Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Maximera fönster?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något sätt att maximera ett fönster i os x så att det får maximal storlek? motsvarande windows maximeringsfuktion...? Jag litar inte riktigt på det gröna plusset, ibland blir rutan mindre och ibland ingen skillnad...
Någon som vet:)?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-02-19 21:19

det finns ingen då denna funktion bara tar upp hela skärmen. Klaustrofobivarning

Nej, inte generellt. Den gröna pastillen är en zoom-knapp som är tänkt att göra fönstret så stort som det behöver vara för att rymma sitt innehåll, inte för att göra fönstret så stort som möjligt.

Aha, smart idé. Saknar dock den övergripande överblicken. Har ett pedantiskt estetiskt sinne. (Därför valde jag mac:P)
Well well well...
Tack ändå.

Att expandera en websida eller ett worddokument maximalt på en 30-tummare böir inte direkt estetiskt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-20 08:04

Det finns otroligt många diskussioner om detta.
De flesta Mac-användare som är icke-switchers, därbland jag själv, ser inte meningen med att rutinmässigt maximera fönster. De flesta fönster behöver inte vara så stora och det enda som händer vid maximering är ju att man skymmer andra fönster så att det blir jobbigt att växla till dem. Vill man någon gång att ett fönster ska täcka hela skärmen för att dess innehåll kräver det, är det ju bara att dra ut det manuellt - de flesta program kommer i håg vilken storlek man hade senast, så att man inte behöver göra om det.

Men det finns en hel del lösningar för de som vill ha maximera-funktionen i alla fall. Sök på MacUpdate.com.
Det finns även ett program som bara tonar ner allt annat utom det fönster man jobbar i just nu - kommer dock inte ihåg vad det hette.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2007-02-21 08:07
Ursprungligen av Rajje:

...
Det finns även ett program som bara tonar ner allt annat utom det fönster man jobbar i just nu - kommer dock inte ihåg vad det hette.

Doodim

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-20 08:26

99.se borde nog ha en FAQ man kunde hänvisa till...

Om du blir störd av en massa jox på skärmen då du vill koncentrera dig på ett fönster är Mac-lösningen inte att låta fönstret äga hela skärmen utan att gömma alla andra fönster (alt-äpple-H).

Maximera fönster blir så groteskt på 20-23-tums-skärmar.

Ursprungligen av pesc:

Om du blir störd av en massa jox på skärmen då du vill koncentrera dig på ett fönster är Mac-lösningen inte att låta fönstret äga hela skärmen utan att gömma alla andra fönster (alt-äpple-H).

Det där hade jag inte någon aning om, tack!

alt-äpple-H - kanontips!

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-02-20 23:27

Läste i ett annat inlägg här på 99 att gröna + förstorar 90% enbart för att man snabbt och på ett smart sätt kunna använda filer och mappar på skrivbordet... där av att ikonerna är på högersida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-21 07:52

Maximerade fönster som täcker hela skärmen är så PC. En relik från Windows 3.1-tiden, antagligen, när datorn var en skrivmaskin.

Ursprungligen av Mondo:

Maximerade fönster som täcker hela skärmen är så PC. En relik från Windows 3.1-tiden, antagligen, när datorn var en skrivmaskin.

Ungefär lika värdelöst som att varje fönster i samma program förses med en egen meny. Skärmytan slösas bort på en massa dubletter = uselt.
Officedokument t.ex: Jobbar man med två wordfiler så har man i en PC två menyer medan Macen har en, som är aktiv för det dokument som för tillfället är överst. Smidigt och praktiskt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-21 08:32
Ursprungligen av Mondo:

Maximerade fönster som täcker hela skärmen är så PC.

Ja, man undrar varför de kallar sitt OS för Windows.

Jag tycker det är larvigt att försvara att funktionen inte ska finnas. Däremot kan man försvara att det inte är nödvändigt vanligtvis. Men för ex hemsideprogrammering kan det vara fördelaktigt att få se resultatet enkelt och snabbt i största möjliga fönster.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-14 08:20
Ursprungligen av fredrik.sthlm:

Men för ex hemsideprogrammering kan det vara fördelaktigt att få se resultatet enkelt och snabbt i största möjliga fönster.

Varför det? (nyfiken)

  • Medlem
  • 2007-11-14 08:53

Ok, i Word och i de flesta webbrowsers blir "riktig maximera" eller fullskärm eller vad va nu ska kalla det lite i största laget.

MEN, i Excel eller i programmeringsmiljöer som Eclipse, XCode mm. är det en stor fördel.

På riktigt store skärmar, de 20" och 30" som nämnts här kan jag hålla med men höll på att bli tokig på min iBook förut när den inte ens ville maximera på en 12", där behövde man verkligen varenda pixel.

Sen kan det vara skönt att ha alla programmen i fullskärm, kommer någon förbi när du surfar på något du inte vill visa upp är det bara att snabbt som attan Alt-TABa bort det. Går inte lika bra om fönstret bara hamnar bakom men fortfarande är synligt.

Ursprungligen av hpe:

Sen kan det vara skönt att ha alla programmen i fullskärm, kommer någon förbi när du surfar på något du inte vill visa upp är det bara att snabbt som attan Alt-TABa bort det. Går inte lika bra om fönstret bara hamnar bakom men fortfarande är synligt.

Jag antar att du menar äpple-tab. Du kan lika gärna använda dig av äpple-h och gömma fönstret istället.

  • Medlem
  • 2007-11-14 09:19
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Jag antar att du menar äpple-tab. Du kan lika gärna använda dig av äpple-h och gömma fönstret istället.

Jag vet att motsvarigheten är äpple-tab, gammal Mac-användare men har ingen just nu även om jag planerar att köpa en igen. Min liknelse var med Windows sidans fullskärmsläge, därför använde jag mig av Alt-tab i jämförelsen. En av få saker som i mina ögon är bättre på Windows-sidan.

Du måste ju faktiskt inte ha fönstren maximerade i Windows, men det är skönt att alltid kunna ha det så.

/hpe

1
Bevaka tråden