Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta till Leopard eller inte?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter med min snart ett år gamla Macbook och kan inte bestämma mig om det är värt strax över 1000 spänn att byta upp sig till Leopard? Finns det någon som kan komma med några avgörande argument till om man ska byta eller inte. Är en "fattig" student så det är inte bara små-pesetas det handlar om. För tillfället används datorn > 90% till surfning, IM, film och musik. Resterande använding går åt till office-paket.

Det bästa argument jag själv kan komma på är något i stil med "det är kul med det senaste..."

Tar mycket tacksamt emot argument för eller emot ett byte!

/HT-Tower

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-13 15:07

Asså, de e ju riktigt snyggt och gett!
Quicklook är skit smidigt, och spaces likaså.
Men ska jag vara ärlig, så trodde jag det skulle vara större skillnad...
Men jag tycker fortfarande att det är idé att uppgradera..
Det är ju först och främst skitsnyggt!

På en bärbar med liten skärm så ser jag spaces som väldigt användbart tex,
Nya finder, Quicklook. Sen är det självklart snyggt!
Skulle helt klart se det värt att uppgradera.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-11-13 15:23

Ditt argument "det är kul med det senaste" är väll inte sämre än något annat. Jag har själv installerat på två av mina tre Macar. På Macbook har det krånglat en hel del pluss att jag har fått göra om med en ren installation för att det skall fungera. På min iBook gjorde jag en uppgradering och på den rullar det snabbare än med Tiger. På min PB 1.5 ligger Tiger kvar och det är den som också känns rappast av de tre. Visst är det kul med en massa bling men det är för mycket som inte funkar ännu för att det skall kännas att det är värt det.

Jag tycker inte att det är så stor skillnad. Visst det är några små förbättringar, men jag tycker inte det är värt 1000kr att uppgradera, särskilt om man har tight med pengar.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-13 15:38

Har ju faktiskt inte testat Leoparden annu, men det kanns val som om du kan anvanda dina 1000SEK till ngt annat. Jag kommer dock att uppgradera snart

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-13 19:09

Jag tycker att du ska avvakta till efter Jul och nyår, och se hur mycket pengar du har då

Jag kör Leopard, och tycker att det finns en del irriterande småbuggar, så jag tycker åtminstone att du ska vänta tills 10.5.1 har kommit. Det bör inte dröja så länge.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-13 19:15

Vänta absolut tills 10.5.1 och avgör då, nu tycker jag definitivt att du kan vänta.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-11-13 19:25

vänta lite nu, buggar? jovisst men hallå, detta måste va de enda nya OS jag någonsin kört som är så här stabilt. Nästan löjligt bra ju. Jag hade förväntat mig betydligt mer problem med tanke på hur mycke dom trots allt gjort. Jag tycker inte du ska vänta en sekund till om du inte absolut måste ha dom 1000:- till livsnödvändiga saker för enbart snabbheten i leopard e fan värt 1000 tycker jag.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-11-13 19:41

Bättre nätverkshantering och rappare Finder, iaf på en iMac 1,8 GHz PPC, är vad jag kan bidra med förutom det andra tidigare nämnt.

Just wait a little

Vänta lite med uppgraderingen till Leopard, jag uppgraderade, vilket jag ångrar. Apples traditioner håller i sig ända sedan System 7 introducerades. System 7.5.1 var en buggfixare, System 8.5.1 likaså, system 9.1 likaså, System 10.1 likaså osv. Så låt skivan damma i hyllan till julen, då kommer fixarna. En fix som jag verkligen väntar på!

Ursprungligen av sunchild:

Vänta lite med uppgraderingen till Leopard, jag uppgraderade, vilket jag ångrar. Apples traditioner håller i sig ända sedan System 7 introducerades. System 7.5.1 var en buggfixare, System 8.5.1 likaså, system 9.1 likaså, System 10.1 likaså osv. Så låt skivan damma i hyllan till julen, då kommer fixarna. En fix som jag verkligen väntar på!

Vad buggade för dig då? Här tuffar Leopard på nästan perfekt på en massa uppgraderade macar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-13 22:01
Ursprungligen av Simon Templar:

Vad buggade för dig då? Här tuffar Leopard på nästan perfekt på en massa uppgraderade macar.

För min del är den största buggen när jag försökt föra över filer via SMB i ett nätverk där jag är uppkopplad via Airport, det går bara inte, felkod 51. Och som jag förstått det överlag är airport en stor bov i dramat, använder du airport mycket på dessa macar?

Ursprungligen av wosk:

För min del är den största buggen när jag försökt föra över filer via SMB i ett nätverk där jag är uppkopplad via Airport, det går bara inte, felkod 51. Och som jag förstått det överlag är airport en stor bov i dramat, använder du airport mycket på dessa macar?

Airport används rätt mycket ja i det stora hela utan problem. Kanske beror ditt probem på detta?
http://www.hexus.net/content/item.php?item=10238

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-13 23:04
Ursprungligen av Simon Templar:

Airport används rätt mycket ja i det stora hela utan problem. Kanske beror ditt probem på detta?
http://www.hexus.net/content/item.php?item=10238

Nej jag kommer faktiskt åt den andra datorn (Med windows vista) väldigt smidigt och kan bläddra bland filerna utan problem. Det är när jag kopierar över något det blir krux, överföringen börjar och håller på en stund, för att sedan ge mig felmeddelandet varefter "time remaining"-stapeln helt enkelt slutar röra på sig och tiden står kvar på samma som den var på innan felmeddelandet. Måste starta om finder för att bli av med fönstret.

Kan vara så att det är kopplingen till vista eller något med det trådlösa nätverket. Men i vilket fall som helst är det en bugg, och om inte annat så skall saker och ting inte hänga sig så man måste starta om programmet för att bli av med det :/

1
Bevaka tråden