Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1 Logiclicens 2 datorer?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-19 14:33

Med Logic 7 var det ju bara byta nyckeln, men hur funkar det nu när man vill ha Logic 8 på både laptoppen och stationära? Innebär det två licenser då?

Björn

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-19 15:05

På egna datorer?

Skulle aldrig tveka att installera en licens på bägge.

Om det är lagligt har jag ingen aning om, men där går då verkligen min gräns moraliskt.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-10-19 15:39

Du kan lugnt installera det på båda maskinerna. Det är okej så länge du inte kör dem samtidigt. I ett nät kollar den dessutom så du inte gör det men annars är det bara att rocka!

Ursprungligen av Dee:

I ett nät kollar den dessutom så du inte gör det men annars är det bara att rocka!

Är du säker på det? I sådant fall är det första gången som Apple introducerat ett sådant "kopieringsskydd" i ett av sina programvaror.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-10-19 17:06

Ganska. Snubben på Logicseminariet sa det i alla fall men det kan ju vara som han bara sa. Har inte testat det ännu då jag inte installerat den på den bärbara ännu. Har köpt en ny fin disk som ligger och väntar på att 10.5 ska komma.

Men som sagt Logicsnubben tog upp det som ett säljargument och jag har sett det på fler forum men om det stämmer... Vet ej, ännu!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-20 11:21

Cool, då behöver jag inte oroa mig! Skönt förresten att få en usb-port ledig..

Kan konfirmera att man kan installera Logic på flera maskiner och använda samma serialnr men ej köra dessa samtidigt i ett nätverk.

Intressant! Det var ett underligt kopieringsskydd må jag säga. Fast det kan bero på att de inte vill att skolor/stora studios ska köpa 1 licens och köra på fler datorer. Det är inte speciellt ofta man kör flera Logics samtidigt på hemmafronten.

Samma sak med Final Cut.
Kanske där dom började med det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-13 11:10

Tycker att det verkar som att apple har ett lite mer modernt sätt att se på det här med licenser. T o m deras operativsystem säljs utan en massa aktiveringsprylar och mög. Känns uppfriskande!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-11-13 19:50
Ursprungligen av Maxwell:

Tycker att det verkar som att apple har ett lite mer modernt sätt att se på det här med licenser. T o m deras operativsystem säljs utan en massa aktiveringsprylar och mög. Känns uppfriskande!

Fast de har ju en krets inbyggd i alla maskiner ungefär som en extern dongle i funktionalitet.
Så nog har de mög...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-13 23:07

Nu hänger jag inte med, vad är det för dongle??

PME syftar nog på att man behöver en Mac för att kunna installera OS X/Logic. Mög eller inte kan väl diskuteras.

det är ingen DONGLE i macdatorer.

De kör något som heter EFI istället för BIOS bara... inget konstigt med det.
Alla pcdatorer komemr i framtiden ha EFIstöd och Windows kommer iom vista sp1 ha EFI stöd.

Ursprungligen av olofdahlbom:

det är ingen DONGLE i macdatorer.

De kör något som heter EFI istället för BIOS bara... inget konstigt med det.
Alla pcdatorer komemr i framtiden ha EFIstöd och Windows kommer iom vista sp1 ha EFI stöd.

Dongle är inte samma sak som EFI eller BIOS.
I tidigare versioner av Logic så var det dongle som gällde för oss som köpt programmet.

Jag gissar att du missupfattade PME's inlägg som handlade om att OS X krävs för att köra Logic (som inte finns för Windows) och att Apple-datorer är de enda som lagligt får köra OS X.

Att det i nätverk "känns av" om samma version är igång har jag varit med om vid olika tillfällen. Ofta handlade det om musik/videorelaterade program. Det här är några år sedan, så det är inget nytt påfund.

  • Medlem
  • 2008-01-21 16:36

Quark har haft det, FotoWare har det.

Ja, och hu även Apple (tydligen i och med FCP). Eller finns det andra Apple-produkter som känner av "serienummer över nätverket"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-21 22:42

Och det är SÅÅÅÅÅÅ mycket bättre än alla dessa donglar och challenge/response!!

1
Bevaka tråden