte alltid vara sams men det kändes som om det var ovanligt lite bråk (proportionellt sett). 99mac är väldigt stort, det är risk för torgskräck. Oönskade diskussioner stängs ofta, säkert just för att det är så stort att man inte har råd att ha en massa blajtrådar. Samtidigt är chansen för en livaktig diskussion om någonting tekniskt intressant störst här.

Det finns plats för flera, det finns olika behov. Tyvärr känns det som om det är ont om mysigt medelstora Mac-fora. MacNytt är borta, Kommando-N är borta, HMC går på knäna (överlevde nedläggningshotet för att tag sedan men behöver förnyas lite). Nog finns det plats för fler än MacWorld och 99mac?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Nog finns det plats för fler än MacWorld och 99mac?

Man kan tycka det. 99mac (eller MacWorld för den delen) kommer aldrig att bli det där mindre tajta forumet igen, så det borde definitivt finnas utrymme för ett sådant.

Ursprungligen av Adrian B:

Man kan tycka det. 99mac (eller MacWorld för den delen) kommer aldrig att bli det där mindre tajta forumet igen, så det borde definitivt finnas utrymme för ett sådant.

"Det mindre tajta" forumet var en bra formulering. Ja, ett sådant skulle jag vilja ha, ett forum med "högt i tak", lite lättsammare och gladare liksom. Men frågan är vad det betyder.

Det får inte betyda fritt från moderering. Det blir bråk ibland och då måste någon ingripa. Skulle jag dra igång ett "mindre tajt" forum så skulle det tillåta rätt mycket, men man måste fortfarande stoppa en del saker. Personangrepp, reklam (i synnerhet för rasism och extremism), olagliga inlägg... Hur man än gör så finns det alltid någon som lyckas bli sur ibland.

På HMC hade vi en typ (inga namn) som ansåg att det var hans rätt (som nån slags övermänniska?) att slänga ur sig ogenomtänkta skräpinlägg utan minsta uns hänsyn, men att alla som uttryckte sig det minsta negativt om honom eller krävde att han betedde sig som folk skulle ha hur mycket skit som helst. Alla rättigheter, inga skyldigheter, det var hans krav. Hur kommer man överens med en sådan? Man måste banna honom, helst innan hans gröna gift förgiftat hela forumet. Och det är sådana erfarenheter som gör att jag helst inte driver eller modererar forum över huvud taget. Ni som gör det förtjänar respekt, även när ni tar beslut som jag inte håller med om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-14 15:00

Jag tycker att det är synd att dom lägger ner.

Håller med om att det är intressant med dissandet men ofta känns det så onödigt. Som i detta fall tex. Vem blir gladare av att veta att en person inte tänker följa 99.se? Särskilt som kommentaren kom utan någon förklaring. Kritik är viktigt för att man skall utvecklas men den måste vara lite konstruktiv. Ok, det blev lite o.t.

Månfald är alltid bra. Jag har varit aktiv på både 99mac och MacNytt/Kommando-N.

Jag har aldrig sett sajterna som konkurrenter. MacNytt/Kommando-N har jag alltid sett som ett mer socialt forum, medan 99mac har varit det mer tekniska supportforumet. Speciellt sedan "livsstil" togs bort från 99mac.

Frågan är om jag verkligen kommer hänga så mycket mer på 99.se nu, det är mycket möjligt. Men framförallt MacNytts nedläggning har lämnat ett stort tomrum hos mig.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Mångfald är alltid bra. Jag har varit aktiv på både 99mac och MacNytt/Kommando-N.

Jag har aldrig sett sajterna som konkurrenter. MacNytt/Kommando-N har jag alltid sett som ett mer socialt forum, medan 99mac har varit det mer tekniska supportforumet. Speciellt sedan "livsstil" togs bort från 99mac.

Frågan är om jag verkligen kommer hänga så mycket mer på 99.se nu, det är mycket möjligt. Men framförallt MacNytts nedläggning har lämnat ett stort tomrum hos mig.

Håller med om att mångfald är bra och har svårt att förstå vissas skadeglädje över att MacNytt/Kommando-N väljer att kasta in handduken. Är det inte bra att det finns fler än en svensk Macsajt?

Lite synd… de var lite som macforumsveriges motsvarighet till Apple…

  • Oregistrerad
  • 2007-11-14 19:09

MacNytt var Sveriges sämsta sida med macnyheter och Kommando-N var ännu sämre, ingen större förlust.

Ursprungligen av Doktor G:

MacNytt var Sveriges sämsta sida med macnyheter och Kommando-N var ännu sämre, ingen större förlust.

Häpp? Sveriges bästa forum - ingen konkurrens, bra på nyheter ända tills för nåt år sedan. Nä, MacNytt har lämnat ett stort hål. Om 99Mac nu bara tar tag i saker och ting så kan det bli nästa hållplats för många MacNytt/Kommando-N:are.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-15 19:54
Ursprungligen av Vannelli:

...Om 99Mac nu bara tar tag i saker och ting så kan det bli nästa hållplats för många MacNytt/Kommando-N:are.

Vad menar du? Vad är det som är dåligt med 99mac som måste ändras på tycker du? Förstår väl att man inte kan ta ett sådant uttalande på allvar innan du skriver vad du tycker är dåligt och hur man kan förbättra det.

Rent generellt tycker jag att det är dags för alla som gnäller och klagar hela tiden att kavla upp ärmarna lite!

Ursprungligen av acke:

Vad menar du? Vad är det som är dåligt med 99mac som måste ändras på tycker du?

Vad jag inte hittar är nyheter sorterade på när nyheten kom. Ska man gå till 99.se/macnyheter ? Där är trådarna per default sorterade efter sista inlägget oavsett när nyheten kom, vilket gör det mycket svårt att följa nya nyheter (till skillnad från i MN/#N). Kan man som användare få rätt på det? Eller har jag missat något annat?

Ursprungligen av acke:

Vad menar du? Vad är det som är dåligt med 99mac som måste ändras på tycker du? Förstår väl att man inte kan ta ett sådant uttalande på allvar innan du skriver vad du tycker är dåligt och hur man kan förbättra det.

Rent generellt tycker jag att det är dags för alla som gnäller och klagar hela tiden att kavla upp ärmarna lite!

Ja ditt svar är ett exempel. Upplevde aldrig en tillrättavisning på det sätt jag får av dig nu. Känsla för ett forum kan vara lika subjektivt som känslan för en Mac vs. PC - en känsla som man inte kan ta på. MacNytt kändes lite mildare i tonen bara. Kan bero på att en del ungdomar måste visa sig på styva linan.

Jag svarade Sheriffen att jag ska ge 99Mac några månader innan jag svarar men jag får dåliga vibbar redan efter en dag. Rätta mig när jag har fel men sluta och vara sträng när jag skriver hur jag känner. Min känsla är min känsla eller hur!?

Senast redigerat 2007-11-17 15:20
Ursprungligen av Vannelli:

Ja ditt svar är ett exempel. Upplevde aldrig en tillrättavisning på det sätt jag får av dig nu. Känsla för ett fora kan vara lika subjektivt som känslan för en Mac vs. PC - en känsla som man inte kan ta på. MacNytt kändes lite mildare i tonen bara. Kan bero på att en del ungdomar måste visa sig på styva linan.

Jag svarade Sheriffen att jag ska ge 99Mac några månader innan jag svarar men jag får dåliga vibbar redan efter en dag. Rätta mig när jag har fel men sluta och vara sträng när jag skriver hur jag känner. Min känsla är min känsla eller hur!?

Jag känner mig precis som Vannelli. Här på 99mac verkar folk ha väldigt bestämda uppfattningar om hur saker ska vara. Första får jag höra att det inte är någon idé att vi diskuterar om jag har fel åsikt och sedan får jag ett godkännande "Bra, då betraktar jag ärendet som avslutat" när jag sagt rätt sak. En hel del sarkasm från flera och korta kommentarer av typen "det är nog bara du och CJE som tror på det". 99mac är säkert bra, men...lite dåliga vibbar. Mm.

  • Medlem
  • 2007-11-15 22:22
Ursprungligen av cmlewan:

Jag känner mig precis som Vannelli. Här på 99mac verkar folk ha väldigt bestämda uppfattningar om hur saker ska vara. Första får jag höra att det inte är någon idé att vi diskuterar om jag har fel åsikt och sedan får jag ett godkännande "Bra, då betraktar jag ärendet som avslutat" när jag sagt rätt sak. En hel del sarkasm från flera och korta kommentarer av typen "det är nog bara du och CJE som tror på det". 99mac är säkert bra, men...lite dåliga vibbar. Mm.

Såja, vi har 27.000 medlemmar. Vi försöker han en någorlunda vuxen ton och förväntar oss att man kan diskutera som vuxna. Att nån betraktar en sak på ett sätt har sällan hindrat andra att betrakta saken ur andra synvinklar.
Om du inte har varit här på några år tycker jag att du ska lurka lite till innan du dömer ut 99.se pga "dåliga vibbar"...

Ursprungligen av Baron:

Såja, vi har 27.000 medlemmar. Vi försöker han en någorlunda vuxen ton och förväntar oss att man kan diskutera som vuxna. Att nån betraktar en sak på ett sätt har sällan hindrat andra att betrakta saken ur andra synvinklar.
Om du inte har varit här på några år tycker jag att du ska lurka lite till innan du dömer ut 99.se pga "dåliga vibbar"...

Ingen fara. Jag hänger gärna kvar. Men jag vill väldigt gärna ha svar på hur jag kan få nyheterna efter tid på ursprungsinlägget. Annars blir det väldans rörigt, tycker jag.

Ursprungligen av cmlewan:

Ingen fara. Jag hänger gärna kvar. Men jag vill väldigt gärna ha svar på hur jag kan få nyheterna efter tid på ursprungsinlägget. Annars blir det väldans rörigt, tycker jag.

99mac har både RSS och Bevaka denna diskussion. Funkar bra för mig.

Ursprungligen av Baron:

Såja, vi har 27.000 medlemmar. Vi försöker han en någorlunda vuxen ton och förväntar oss att man kan diskutera som vuxna. Att nån betraktar en sak på ett sätt har sällan hindrat andra att betrakta saken ur andra synvinklar.
Om du inte har varit här på några år tycker jag att du ska lurka lite till innan du dömer ut 99.se pga "dåliga vibbar"...

Wow - 27.000 medlemmar på 99Mac! Imponerande måste jag säga. Då förstår jag att intimiteten inte är samma som på MacNytt.
27.000 macvänliga människor på ett och samma ställe!
Jag kanske kan trivas ändå!

Ursprungligen av Vannelli:

Wow - 27.000 medlemmar på 99Mac! Imponerande måste jag säga. Då förstår jag att intimiteten inte är samma som på MacNytt.
27.000 macvänliga människor på ett och samma ställe!
Jag kanske kan trivas ändå!

Jag också! Bara de delar min avsky för iPhone också.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-16 10:01
Ursprungligen av Vannelli:

Wow - 27.000 medlemmar på 99Mac! Imponerande måste jag säga. Då förstår jag att intimiteten inte är samma som på MacNytt.
27.000 macvänliga människor på ett och samma ställe!
Jag kanske kan trivas ändå!

27.000 är väl samtliga registrerade på 99.se

En del av dessa är ju musiknördar och andra iPod-geeks och webb-hackare så alla är ju inte mactalibaner. Men det är fortfarande en imponerande siffra.

Bevaka tråden