Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webbhotell med Wordpress, Moodle och Wiki?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag söker ett webbhotell som förberett min eventuella användning av Wordpress, Moodle och Wiki. Spray har alla dessa, Wiki i form Tpwiki. Men Wordpress kan man köra på de flesta tror jag. Men det är en klar fördel ju mer förberett det är. Och så ska det helst vara billigt.

I Internetworlds test av webbhotell (http://internetworld.idg.se/polopoly_fs/1.99571!webbhotell%202007.pdf) får Spray ganska bra betyg. Ett år kostar 720 kr.

Synpunkter och råd tas tacksamt emot! (helst i mer utvecklad form än webbhotellxx är bra)

Rent krasst så kan du köra alltihopa på riktigt billiga webbhotell i stil med One.com (från 12kr/mån), enda kravet är att det finns PHP och mySQL. (vilket det gör på de allra flesta webbhotell nuförtiden) Det låter som att det är något skolrelaterat, då kanske inte de allra billigaste alternativen är att rekommendera. Stabiliteten och supporten kan vara lite bristfällig ibland.

Ursprungligen av irrelogical:

Rent krasst så kan du köra alltihopa på riktigt billiga webbhotell i stil med One.com (från 12kr/mån), enda kravet är att det finns PHP och mySQL. (vilket det gör på de allra flesta webbhotell nuförtiden) Det låter som att det är något skolrelaterat, då kanske inte de allra billigaste alternativen är att rekommendera. Stabiliteten och supporten kan vara lite bristfällig ibland.

Tack för svar. Men räcker det verkligen med PHP och mySQL för alla dessa tre? Om det är förberett som hos Spray slipper man väl en del konfigurering som annars måste göras, är inte det en fördel?

Ursprungligen av goranlin:

Tack för svar. Men räcker det verkligen med PHP och mySQL för alla dessa tre? Om det är förberett som hos Spray slipper man väl en del konfigurering som annars måste göras, är inte det en fördel?

Både och. Man har lite mera kontroll om man själv installerar t.ex. WordPress (och det är inte ens speciellt svårt om man har lite vana). Då kan man lättare uppdatera när det passar en osv.

Både ja och nej. Det är en fördel på så sätt att installationen går snabbare, men leder lätt till problem då man ska uppdatera till nyare versioner. Och du kommer att vilja uppdatera programvarorna senare. Särskilt WordPress är känt för att ha haft ganska många säkerhetsluckor och uppdaterar man inte till senaste versionen kan man råka ut för att få sin webblogg krackad.

Att installera och uppdatera manuellt är oftast inga större problem. De programvaror som många använder har ofta välskriven dokumentation och väldigt enkla installations- och uppdateringsprocesser som inte tar särskilt lång tid att utföra.

Kan någon admin låsa den här tråden? Det finns massor massor med trådar om webbhotell.

Det är väl inte nödvändigt då tråden handlar om att köra ett par specifika programvaror?
Men för generella tips på webbhotell är det naturligtvis bra att söka då de diskussionerna redan förts, även om de lätt blir inaktuella.

Jo, jag kände som Marcus i detta fall, rena "ge mig tips om webbhotell" har vi 13 på dussinet redan, men nu handlade det delvis om några speciella program (och förinstallerat vs installera själv).

Rätta mig om jag har fel, men webbhotell som har WordPress förinstallerat kör förmodligen WordPress Mu (http://mu.wordpress.org) och då kan du endast köra med de teman som ligger förinstallerade av webbhotellet. Bra att veta om du vill anpassa bloggens utseende.

Ursprungligen av TZW:

Rätta mig om jag har fel, men webbhotell som har WordPress förinstallerat kör förmodligen WordPress Mu (http://mu.wordpress.org) och då kan du endast köra med de teman som ligger förinstallerade av webbhotellet. Bra att veta om du vill anpassa bloggens utseende.

Dessutom kan man inte installera plugins eller ändra i koden, vilket är lite dumt om trådskaparen t ex vill ha gemensam inloggning för alla tre systemen. Ibland så är det dock inte WordPress Mu, utan en vanlig WordPressinstallation som automatiserats med hjälp av t ex Fantastico eller något liknande.

Ursprungligen av TZW:

Rätta mig om jag har fel, men webbhotell som har WordPress förinstallerat kör förmodligen WordPress Mu (http://mu.wordpress.org) och då kan du endast köra med de teman som ligger förinstallerade av webbhotellet. Bra att veta om du vill anpassa bloggens utseende.

Njae, jag tror det vanligaste är att webbhotellen har Fantastico som Christian nämnde, där man får "enklicksinstallationer" av diverse populära webbscript. Får många är det ett smidigt sätt, även om jag ändå rekommenderar att man lär sig installera själv.

Om det är okej att gå utanför sverige så kan jag (som många gånger tidigare) rekommendera Dreamhost. De har alla de efterfrågade paketen (men mediawiki istf tpwiki) som "One Click Installs" vilket innebär att man fyller i ett formulär vad databasen ska heta, i vilken katalog sidorna ska ligga och ett par fält till, klickar på "Install"-knappen och sen väntar man några minuter tills man får ett mail där det står att allt är klart.
De tar ca 120 dollar per år, men om man har en rabattkod (den som inte orkar leta kan få en av mig) kommer man ner på ca 30 dollar för första året.

Ursprungligen av hallgren:

Om det är okej att gå utanför sverige så kan jag (som många gånger tidigare) rekommendera Dreamhost. De har alla de efterfrågade paketen (men mediawiki istf tpwiki) som "One Click Installs" vilket innebär att man fyller i ett formulär vad databasen ska heta, i vilken katalog sidorna ska ligga och ett par fält till, klickar på "Install"-knappen och sen väntar man några minuter tills man får ett mail där det står att allt är klart.
De tar ca 120 dollar per år, men om man har en rabattkod (den som inte orkar leta kan få en av mig) kommer man ner på ca 30 dollar för första året.

På Dreamhost http://www.dreamhost.com/hosting.html hittar jag
One-Click Automatic Software Installers:
WordPress, phpBB, Advanced Poll, ZenCart, MediaWiki, Joomla, Gallery, WebCalendarmen inte Moodle men du skriver att de har "alla de efterfrågade paketen"?

http://hostingfu.com/dreamhost/promo-code finns en intressant artikel som förklarar varför det finns så väldigt många rabattkoder till Dreamhost på nätet. Förklaringen är att alla kan skapa rabattkoder och på så sätt få intäkter från Dreamhost.

Ursprungligen av goranlin:

På Dreamhost http://www.dreamhost.com/hosting.html hittar jag
One-Click Automatic Software Installers:
WordPress, phpBB, Advanced Poll, ZenCart, MediaWiki, Joomla, Gallery, WebCalendarmen inte Moodle men du skriver att de har "alla de efterfrågade paketen"?

http://hostingfu.com/dreamhost/promo-code finns en intressant artikel som förklarar varför det finns så väldigt många rabattkoder till Dreamhost på nätet. Förklaringen är att alla kan skapa rabattkoder och på så sätt få intäkter från Dreamhost.

Jag tittade i själva formuläret där man gör installationerna och där fanns Moodle med också.

Det är helt rätt att man kan tjäna pengar på dreamhost-koder. Dock är det så att det för varje kod man skapar finns det ett givet belopp som man som kodskapare kan fördela hur man vill som pengar till en själv resp. rabatt för kodanvändaren. Det vanligaste är därför att man ger hela beloppet till användaren eftersom det annars finns andras koder att använda.
Själv har jag delat ut koder både till folk jag känner och andra, men några pengar har jag inte tjänat på det.

Söker man webbhotell utomlands kan jag rekommendera JaguarPC* i USA som jag själv använt i flera år nu och jag är en nöjd kund hittills. Kostar lite mer än de allra billigaste, men man får ändå mycket för pengarna.

(* = Ja, länken är en s.k. värvningslänk.)

Ursprungligen av goranlin:

Jag söker ett webbhotell som förberett min eventuella användning av Wordpress, Moodle och Wiki. Spray har alla dessa, Wiki i form Tpwiki. Men Wordpress kan man köra på de flesta tror jag. Men det är en klar fördel ju mer förberett det är. Och så ska det helst vara billigt.

Oderland använder sig av Fantastico och har bla. Wordpress, Moodle, PhpWiki och i sitt utbud.

Från 69 kr/månad.

/c

1
Bevaka tråden