Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bento - personlig databas från Filemaker

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-13 19:58

Filemaker har släppt en pre-release av nytt databasprogram bara för Mac OS X 10.5.
För allt från kontakter, kalendrar projekt osv osv

Spännande även fast jag inte jobbar med databaser eller har lyckats få ned en kopia.

Kommer att finnas för försäljning i jan 2008, kosta 49 dollar för en licens, 99 dollar för ett familjepack.

http://www.filemaker.com

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

Senast redigerat 2007-11-13 20:36
Ursprungligen av Mikael Svensson:

du får min röst i eventuella president valet, så j-l skönt att slippa alla okynnes registreringar!

Om du inte sett länken så rekommenderar jag www.bugmenot.com som ett litet tack för hjälpen. man får söka efter det man vill slippa i registrerings väg. inga listor där man kan prova sig fram här inte..gillar det upplägget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-14 20:41
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

du får min röst i eventuella president valet, så j-l skönt att slippa alla okynnes registreringar!

Eller så är det väl inte en så stor sak i utbyte mot att få testa ett program. Eller?

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Jag hoppas också att det letar sig in i iWork. Det verkar intressant, men jag kommer nog inte köpa det förrän det är med i iWork'09

Lär ju aldrig hända men det förstod du nog också med tanke på

tack för direktlänken!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-13 23:32

Kan någon förklara vad en privatperson kan göra med Bento? Varför behövs det i huvudtaget?

Ursprungligen av boris91:

Kan någon förklara vad en privatperson kan göra med Bento? Varför behövs det i huvudtaget?

Tja, säg att du är aktiv i någon förening på fritid; då kan du skapa medlemsregister.
Om du är frimärkssamlare; då kan du skapa ett register över dina frimärken.
Om du vill ha koll på din CD-samling men inga av de speciella programmen för detta gör precis som du vill; skapa ett eget register 'your way'.

Bara några saker jag kom på just nu.

Det mest negativa just nu är att min Powerbook inte verkar hänga med i Core Animation-svängarna, vilket inte bådar gott inför alla coola Leopard-specifika program jag längtat efter...

Är Du frilansare; ha koll på Dina projekt, projektmedlemmar, händelser, uppdrag (slutförda, prio, deadline, koppling till iCal)

tillägg: Det bästa GTD (get things done)-programmet jag hittat hittills och konkurrent till Yojimbo (http://www.barebones.com/products/yojimbo/)

Ursprungligen av attila:

tillägg: Det bästa GTD (get things done)-programmet jag hittat hittills och konkurrent till Yojimbo (http://www.barebones.com/products/yojimbo/)

Du kan omöjligen ha tittat närmare på Omnifocus!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-14 11:26

Taz?
Kan man få det att snacka med en iPhone så är lyckan gjord.

/Tangen

Jag har kikat lite på det. Ser inte alls dumt ut, men det vänder sig till privatpersoner och andra med begränsade behov. Betoningen ligger på enkelhet, inte på funktioner. Det som är snyggt är kopplingen till iCal och Adressboken och att det ger "vanliga" användare möjligheten att koppla dessa uppgifter till uppgifter man har i andra "databaser".

T.ex. bör man relativt enkelt kunna göra en fakturamall, hämta uppgifter från adressboken och iCal etc.

Jag är imponerad över enkelheten i gränssnittet, även om jag personligen, som användare av Entourage och FileMaker Pro Advanced, ser många begränsningar för mitt eget bruk, men som sagt, för många användare är det nog inte dumt alls.

Tror det skulle funka fint för fler än privatpersoner. Bara för att man är företagare betyder inte det att man har råd/tid/intresse av att lära sig Filemaker Pro Advanced, eller ens har behov av det. Min fru startade företag i våras och hon fick en kompis att bygga en webbaserad databas över kunder med fakturahantering. Med detta programmet hade hon kanske kunnat göra det själv.

Nä, jag gillar det, som ett Access men för mac. Borde faktiskt ingå i iWork (trots skillnaden i bolag, men det går säkert att lösa)

Hmm... men tycker du verkligen att Access är ett användarvänligt program? Jag har aldrig mött en enda vanlig användare som förstår något alls av Access.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Hmm... men tycker du verkligen att Access är ett användarvänligt program? Jag har aldrig mött en enda vanlig användare som förstår något alls av Access.

Nej, men det är ofta det man får ta eftersom det följer med Office, åtminstone en del varianter av paketet.

Jag försökte använda Access till mitt examensarbete men gav upp.

Jag hoppas också att det letar sig in i iWork. Det verkar intressant, men jag kommer nog inte köpa det förrän det är med i iWork'09

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-07 20:56

Kommit en ny preview i dag. Vet inte nyheterna tyvärr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 12:41

Nu har Bento 2 kommit. Klarar att samarbeta med Apple Mail, Excel, Numbers och Appleworks. Import och export av Excel och nya mallar är bland nyheterna.

Länk: FileMaker introduces Bento 2 - Mac software - Macworld UK

Senast redigerat 2008-10-14 12:52
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 18:33

Sweet med version två. Ser bra ut, börjar bli dags för mig att titta närmare på den här lösningen

Jag gillar Bento två. Det är precis så lättförståeligt och lätthanterligt som jag vill ha det.

Om man bara kunde skapa fakturor baserade på vissa uppgifter från Bento på ett smart sätt.

(Det vill säga, vet någon utav er om och i så fall HUR man kan göra det? )

Ursprungligen av henkebarn:

Jag gillar Bento två. Det är precis så lättförståeligt och lätthanterligt som jag vill ha det.

Om man bara kunde skapa fakturor baserade på vissa uppgifter från Bento på ett smart sätt.

(Det vill säga, vet någon utav er om och i så fall HUR man kan göra det? )

Jag vet inte riktigt hur pass praktiskt det kan vara för jag kan inte testa, då jag inte har Bento. Men i nya FileMaker 10 så kan man skapa en ny databas baserat på en Beto-källa. Kanske det kan vara ett sätt att få in uppgifter från kunder och lägga till fakturainfo i FileMaker och skriva ut?

Se skärmdump på "Skapa ny databas" i denna tråd:
http://www.99.se/filemaker/256284-bento-till-filemaker.html#post1753431

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-05 19:38

Nu finns Bento till Phone. http://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewSoftware?id=314638461&mt=8

dessutom

Bento - 2.0v4
What's new in this version:
• Addresses performance issues for several key tasks, including launching the application, selecting the Address Book library, searching the Address Book library, deleting records or entire libraries.
• Provides compatibility with Bento for iPhone and iPod touch: This update includes the ability to synchronize your Bento 2 for Mac data with the newly released Bento for iPhone and iPod touch - sold separately on the iTunes App Store.
• Provides compatibility with iWork Numbers 09.
• Resolves an issue related to displaying addresses in Japanese.

1
Bevaka tråden