Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB låser sig i uppstarten efter byte av ram

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-11-12 18:09

Hej, har en 12 tums 1Ghz Powerbook G4 med 768 i ram. Har efter mycket googlande beställt ett 1Gb ram-minne på ebay (PC2700 333Mhz Sodimm 200 pin) för att byta ut mitt 512 minne. Det BORDE enligt all tillgänglig fakta passa. Jag kollade även med macoteket och beskrev min dator och de sa att det var detta:
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=944550&product_id=397282 som gällde. Alltså samma som jag köpte på ebay. Egentligen är mitt existerande minne ett pc2100 men tydligen är pc2700 bakåtkompatibelt.

Efter att jag bytt kortet och startat upp datorn så kommer jag så långt att jag får upp listan över användare på datorn, när jag börjar röra musen mot mitt namn så bara fryser den, den låser sig och kommer inte längre. Varje gång, försökt minst 20 gånger. Bytte tillbaka till det gamla 512 kortet, inga problem, tillbaka till det nya, låser sig på samma ställe, så har jag bytt fram och tillbaka några gånger, samma resultat varje gång.

Väldigt skumt, hade kortet inte fungerat hade den väl inte startat alls?

synpunkter och hjälp skulle uppskattas stort.

Tack på förhand
/fredrik

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-11-13 13:13

Minneskortet ær ganska sækert kasst. Det kan vara trasigt bara på vissa adresser, dærfør fungerar det under uppstart men inte sedan.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-11-13 13:14

Vill det sig riktigt illa skulle dat faktiskt kunna vara ditt moderkort som har problem med dina øversta 512Mb på minneskortet.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-11-13 20:03
Ursprungligen av gpd:

Vill det sig riktigt illa skulle dat faktiskt kunna vara ditt moderkort som har problem med dina øversta 512Mb på minneskortet.

kan du utveckla det? grejen är den att idag har jag lämnat över kortet till min kompis som har exakt samma dator, en powerbook 12" 1Ghz, det funkar på hans men i systeminformationen säger hans mac att det endast är ett 512 kort som är inpluggat, inte en 1gigare.. Jag har även hört idag att även om pc2700 är bakåtkompatibelt så kommer faktumet att det är ett pc2100 fartlött i datorn och det nya är ett pc2700 att resultera i en "krock" och de kommer inte fungera ihop. vad tror ni om det? Jag är förövrigt helt novis på hårdvaruområdet så jag uppskattar verkligen hjälpen.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-11-13 20:41

Hmmm fartlött, skulle nog prova en mer konventionell metod.....;-)

Skämt åsido, det kan vara lite komplicerat det här. I PC världen händer det ibland att äldre datorer kräver dubbelsidiga minnen med fler kretsar på grund av att adresseringen är lite annorlunda. Det skulle ju din kompis 512 Mb tyda på. Dock skulle jag nog gissa på att det är ett timing problem i alla fall. Är du säker på att det är exakt samma (samma fabrikat mm) som Macoteket säljer. PPC macar är i allmänhet lite mera kräsna på vad man stoppar i dem än vad en PC är.
Jag skulle prova med ett minne som du vet fungerar i din maskin för att se om den är OK (vilket den troligen är)

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-11-13 21:38

nope inte samma fabrikat eller någonting, novis som jag är trodde jag (naivt möjligen) att om jag höll mig till specsen pc2700 200 pins 333mhz so-dimm så skulle jag vara safe, tji fick jag. tror det är som du säger. men vad tror du om blandningen av pc2100 och pc2700, läste i ett forum att det inte går att mixa dessa.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-11-13 21:55

Nu vet jag inte hur det är med den PowerBooken, men kan du ta bort de urspungliga 256 Mb eller är de inlödda på moderkorten?? Prova i så fall bara med det nya minnet. Macoteket har antagligen rätt att deras minnen funkar, men det är inte alla 2700 minnen som har exakt samma timing och PPC:n är känslig

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-11-13 22:17

såvitt jag vet är det inlött, men som sagt sjukt okunnig på ämnet. men problemet med det dubbelsidiga borde väl ändå kvarstå?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-11-13 23:28

Det är nog så att du får skaffa ett nytt minne som man garanterar fungerar, antingen Macoteket, eller Komplett eller ett Kingston minne (tex från Dustin)

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-02-25 15:00

mailade inet om vad de hade för produkter och de sa att det var bara att komma in och testa så man vet att det funkar, gjorde detta och det funkade, grymt bra service och billigast är de oxå.

1
Bevaka tråden